Tweede accu plaatsen in Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robke13

Tweede accu plaatsen in Defender

Berichtdoor Robke13 » 15 Mar 2020, 09:43

Goedemorgen,
Ik ben voornemens om een tweede accu in mijn Defender 110 van 2004 te plaatsen. Nu heb ik hier al genoeg ideeen en verhalen gelezen over de hoe en wat en do's en dont's, maar wat ik nu graag zou willen is om eens bij iemand "live" te kijken hoe een en ander is uitgevoerd.
Ik woon zelf in het Limburgse, Born om precies te zijn dus als er iemand in de (redelijke) buurt is hoor ik het graag.
Een foto-serie van het uitgevoerde mag ook als je te ver weg woont om ff binnen te rollen...

Ik hoop dat iemand me kan helpen en hoor het graag,

Groet Rob

Onderwerp verplaatst naar techniek, forumbeheer

Willem_G

Re: Tweede accu plaatsen in Defender

Berichtdoor Willem_G » 15 Mar 2020, 15:59

Dag Rob,

van afstand een voorbeeld van mijn setup. De originele LR zekering er uit en twee keer zekeringhouder. De originele puma zekering van 500 amp vervangen. Ook in het secundaire systeem een zekering. Scheidingsrelais en klein verdeelstation voor wat aansluitwerk 2e accu. Het is krap, maar met twee optima's, in mijn geval nog ruimte over voor schakelwerk. En een massaschakelaar die aan de voorkant uitkomt. Ik neem aan dat je een schema hebt. Die kun je ook online vinden. Groet, Willem
Bijlagen
5.jpg
2.jpg
6.jpg

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 16 Mar 2020, 21:36

of je zet twee massa schakelaars, maar dan moet je zelf na denken, maar dan heb je het wel zelf in de hand

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mar 2020, 09:47

In de Disco heb ik niets vervangen. Alleen accu erbij gezet achterin de auto, voor is het allemaal te krap naar m'n zin.

Het enige dat ik gedaan heb is een laadkabel van de startaccu naar de 2e accu. Daar zit en cyrix relais dat pas schakelt als het voltage in de startaccu 12 volt oid is. Dus de startaccu wordt altijd eerst geladen en dan pas de 2e accu.

Simpel, goedkoop en betrouwbaar.

In geval van nood is de cyrix ook manueel koppelbaar zodat de 2e accu als startaccu kan dienen. Dat gebruikte ik in de Def wel maar in de Disco is de bekabeling daar niet op berekend. Dus mocht de startaccu leeg zijn door vergeten verlichting oid dan moet ik even startkabels uit rollen en starten.

Verder heb ik ook geen voltmeters oid in het dash. Die zijn niet nodig, de accu's zijn eigenlijk altijd op spanning. Als de boel gewoon werkt hoef je niks te controleren :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mar 2020, 12:31

Edward schreef:Verder heb ik ook geen voltmeters oid in het dash. Die zijn niet nodig, de accu's zijn eigenlijk altijd op spanning. Als de boel gewoon werkt hoef je niks te controleren :D

Dat klopt, maar een voltmeter o.i.d. kan je wel tijdig waarschuwen dat er iets niet werkt. Dan kun je dat repareren, zodat de accu's op spanning blijven.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bornfree

Berichtdoor Bornfree » 17 Mar 2020, 19:24

Edward schreef:In de Disco heb ik niets vervangen. Alleen accu erbij gezet achterin de auto, voor is het allemaal te krap naar m'n zin.

Het enige dat ik gedaan heb is een laadkabel van de startaccu naar de 2e accu. Daar zit en cyrix relais dat pas schakelt als het voltage in de startaccu 12 volt oid is. Dus de startaccu wordt altijd eerst geladen en dan pas de 2e accu.

Simpel, goedkoop en betrouwbaar.

In geval van nood is de cyrix ook manueel koppelbaar zodat de 2e accu als startaccu kan dienen. Dat gebruikte ik in de Def wel maar in de Disco is de bekabeling daar niet op berekend. Dus mocht de startaccu leeg zijn door vergeten verlichting oid dan moet ik even startkabels uit rollen en starten.

Verder heb ik ook geen voltmeters oid in het dash. Die zijn niet nodig, de accu's zijn eigenlijk altijd op spanning. Als de boel gewoon werkt hoef je niks te controleren :D

Beste Edward, de accu, cyrex ligt al klaar voor mijn disco 2. Wat voor kabel heb jij gebruikt en waar heb je hem vanuit de motor ruimte door gevoerd.
Eric van den Born
Land Rover Discovery 2 MY2003 (Facelift) 4.0 V8, met ACE en Luchtvering

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mar 2020, 22:51

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Verder heb ik ook geen voltmeters oid in het dash. Die zijn niet nodig, de accu's zijn eigenlijk altijd op spanning. Als de boel gewoon werkt hoef je niks te controleren :D

Dat klopt, maar een voltmeter o.i.d. kan je wel tijdig waarschuwen dat er iets niet werkt. Dan kun je dat repareren, zodat de accu's op spanning blijven.

En als het de accu is die een beetje moe wordt dan is de voltmeter ook handig als reminder voor het weer aan de walstroom hangen van een en ander (dus voor wie te "zuinig" is om ontijdig een nieuwe accu te kopen). Als je die voltmeter dan toch hebt (die van mij is een leuk krijgertje, een digitaal dingetje in de sigarettenaansteker), dan kan je 'm ook gebruiken om te controleren of het wellicht zelfs al eerder goed is de accu aan de walstroom te hangen ... de accu houdt het wellicht heel lang vol, maar voor een lang-en-gelukkig accu-leven is zo nu en dan walstroom geen gek idee.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mar 2020, 10:25

Marc: een accu aan een lader hangen is geen optie. Daar ben ik veel te lui voor. Nieuwe accu en klaar :lol: :lol:

Eric: Vanaf de startaccu loopt een 35mm2 kabel over het chassis langs de brandstofleidingen naar achter. Mijn accu staat links in de achterbak waar normaal de extra stoel of opbergvak zit. Daar zit een gat in de vloer waar een doorvoerrubber in past en daar komt de kabel weer naar binnen. Naast de 2e accu hangt de Cyrix.

Tussen de startaccu en de kabel naar achter zit een zekering (de kabel loopt tenslotte over het chassis) maar ik weet zo niet hoeveel ampère die is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”