Spacers defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
defender90

Spacers defender

Berichtdoor defender90 » 13 Apr 2020, 16:53

Ik ben nieuw hier en heb proberen te zoeken of er in het verleden als eens hierover geschreven is. Ik kon zo snel niets vinden.

Ik wil onder mijn defender de 255/85 banden monteren. Dit zou net moeten passen zonder de auto met verenpakket te verhogen.
Om toch iets meer ruimte te krijgen schijnt het mogelijk te zijn de spacers van een discovery onder en boven de standaard veren te monteren.
Hierdoor zou je 2-3cm de hoogte in gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Edward

Re: Spacers defender

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2020, 18:33

Geen ervaring mee. Maar überhaupt is meer informatie nodig want een 90 heeft andere veren dan een 110 en een Disco 1 heeft een heel ander onderstel dan een D2. D3,4 en 5 hebben onafhankelijke ophanging en dus helemaal niet uitwisselbaar met een Def.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2020, 18:56

Edward schreef:Maar überhaupt is meer informatie nodig want een 90 heeft andere veren dan een 110 en een Disco 1 heeft een heel ander onderstel dan een D2.

Precies, de achterveren van een 110 zijn eigen voor de 110 en 130, ze hebben een één maatje grotere diameter, de achterveren van 90 en Disco 1 hebben dezelfde diameter als de voorveren.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 14 Apr 2020, 11:23

Kunnen er makkelijk onder, geen probleem. Alleen je stuuruitslag is vergelijkbaar met een vrachtwagen, maar daar wen je ook weer aan. 8-)

defender90

Berichtdoor defender90 » 14 Apr 2020, 12:46

Dus wanneer ik spacers (1-2cm) onder de veren monteer wordt de draaicirkel groter?
Ehhhh.... sorry, maar dat snap ik niet helemaal.
Ik begrijp dat als je de auto 10cm de hoogte in brengt dat dat uitwerking heeft op heel het onderstel en er aanpassingen nodig zijn.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Apr 2020, 12:53

defender90 schreef:Dus wanneer ik spacers (1-2cm) onder de veren monteer wordt de draaicirkel groter?
Ehhhh.... sorry, maar dat snap ik niet helemaal.

Dat zit hem niet in de hoogte, maar in de breedte van de banden/wielen. Die bepalen de draaicirkel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2020, 13:24

Erik Peters schreef:
defender90 schreef:Dus wanneer ik spacers (1-2cm) onder de veren monteer wordt de draaicirkel groter?

Dat zit hem niet in de hoogte, maar in de breedte van de banden/wielen. Die bepalen de draaicirkel.

Precies.
Met 235/85x16 op heavy-duty stalen velgen (Wolf-velgen) hebben de banden ± dezelfde ruimte als de traditionele 7.5x16 op standaard staal.
De extra breedte van de 235/85x16 komt door de heavy-duty-velgen (vrijwel) geheel aan de buitenkant erbij, dus houden de banden aan de binnenzijde dezelfde bewegingsvrijheid. (Je kan dan ook nog steeds zonder nog verdere beperkingen sneeuwkettingen monteren.)

Bij een 255/85x16 op heavy-duty stalen velg komt er dus niet alleen 1 cm band links en rechts bij, maar de diameter wordt ook groter -- dus is het niet alleen die 1 cm maar ook de grotere diameter die maakt dat je duidelijk minder in kan sturen, de band gaat als eerste tegen de hockey-sticks aanlopen.

Het is heel leerzaam als je de (officiele) draaicirkels van de 90 ziet. Onder de 90 had je 6,5x16 of 205x16, 7.5x16 (op standaard staal) en ook 265/75x16 (op lichtmetaal). Met die laatste werd de draaicirkel van een 90 zelfs groter als die van een normale 110.

Het een klein beetje verhogen met spacers verandert hier verder niks aan, wel wordt het weggedrag minder ... hoe hoger hoe meer je de stuurgeometrie verandert, en belangrijker, hoe hoger hoe meer de auto topzwaar wordt.
O ja, het verhogen met spacers is nodig om te voorkomen dat de band in de wielkast aanloopt

Groeten MarcS

PS Ikzelf ben van een erg "gemiddelde" lengte, daarmee kan ik met een standaard bandenmaat goed en zonder moeite instappen ... zolang ik de auto niet net boven een kuil heb geparkeerd. Met 255/85x16 + spacers is de instap ineens steeds alsof je boven een kuil geparkeerd staat. Ben je bovengemiddeld lang dan gaat dat nog, maar voor ieder ander moet je dan een krukje neerzetten, of strak naast de stoeprand parkeren.

defender90

Berichtdoor defender90 » 14 Apr 2020, 18:09

Das een hele hoop nuttige informatie.
Nu begrijp ik waarom het sturen dan moeilijker gaat. Had er niet aan gedacht dat door de breedte van de band deze bij het sturen aanloopt.

Dank voor de tips!

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2020, 18:46

defender90 schreef:Das een hele hoop nuttige informatie.
Nu begrijp ik waarom het sturen dan moeilijker gaat. Had er niet aan gedacht dat door de breedte van de band deze bij het sturen aanloopt.

Dank voor de tips!

Mijn 130 stond origineel op XZL banden. Kutbanden dus snel gewisseld voor 285 Muds van BFG. Daarbij de wagen voor 50 mm verhoogd omdat ie standaard superlelijk op z'n neus stond. Spacers van 30 mm tussen wiel en naaf gemonteerd en de draaicirkel was minder slecht dan met de XZL's.

Reden waarom ik zo dom brede banden monteerde ging om insporen op het veld naast m'n huis. Dat scheelde de helft.

Er is niet echt één universele waarheid in LaRo land. Alleen verschillende toepassingen, smaken en meningen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2020, 19:31

defender90 schreef:Nu begrijp ik waarom het sturen dan moeilijker gaat. Had er niet aan gedacht dat door de breedte van de band deze bij het sturen aanloopt.

Het sturen op zich gaat nog wel, maar je kleinste draaicirkel wordt groot.
Het verschil tussen een standaard 90 en 110 is (met gelijke standaard banden/wielen) slechts een halve meter, en zelfs die halve meter kan al het verschil tussen steken of niet steken zijn. Met 265/75 heeft een 90 een heel grotere draaicirkel als die standaard 110, en dat maakt dat je op een krap parkeerterrein al moet opletten.
Komt er dan door duidelijk grotere banden nog een paar meter bij dan heb je bijna een haven-loods nodig in een beetje krappe binnenstad.

Grappig detail: Kennelijk was er in Frankrijk een consensus over de acceptabele krapste bocht, normaal kan je de smalste haarspeld-bochten in de kleinere "doorgaande" wegen nog net nemen met een standaard 110. Het zal wel niet voor de 110 bedoeld zijn, misschien was het gewoon 12m50 die met wat afronding naar boven net genoeg ruimte geeft.

Groeten MarcS

PS   Ik was er niet bij maar ik denk dat de aanslagen bij Edwards 130 op de XZL niet tot de rand van het mogelijke waren afgesteld.
       Ik ga uit van de officiele LandRover draaicirkel-cijfers (en daarnaast praktijk-ervaring).  
       Voor een standaard 130 is de draaicirkel overigens 15m10 tussen de stoepranden.

Terug naar “Techniek”