Hallo,
Ik overweeg onze Td5 uit 2003 om te laten bouwen naar een benzine. V8 het enige alternatief? Iemand die er ervaring mee heeft? Weet iemand een goed adres?
Bij voorbaat dank
Groet, Paul
Td5 ombouw naar V8
-
Pauldevoijs
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 10 Feb 2019, 15:58
Td5 ombouw naar V8
110 Td5 2003
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020
Re: Td5 ombouw naar V8
Een v8 EFI is een vaker gebruikte conversie.
Fijne motor weinig "elektrische" uitdagingen.
Mooi geluid ook
groet, Paul
Fijne motor weinig "elektrische" uitdagingen.
Mooi geluid ook
groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Td5 ombouw naar V8
Kijk even hier: Van Td5 naar V8 ???
Kort samengevat: Het is verre van rendabel, zeg maar geld verbranden. Je verkoopt nog beter je Td5 en koopt er iets anders voor terug.
En als andere alternatieven: Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.
Groeten MarcS
Kort samengevat: Het is verre van rendabel, zeg maar geld verbranden. Je verkoopt nog beter je Td5 en koopt er iets anders voor terug.
En als andere alternatieven: Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Td5 ombouw naar V8
Landmarcs schreef:En als andere alternatieven: Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.
Het mag zijn dat zo'n 123-ignition er voor zorgt dat de 2,5 liter benzinemotor zuiniger wordt, maar zo'n 25 jaar geleden had iemand een 110 HCPU gekocht met een (originele) 2,5 liter benzinemotor. Het verbruik viel tegen ca. 1 liter op de 6,5 km. Dus daar is toen rap een turbo diesel in geplaatst.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Td5 ombouw naar V8
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:En als andere alternatieven: Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.
Het mag zijn dat zo'n 123-ignition er voor zorgt dat de 2,5 liter benzinemotor zuiniger wordt, maar zo'n 25 jaar geleden had iemand een 110 HCPU gekocht met een (originele) 2,5 liter benzinemotor. Het verbruik viel tegen ca. 1 liter op de 6,5 km. Dus daar is toen rap een turbo diesel in geplaatst.
Precies, een zuinigheidsfeest wordt het nooit.
Een 2,5 petrol wordt in ieder geval een stuk geciviliseerder (en eventueel zelfs nog wat sterker), en afhankelijk van je rijstijl ook nog wat zuiniger.
Een V8 wordt geroemd om zijn geluid, een mooi ronddraaiende 2,5 petrol wordt zelden geroemd ... maar hij zou geroemd moeten worden om zijn uiterst vriendelijke en bijna afwezige geluid. Indien die "kleine" petrol verder in goede conditie is dan presteert ie eigenlijk wonderwel -- dat je er niet mee vooruit komt is een verhaal dat waarschijnlijk z'n oorsprong heeft bij amechtige, slecht onderhouden exemplaren.
De standaard 2,5 petrol levert de vlgde prestaties:
Power output 83 hp (62 kW) @ 4,200 rpm
Torque output 133 lb⋅ft (180 N⋅m) @ 2,000 rpm
Je levert natuurlijk wel stevig (ongeveer 1/3) in ten opzichte van een Td5
Power output 122 hp (91 kW) @ 4,850 rpm
Torque output 221 lb⋅ft (300 N⋅m) @ 1,950 rpm
Groeten MarcS
Re: Td5 ombouw naar V8
Je bedoelt toch niet de motor uit de eerste 110 met schuifraampjes ?
In de tijd dat ik RRs en defenders van Belgie naar NL haalde.
Zo'n zware 110 die met moeite de 'heuvels' op de autobaan naar Liège haalde met 90 kmh.
Een mooie auto, maar die motor, zo traag; was toch een goed onderhouden auto met lier, dakrek, etc.
Geen vergelijk met mijn toenmalige +400.000 km V8 LPG RR uit 83 waar nooit iemand naar omgekeken had.
Nu vind ik de 3,5 carbs ook niet snel, maar die 'heuvels' had ik eerder niet opgemerkt.
Diesel is tegenwoordig toch voorbij, daarmee kun je straks nergens meer heen.
Ik zou ombouwen naar V8 als dat gaat, en dan liefst 3,9 of 4,6 en LPG.
Ik hoor mijn motor niet, eigenlijk alleen de oude onverslijtbare jankende 4-bak.
Het mooie V8 geluid alleen voor passanten.
In de tijd dat ik RRs en defenders van Belgie naar NL haalde.
Zo'n zware 110 die met moeite de 'heuvels' op de autobaan naar Liège haalde met 90 kmh.
Een mooie auto, maar die motor, zo traag; was toch een goed onderhouden auto met lier, dakrek, etc.
Geen vergelijk met mijn toenmalige +400.000 km V8 LPG RR uit 83 waar nooit iemand naar omgekeken had.
Nu vind ik de 3,5 carbs ook niet snel, maar die 'heuvels' had ik eerder niet opgemerkt.
Diesel is tegenwoordig toch voorbij, daarmee kun je straks nergens meer heen.
Ik zou ombouwen naar V8 als dat gaat, en dan liefst 3,9 of 4,6 en LPG.
Ik hoor mijn motor niet, eigenlijk alleen de oude onverslijtbare jankende 4-bak.
Het mooie V8 geluid alleen voor passanten.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Td5 ombouw naar V8
dyngo schreef:.... .
Zo'n zware 110 die met moeite de 'heuvels' op de autobaan naar Liège haalde met 90 kmh.
....
Tja, met de Td5 moest ik als ik niet goed mijn best deed ook terugschakelen op de helling achter Luik.
En vroegen met mijn oude Renault idem.
Met de "Puma" kom ik eventueel wel in de 6º versnelling boven, maar alleen door met voldoende snelheid onderaan te beginnen ... dan blijft ie voldoende op toeren, zolang ie genoeg boven het max koppel blijft zit je bij de "Puma" nog in het "platte" deel van de vermogenscurve.
Zoals ik al zei:
Met een 2.5 petrol lever je ongeveer 1/3 vermogen en koppel in in vergelijk met een Td5, dus gaat ie vast en zeker trager omhoog.
Je kan uit die petrol wat meer vermogen halen en ook een betere respons geven (daarom noemde ik een betere ontsteking).
En ... de vriendelijke rustige loop ... op dat punt is de 2,5 petrol niet te verslaan -- nu ja elektrisch is nog stiller.
Groeten MarcS
Re: Td5 ombouw naar V8
Ben al ontelbare keren die bult opgeknort en iedere keer valt de Disco nog niet van de cruise control af. Op een bepaald moment schakelt ie terug naar 3 maar hij blijft op snelheid en elke keer dat m'n kameraad met zijn RRC classic achter me aan reed zag ik hem kleiner worden in de spiegel.
Heb helemaal niks met die zuipende koppelloze primitieve jaren 50 blokken. Met de wagen eromheen ook niet trouwens, tis meer een rijdende lascursus dan een auto. Als ie rijdt dan want de betrouwbaarheid is gelijk aan die van z'n generatiegenoot, de Serie.......

Heb helemaal niks met die zuipende koppelloze primitieve jaren 50 blokken. Met de wagen eromheen ook niet trouwens, tis meer een rijdende lascursus dan een auto. Als ie rijdt dan want de betrouwbaarheid is gelijk aan die van z'n generatiegenoot, de Serie.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Td5 ombouw naar V8
Weet niet of je TDI in Range Rover gereden hebt, maar geweldig is het niet.
Mist vermogen en flexibiliteit.
Natuurlijk is de oude V8 niet opgewassen tegen moderne techniek.
Maar in de vergelijking TD5, TDI, V8 is mijn keuze gemaakt.
De 3,9 en vooral de 4,6 kunnen aardig meekomen.
Mijn 4,6 LPG zonder injectie pakt de helling illegaal snel met 150 kmh.
Daar heb je niets aan, maar aan koppel geen gebrek.
Ideaal met trailer, en voor 25 ct/liter verbruik irrelevant.
V8 is een mooie conversie (als het past).
Mist vermogen en flexibiliteit.
Natuurlijk is de oude V8 niet opgewassen tegen moderne techniek.
Maar in de vergelijking TD5, TDI, V8 is mijn keuze gemaakt.
De 3,9 en vooral de 4,6 kunnen aardig meekomen.
Mijn 4,6 LPG zonder injectie pakt de helling illegaal snel met 150 kmh.
Daar heb je niets aan, maar aan koppel geen gebrek.
Ideaal met trailer, en voor 25 ct/liter verbruik irrelevant.
V8 is een mooie conversie (als het past).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten