Def 300 Tdi olie lekkage vliegwiel zijde - Krukas Seal of T-seals?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Def 300 Tdi olie lekkage vliegwiel zijde - Krukas Seal of T-seals?

Berichtdoor Luke » 26 Feb 2020, 07:51

Heren , goede morgen,

Na recente volledige revisie van een 300 Tdi blijk ik na inbouw een olielekkage aan de vliegwielzijde te hebben.
Wie kan mij vertellen hoe ik kan zien (na demontage van versnellingsbak en vliegwiel etc) of deze lekkage afkomstig is van de T seals of van het Krukas seal.?
Onderzoek op internet wijst nl uit dat het van een van beiden zou kunnen zijn(hoewel de boosdoener meestal de krukas dichting is) , alleen lees ik nergens hoe ik dat kan zien of bepalen welke van de 2 mogenlijkheden het daadwerkelijk is.
Lijkt me wel van belang om te kunnen bepalen voordat ik een carter enz ga demonteren ;)
Omdat ik de achterste lagerkap met de T-seals niet op de juiste manier gemonteerd kreeg heb ik ipv t-seals , de ruimte van de T-seals ge-injecteerd met Loctite silecone totdat de sileconen zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde van het blok naar buiten kwam. Het zou me dus zeer verbazen als dit olie zou lekken

Dan nog een vraag, Het nieuw gemonteerde seal is er 1 van het type waarbij de cover met seal alleen alleen met 5 bouten 8 mm en dus niet met 2 kleinere inbusbouten aan de onderzijde, dwz in de cover zitten wel de 2 gaatjes maar in het blok zitten niet die gaten.
Het rare is dat dat blijkbaar verschilt van de ene tot de andere motor aangezien ik er nu 1 onder handen heb die wel deze bouten heeft.

en tenslote mijn 3e vraag: is er een methode om het seal te monteren (type zonder boutjes aan de onderzijde) waarbij ik lekkage zo goed als zeker uit kan sluiten

Iemand die hier wat meer licht op kan werpe?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

pascal110

Re: Def 300 Tdi olie lekkage vliegwiel zijde - Krukas Seal of T-seals?

Berichtdoor pascal110 » 26 Feb 2020, 10:25

weet je zeker dat het daar vandaan komt en niet hoger, bijv klepdekselpakking.
waarom heb je dat met t seal gedaan,
volgens mij heb je dan 2 opties.
je zult het uiteindelijk moeten maken.
karterpan kun je onder de auto doen, zonder dat je een stuk weg moet laten van je t seal.
krukas keerring, tja, moet de bak er uit of motor, en ik heb slechte ervaring met shitpart, ook is het schuifhulpstukje voor de seal er op te krijgen erg belangrijk.
tja er kan wel eens iets fout gaan bij montage.
gr pascal

Luke

Berichtdoor Luke » 27 Feb 2020, 02:17

@ Pascal:

weet je zeker dat het daar vandaan komt en niet hoger, bijv klepdekselpakking. -

- JA

waarom heb je dat met t seal gedaan, _

- Ivm met montage zonder de geleiders kreeg ik de rubberseals niet juist geplaatst met gevolg dat ze afgesneden werden en dus onbruikbaar. De optie met sileconen is niet nieuw en wordt ook al wijdverspreidt toegepast en werkt gewoon mits goed gedaan

- volgens mij heb je dan 2 opties.
je zult het uiteindelijk moeten maken.
karterpan kun je onder de auto doen, zonder dat je een stuk weg moet laten van je t seal.
krukas keerring, tja, moet de bak er uit of motor, en ik heb slechte ervaring met shitpart, ook is het schuifhulpstukje voor de seal er op te krijgen erg belangrijk.

- De opties zijn me wel duidelijk, maar dat was mijn vraag (1 van) ook niet.

Ik wilde weten hoe ik kan zien waar het lek zit...iaw is het de krukas keerring of zijn het de T-seals.
Nogmaals die vraag is van belang omdat als een keerring lekt deze keerring te vervangen is door ruimte tussen bak en motor te creeeren en dan hoeft verder niet het Carter er onderuit....spaart dus flink wat werk

Dus die vraag zou ik graag beantwoord zien ;)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 27 Feb 2020, 11:41

was even in de war, met die t seal, dacht aan karterpakking, maar na beter lezen ( sorry) begrijp ik die dingetjes om het keerring huis err913.
die laat ik ook weg.
maar beetje glijmiddel aan hulpstuk en heb eigenlijk nog nooit problemen hiermee gehad, toch al 5 x gedaan.
als je keerring eruit haalt wel nieuwe steken.ook al is hij pas nieuw. en zonder hulpstukje gaat het niet.
en geef kit de tijd om te drogen, nachtje slapen,
verder moet het eigenlijk goed komen.
gr pascal

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 28 Feb 2020, 00:00

zie nu bij beter lezen dat het niet om de carterpakking gaat maar de pakkinggen om de kering houder
dit doe ik ook altijd, heb er nu al 5 gedaan en nog eigenlijk geen probleemen.
wel doe ik de keerring gelijder een beetje vasaliene aan, trouwens elke nieuwe keerring doe ik dat, loopt hij niet droog.
dus gewoon weer een nieuwe er in. en nee het is niet te zien welke van de 2 lekt, maar er van uitgaande van je verhaal heb je de goede en genoeg vl pakking gebruikt.
en even een nachtje laten drogen, cq hard worden.
en ja het is triest, maar moet er weer uit.
en gebruik een nieuwe en pas op, doe de geleider er goed op.
gr pascal

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2020, 13:06

Hallo Luke,

Ik kwam dit nog tegen, T-seals: dan komt de olie tussen blok en koppelingshuis weg. Dus als de olie uit het koppelingshuis (de waadplug) komt grote kans dat de krukaskeerring lekt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Feb 2020, 10:16

dit te hebben gelezen, heb je gelijk erik waar de olie vandaan komt.
bij keerring moet de bak eronderuit.
bij t pakking, van de lagerkap, moet de karterpan er onder uit en je hebt de 2 hulpstukjes nodig.

maar luke de vraag reist ( lange of korte ij ??) waarom zitten die rubber t tjes er in, als het met locktide gaat is dit simpeler en waarom heeft de fabrikant dit dan niet gedaan, net zo als geen karterpakking, als dat kosten bespaart.

ik denk zet ze terug, met iets locktide eraan.

gr pascal

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2020, 08:31

Ik weet niet waarom Land Rover T-seals plaatst i.p.v. vloeibare siliconen pakking.
Maar indien ergens nog iets van vettigheid zit, dan hecht die vloeibare siliconen pakking niet op die plek, met kans op lekkage.
Tevens kan ik mij voorstellen dat die (rubberen?) T-seals na contact met de motorolie nog wat uitzetten (en zo zorgen voor een goede afdichting).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”