Ik ben bezig met het vervangen van de krukaskering van mijn 110.
Tevens wil ik de versnellingsbak een keer zuiver maken en nieuwe olie er op doen.
Ik weet dat er in het verleden versnellingsbak olie ingedaan is vandaar.
Ik heb de Tunnel en de Seatbase verwijderd.
Nu zit ik met 2 vragen.
1. Kan de versnellingsbak er ook naar boven uit mbv een motortakel.
Dan hoef ik de uitlaat en crossmember niet te verwijderen.
2. moet ik de motor extra ondersteunen of kan deze op de 2 ophang punten blijven hangen.
110 V8 LT95 reviseren.
-
Landmarcs
Re: 110 V8 LT95 reviseren.
jand110 schreef:.... .
Tevens wil ik de versnellingsbak een keer zuiver maken en nieuwe olie er op doen.
Ik weet dat er in het verleden versnellingsbak olie ingedaan is vandaar.
.... .
De Kennisbank (die nog steeds een beetje bouwvallig is) zegt bij LT95 omdat er eigenlijk ouderwetse motorolie is voorgeschreven en de ouderwetse olie zonder allerlei dopes steeds moeilijker is qua verkrijgbaarheid:
Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:De Kennisbank (die nog steeds een beetje bouwvallig is) zegt bij LT95 omdat er eigenlijk ouderwetse motorolie is voorgeschreven en de ouderwetse olie zonder allerlei dopes steeds moeilijker is qua verkrijgbaarheid:
Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.
Misschien eens kijken bij een landbouwmechanisatiebedrijf, daar wordt nog wel gebruik gemaakt van STOU-olie (Super Tractor Oil Universal). Deze olie wordt dan gebruikt in motor, transmissie en hydraulisch systeem. Vaak is dit een minerale olie 10W30 of 15W40 (API GL-4).
Volgens het werkplaatshandboek gaat er gewone motorolie in (ook in de tussenbak):
Het bovenste pijltje geeft temp. traject -35°C tot 10°C en het onderste pijltje gaat van -10°C tot 35°C (omgevingstemperatuur). Een 10W40 of 10W50 zou over het hele temperatuurtraject gebruikt kunnen worden.
Een motorolie met zo'n breed bereik is vaak een semi-synthetische olie (een mengsel van minerale en synthetische olie).
Verder ligt de viscositeit van een transmissieolie in de buurt van een motorolie (maar om dit te vergelijken dien je de oliespecificaties naast elkaar te leggen), ook al staat op de ene 75W90 en 10W40 op de andere.
Groet,
Erik.
p.s. In het werkplaatshandboek wordt de transmissie vanonder weggehaald. Maar misschien kan het ook wel, net als bij de series Land Rovers 'binnendoor'? Ik zou de motor zeker ondersteunen aan de vliegwielkant.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:De Kennisbank (die nog steeds een beetje bouwvallig is) zegt bij LT95 omdat er eigenlijk ouderwetse motorolie is voorgeschreven en de ouderwetse olie zonder allerlei dopes steeds moeilijker is qua verkrijgbaarheid:
Misschien eens kijken bij een landbouwmechanisatiebedrijf, daar wordt nog wel gebruik gemaakt van STOU-olie (Super Tractor Oil Universal). Deze olie wordt dan gebruikt in motor, transmissie en hydraulisch systeem. Vaak is dit een minerale olie 10W30 of 15W40 (API GL-4).
Volgens het werkplaatshandboek gaat er gewone motorolie in (ook in de tussenbak):
[attachment]
Het bovenste pijltje geeft temp. traject -35°C tot 10°C en het onderste pijltje gaat van -10°C tot 35°C (omgevingstemperatuur). Een 10W40 of 10W50 zou over het hele temperatuurtraject gebruikt kunnen worden.
Een motorolie met zo'n breed bereik is vaak een semi-synthetische olie (een mengsel van minerale en synthetische olie).
Verder ligt de viscositeit van een transmissieolie in de buurt van een motorolie (maar om dit te vergelijken dien je de oliespecificaties naast elkaar te leggen), ook al staat op de ene 75W90 en 10W40 op de andere.
De Kennisbank schrijft vóór het door mij eerder geciteerde:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd. Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing. Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!).
Die STOU zal in specs wel ± overeenkomen met, of dicht bij de vrachtwagen-oliën zitten.
Groeten MarcS
Denk er de zelfde olie op te doen als in de motor.
Castrol GTX 15W40
ga proberen de bak er naar boven uit te halen, heb nu nog 15 cm over achter de handremtrommel.
Castrol GTX 15W40
ga proberen de bak er naar boven uit te halen, heb nu nog 15 cm over achter de handremtrommel.
Ik gooi er al jaren EP80 of 80W90 in.
Hetzelfde als in de diffs, lekker praktisch.
Toen de LT95 'limited slip' was (1970) was versnellingsbakolie voorgeschreven.
In de latere versie met vacuum blokkering motorolie 20W40.
Ik heb aangenomen dat het dus zo nauw niet komt.
De bak was ook ontwikkeld voor legervoertuigen, de herrie komt daarmee overeen.
Ook de reputatie 'bulletproof', zelden gaan ze stuk.
Bij mij doet zo'n bak een 3,9 motor, gaat ook met 150 kmh.
Beter geen gesprek beginnen, hier valt niet tegen te isoleren.
En ja, bij Range Rover gaat de boel er kompleet via de binnenkant uit.
Gaat perfekt met een simpel motortakeltje.
Hetzelfde als in de diffs, lekker praktisch.
Toen de LT95 'limited slip' was (1970) was versnellingsbakolie voorgeschreven.
In de latere versie met vacuum blokkering motorolie 20W40.
Ik heb aangenomen dat het dus zo nauw niet komt.
De bak was ook ontwikkeld voor legervoertuigen, de herrie komt daarmee overeen.
Ook de reputatie 'bulletproof', zelden gaan ze stuk.
Bij mij doet zo'n bak een 3,9 motor, gaat ook met 150 kmh.
Beter geen gesprek beginnen, hier valt niet tegen te isoleren.
En ja, bij Range Rover gaat de boel er kompleet via de binnenkant uit.
Gaat perfekt met een simpel motortakeltje.
jand110 schreef:
Nog nooit een Lt95 van dichtbij gezien. Maar alle andere bakken kunnen er prima langsbinnen uit. Wij hebben het ook wel ooit gedaan met een balk aan het dak en daar een katrol aan en een takeltje wat verderop. Gaat ook best. Dus een fatsoenlijke motortakel is helemaal luxe.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ik heb vandaag de hele versnellingsbak los gemaakt.
Nu wil hij niet los komen van het motorblok wat ik ook probeer.
Heeft er iemand een advies wat ik zou kunnen proberen.
Tevens zijn er bij het losdraaien 3 bouten afgebroken.
is dit zelf te repareren of moet ik het motorblok er nu ook nog uithalen en wegbrengen voor reparatie.
Nu wil hij niet los komen van het motorblok wat ik ook probeer.
Heeft er iemand een advies wat ik zou kunnen proberen.
Tevens zijn er bij het losdraaien 3 bouten afgebroken.
is dit zelf te repareren of moet ik het motorblok er nu ook nog uithalen en wegbrengen voor reparatie.
3 bouten afgebroken....., das knap, met geweld n.....men een ezel 
jand110 schreef:Tevens zijn er bij het losdraaien 3 bouten afgebroken.
Dat kan natuurlijk ook komen doordat ze bij montage veel te vast gedraaid zijn. Daan gaan ze bij demontage stuk.
In principe kun je die prima zelf uitboren en uitdraaien met een linkse tappenset. Mits je erbij kunt met het blok in de auto. Maar wegbrengen hoeft niet.
Edward van Vugt