Hallo,
Ik heb sins pas een tik in mijn motor, daarna niet meer mee gereden, wel gedraaid(niet lang) om de tik te indentificeren. Dat is tot op heden nog niet gelukt.
Ik heb 2 maanden geleden de distributie vervangen, daarna nog aardig wat gereden, zonder problemen. Ik reed in terein door een kuil, en toen kwam die tik erin!
Ik heb de kleppen gesteld, maar dat mocht niet baten.
Heeft iemand enig idee, wat dit kan zijn?
Maarten
Tik in motor 2,5 na diesel
-
Roger B.
Re: Tik in motor 2,5 na diesel
al eens laten draaien met de vsnaren er vanaf
of met ingetrapte koppeling?
gone
-
M.Bossenbroek
Roger B. schrijft:
Ingetrapte koppeling heb ik al wel gedaan.
de v snaren eraf nog niet, ik zal dat ook is gaan proberen, maar ik verwacht het niet dat dat het is.
al eens laten draaien met de vsnaren er vanaf
Ingetrapte koppeling heb ik al wel gedaan.
de v snaren eraf nog niet, ik zal dat ook is gaan proberen, maar ik verwacht het niet dat dat het is.
-
Roger B.
tik IN de motor door door een kuil rijden is ook erg apart, dus als je niet kunt horen WAAR het zit moet je eerst alles buiten de motor uitsluiten.
verder de timing van nokkenas en brandstofpomp checken, en de distributieriemspanning..
daarna verder..
is het een tik die gelijk met, of met de helft van het motortoerental terugkeert?
doet ie het stationair, en wat als je iets gas geeft?
(neem aan dat je oliepeil gechecked hebt en je olielampje niet gebrand heeft, maar wel aangaat als je op contact zet)
verder de timing van nokkenas en brandstofpomp checken, en de distributieriemspanning..
daarna verder..
is het een tik die gelijk met, of met de helft van het motortoerental terugkeert?
doet ie het stationair, en wat als je iets gas geeft?
(neem aan dat je oliepeil gechecked hebt en je olielampje niet gebrand heeft, maar wel aangaat als je op contact zet)
gone
-
M.Bossenbroek
Ik wou eerst wat informeren voordat ik de distributie ga bekijken!
Het is een regelmatige tik. Maar het lijk alsof ik m in hoog toerental niet hoor, maar dat kan ook door de herrie komen.. of dat hij dan zo snel tikt dat t niet meer opvalt.
Ga idd alles eerst is losgooien!
KIjken of het helpt!
Het is een regelmatige tik. Maar het lijk alsof ik m in hoog toerental niet hoor, maar dat kan ook door de herrie komen.. of dat hij dan zo snel tikt dat t niet meer opvalt.
Ga idd alles eerst is losgooien!
KIjken of het helpt!
-
M.Bossenbroek
Tot op heden nog niks gevonden:S
Hebben de distributie gecheckt, staat op tijd.
Verwachtte ook niet dat het dat was, want ik had er al mee gereden.
Heb alles los gegooid en dat was het ook niet.
Iemand nog ideeen??
Maarten
Hebben de distributie gecheckt, staat op tijd.
Verwachtte ook niet dat het dat was, want ik had er al mee gereden.
Heb alles los gegooid en dat was het ook niet.
Iemand nog ideeen??
Maarten
Kan bv vacuumpomp zijn of een lager. Van achter de PC moeilijk te beoordelen.
Probeer het te localiseren mbv een stethoscoop of als je die niet hebt met een grote schroevendraaier op de motor en het handvat in je oorschelp. Om bv dynamo en pomp stuurbekrachtiging uit te sluiten kun je de v-snaren er kort even aflaten.
Wel goed opletten da je nergens tussen komt met draaiende motor.
Probeer het te localiseren mbv een stethoscoop of als je die niet hebt met een grote schroevendraaier op de motor en het handvat in je oorschelp. Om bv dynamo en pomp stuurbekrachtiging uit te sluiten kun je de v-snaren er kort even aflaten.
Wel goed opletten da je nergens tussen komt met draaiende motor.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi
Ninety 200Tdi
Re:Tik in motor 2,5 na diesel
Een lek uitlaatspruitstuk geeft ook een tikkend geluid.
Heeft het voorste stuk van de uitlaat misschien een douw gehad toen je door die kuil reed?
Groet,
Eric.
Heeft het voorste stuk van de uitlaat misschien een douw gehad toen je door die kuil reed?
Groet,
Eric.
Re:Tik in motor 2,5 na diesel
Ik heb vorig jaar ook een tik in een CDI motor gehad. Uiteindelijk bleek dat er waarschijnlijk iets, mogelijk een roetdeeltje a.g.v. een vervuilde EGR klep, tussen de klep heeft gezeten. Gevolg was dat de zuiger de klep heeft geraakt, deze iets krom is gegaan en niet meer goed sloot, en alleen een tik liet horen bij een warme motor. Bij een koude motor hoorde je niets.
Nu heeft de 2,5 na (gelukkig) geen EGR klep, maar een niet soepel glijdende of goed sluitende klep zou een tik kunnen geven.
Ik neem aan dat je de klepspeling hebt nagemeten? Als je dit nog niet hebt gedaan, meet dan de speling met de voelermaatjes. Noteer de speling, zodat je weet of er een klep veel te ruim staat. Deze sluit mogelijk niet goed.
Kompressie van de cilinders meten, bij afwijking van een cilinder daarna perslucht op de cilinder zetten (voor de arbeids slag, zodat de uitlaat en inlaatklep gesloten zijn) en luisteren of dat er lucht door de inlaat of uitlaatklep ontsnapt.
Succes, Guido
Nu heeft de 2,5 na (gelukkig) geen EGR klep, maar een niet soepel glijdende of goed sluitende klep zou een tik kunnen geven.
Ik neem aan dat je de klepspeling hebt nagemeten? Als je dit nog niet hebt gedaan, meet dan de speling met de voelermaatjes. Noteer de speling, zodat je weet of er een klep veel te ruim staat. Deze sluit mogelijk niet goed.
Kompressie van de cilinders meten, bij afwijking van een cilinder daarna perslucht op de cilinder zetten (voor de arbeids slag, zodat de uitlaat en inlaatklep gesloten zijn) en luisteren of dat er lucht door de inlaat of uitlaatklep ontsnapt.
Succes, Guido
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
-
M.Bossenbroek
Re:Tik in motor 2,5 na diesel GEVONDEN!!!
Hallo,
Ik heb zaterdag weer naar de motor gekeken. Had er eindelijk weer een beetje tijd voor. Dus heel lang niet in de laro gereden:S
Maar met resultaat!!
Toen ik het carter onder de motor vandaan haalde, zag ik er allemaal aluminum stukken in liggen.
Die bleken van een kapotte zuiger te zijn!!
Gelukkig is nu de tik opgespoord, nu nog een mooie klus te klaren:)
Heb al onderdelen besteld.
Hopelijk kan ik snel weer rijden!!
Ik heb zaterdag weer naar de motor gekeken. Had er eindelijk weer een beetje tijd voor. Dus heel lang niet in de laro gereden:S
Maar met resultaat!!
Toen ik het carter onder de motor vandaan haalde, zag ik er allemaal aluminum stukken in liggen.
Die bleken van een kapotte zuiger te zijn!!
Gelukkig is nu de tik opgespoord, nu nog een mooie klus te klaren:)
Heb al onderdelen besteld.
Hopelijk kan ik snel weer rijden!!