Aangezien bijmenging van biobrandstof niet minder maar méér CO2 oplevert en men in Brussel dat ook inziet, is de kans aanwezig dat het bijmengen van biobrandstof wordt verminderd. Een artikel uit AMT: https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std
Groet,
Erik.
Bijmenging biocomponent in brandstof.
- Erik Peters
Bijmenging biocomponent in brandstof.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Re: Bijmenging biocomponent in brandstof.
Erik Peters schreef:Aangezien bijmenging van biobrandstof niet minder maar méér CO2 oplevert en men in Brussel dat ook inziet, is de kans aanwezig dat het bijmengen van biobrandstof wordt verminderd. Een artikel uit AMT: https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std
Ik zou zeggen ... "eindelijk", en verder ... "hoe eerder hoe beter".
Het bijmengen van biodiesel is al geruime tijd de roze olifant die het zicht op het oorspronkelijke doel in de weg staat.
Met name bij biodiesel is de CO2 productie ruim hoger als de CO2 winst, zeker als je meetelt dat er (o.a. door de olie-maatschappijen aangezwengeld) grootschalige oliepalm-plantages worden aangelegd. Wellicht is de palm-olie-productie zelf nog interessant, maar als je de CO2 uitstoot van de aanleg van de plantages meetelt (o.a. veroorzaakt door bodemdegradatie) dan weet je dat je die CO2 nooit meer terugwint.
Het bijmengen van ethanol in benzine kan eventueel wel gunstig uitpakken, maar dat is dan sterk afhankelijk van de bron van de ethanol: Ethanol afkomstig uit vergisting van echt restafval heeft (eventueel) een positieve bijdrage aan de CO2 reductie, ethanol die puur om de ethanol geproduceerd wordt is net als bio-diesel op z'n best neutraal (waarbij je bij "neutraal" nog vraagtekens moet zetten vanwege het ruimte-beslag).
De bio-brandstof-lobby werd heel goed geregisseerd door de agro-industriële sector (geholpen door de petrochemie die hierin participeerde om ook de eigen belangen zeker te stellen) ... en het was natuurlijk een leuke opsteker voor de grote meer industriële boeren bedrijven: Koolzaad werd door de bio-dieselvraag een stuk interessanter.
Ik hoop dus dat het allemaal niet te lang gaat duren ... en ik hoop dat het mede het gevolg is van het werk van Frans Timmermans, er is vast veel op deze polyglot aan te merken, maar je kan hem niet betichten van gebrek aan dadendrang.
Groeten MarcS
Ik mis HVO in dit verhaal, terwijl dit ook als B100 verkocht wordt.
Is niet gemaakt van grondstoffen die anders als voedsel gebruikt zouden kunnen worden, maar uit afval olie (plantaardig en een beetje dierlijk).
Het tankstation vlak bij mij in de buurt die het verkocht is overgenomen en de nieuwe uitbater gaat het niet leveren.
Gelukkig een ander station op 15 km afstand gevonden waar m'n vrouw twee keer per week vlak langs komt!
Ik vindt dat de TD5 er mooier op loopt, en het spul zelf en hetgeen uit de uitlaat komt stinkt een stuk minder.
Ook de standkachel voor de dak-en ondertent loopt er prima op en stinkt een stuk minder uit de uitlaat.
Is niet gemaakt van grondstoffen die anders als voedsel gebruikt zouden kunnen worden, maar uit afval olie (plantaardig en een beetje dierlijk).
Het tankstation vlak bij mij in de buurt die het verkocht is overgenomen en de nieuwe uitbater gaat het niet leveren.
Gelukkig een ander station op 15 km afstand gevonden waar m'n vrouw twee keer per week vlak langs komt!
Ik vindt dat de TD5 er mooier op loopt, en het spul zelf en hetgeen uit de uitlaat komt stinkt een stuk minder.
Ook de standkachel voor de dak-en ondertent loopt er prima op en stinkt een stuk minder uit de uitlaat.
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Ik tank ook Neste MY en rijdt inderdaad prima.
Verkrijgbaarheid is wel een dingetje maar je kunt natuurlijk ook gewoon een keertje gewone (premium) diesel tanken.
Heel veel palmolie komt trouwens de haven van Rotterdam binnen met behoorlijk vervuilende grote tankers uit Maleisië eo.
Net zoals er trouwens massaal gesubsidieerde milieupellets uit oa Canada en Amerika komen.
Verkrijgbaarheid is wel een dingetje maar je kunt natuurlijk ook gewoon een keertje gewone (premium) diesel tanken.
Heel veel palmolie komt trouwens de haven van Rotterdam binnen met behoorlijk vervuilende grote tankers uit Maleisië eo.
Net zoals er trouwens massaal gesubsidieerde milieupellets uit oa Canada en Amerika komen.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
GTL verbrand zeer schoon en wordt gemaakt uit aardgas dat op de wereld overvloedig aanwezig is. Waarom dat niet bijmengen, of nog mooier: helemaal daarop overschakelen? Roetprobleem ook meteen opgelost, dat geld trouwens ook voor PPO / HVO.
Gerard4t schreef:GTL verbrand zeer schoon en wordt gemaakt uit aardgas dat op de wereld overvloedig aanwezig is. Waarom dat niet bijmengen, of nog mooier: helemaal daarop overschakelen? Roetprobleem ook meteen opgelost, dat geld trouwens ook voor PPO / HVO.
Dat zal dezelfde reden hebben als waarom we hier met de CV van het gas af moeten: het blijft fossiele brandstof. Niet dat ik die reden daarmee begrijp.
Overigens is mijn zorg met PPO/HVO dezelfde als met alle stoffen uit 'afval' die ik heb zien komen: er is bijna nooit genoeg afval zodra het een grondstof wordt. En dan blijkt heel vaak dat dat afval kweken, groeien of produceren meer kwaad doet dan goed.
Het is niet simpel..... Of eigenlijk wel maar daar willen we niet aan. We zijn met teveel en we verbruiken teveel. Maar dat verbruiken hebben we tot onze levensstandaard gemaakt......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:Overigens is mijn zorg met PPO/HVO dezelfde als met alle stoffen uit 'afval' die ik heb zien komen: er is bijna nooit genoeg afval zodra het een grondstof wordt. En dan blijkt heel vaak dat dat afval kweken, groeien of produceren meer kwaad doet dan goed.
Precies, mijn brandstofleverancier heeft al eens gevraagd of 'men' hem die afvalberg kon laten zien, want dat moet een immense berg zijn, gezien de hoeveelheid diesel die per dag al opgehaald wordt in het depot in Zwolle, daar rijden tankauto's af en aan (á 30.000 liter per auto, reken maar een half uur laden per auto en er kunnen twee tegelijk).
Hij vertelde mij dat veel HVO uit Finland kwam, want daar was nog hout genoeg. In de oorlog reden er auto's op houtgas, met een opgebouwde hout-vergas installatie.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Hij vertelde mij dat veel HVO uit Finland kwam, want daar was nog hout genoeg. In de oorlog reden er auto's op houtgas, met een opgebouwde hout-vergas installatie.
Groet,
Erik.
Houtvergassers waren een noodgreep omdat alle brandstof op de bon was of gewoon niet verkrijgbaar. Mijn vader heeft hem nog meegemaakt op de ouwe Buick die ze toen hadden. (en ik heb het ding nog los van de auto aan de praat gekregen nadat ie 40 jaar op de schuurzolder had gestaan)
Maar daar ging een schrikbarende hoeveelheid hout in! Gelukkig woonden ze op de hei en was er genoeg hout te rooien maar dat was alle behalve milieuvriendelijk! Los van de fijnstof en roet die het ding produceerde voordat ie op temperatuur was. Want het ding moest serieus warm zijn voordat ie aan vergassen toekwam.
En hout genoeg zal er best zijn maar dat maakt het nog niet duurzaam.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:...
Overigens is mijn zorg met PPO/HVO dezelfde als met alle stoffen uit 'afval' die ik heb zien komen: er is bijna nooit genoeg afval zodra het een grondstof wordt. En dan blijkt heel vaak dat dat afval kweken, groeien of produceren meer kwaad doet dan goed.
Het is niet simpel..... Of eigenlijk wel maar daar willen we niet aan. We zijn met teveel en we verbruiken teveel. Maar dat verbruiken hebben we tot onze levensstandaard gemaakt......
Precies. Ik hoorde ook al eens dat de KLM op bio-kerosine vliegt (één vliegtuig of althans iets marginaals).
Ik vrees dat je jezelf eerst bij de McDo een zware hartvervetting moet eten voordat je naar Ibiza mag vliegen.
En nog erger, dat verbruiken hebben we tot een hoger doel verheven. De economie moet groeien en groei meten we aan oa het bruto nationaal product ... waardoor een grote storm, of een zware mistbank met stevige kettingbotsingen ineens ook bijdraagt aan ons nationaal product.
Het is alles bij elkaar een groot pyramide-spel, in Nederland zo globaal al zo'n 2 eeuwen lang iedere eeuw 3x zoveel mensen (en dat is dus gemiddeld ieder jaar 1,1% "groei").
waarom moet die gtl dan 30 cent duurder zijn als het milieuvriendelijker is