Mijn Freelander2 maakt een krakend geluid als ik de bocht om ga.
Dit lawaai is het ergst als ik een stuk heb gereden koud hoor je hem niet kraken.
Ik heb de zekering FB6 eruit gehaald en dan is het geluid weg.(Electronic centre differential)
Heeft iemand een idee wat het probleem is en wat er aan te doen is?
René
L359 lawaai achteras
Re: L359 lawaai achteras
Hoi René. Zal je achter diff zijn, helaas een bekend probleem bij de vroegere Freelander 2.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
Rangie schreef:Hoi René. Zal je achter diff zijn, helaas een bekend probleem bij de vroegere Freelander 2.
wat is er mis met mijn diff? en wat kan ik er aan doen?
kan ik er opeen andere manier achter komen of het de diff is?
René
Lagering is te zwak uitgevoerd en zal het diff gereviseerd moeten worden. Google eens op rear differential freelander 2.
Er is een hoop te vinden op: www.freel2.com
Er is een hoop te vinden op: www.freel2.com
Gr. Rangie
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
ik heb de diff onder de auto weg gehaald. nu was de diff niet slecht.
Maar er zat verkeerde olie in de haldex 80w90 zat er in.
ik mijn diff gereviseerd en haldex met goede olie afgevuld en na 300km nog een keer ververst.
Het kraken door de bocht is over.
Ik heb er nieuwe banden om gezet voor mijn vakantie nu heb ik ruim 10000km gereden.
Nu zijn mijn achterbanden meer versleten dan voor en links achter nog iets meer.
wat kan hier de oorzaak van zijn?
René
ik mijn diff gereviseerd en haldex met goede olie afgevuld en na 300km nog een keer ververst.
Ik heb er nieuwe banden om gezet voor mijn vakantie nu heb ik ruim 10000km gereden.
Nu zijn mijn achterbanden meer versleten dan voor en links achter nog iets meer.
René
-
JohanFreelander
Misschien tijd om de auto te laten uitlijnen?
Wat zijn de verschillen?
Wat zijn de verschillen?
Defender 130 2002
-
Landmarcs
ReneHier schreef:ik heb de diff onder de auto weg gehaald. nu was de diff niet slecht.
Dag René,
Ik zou toch denken aan een slecht werken van Haldex of het differentieel. Wellicht kan je aan het slijtage-patroon zien wat er gebeurt ... proberen de achterwielen de auto extra vooruit te duwen ?
Normaal rijden de achterwielen een kortere weg (ze nemen altijd de binnenbocht).
Het asdifferentieel en een middendifferentieel (of een alternatief hiervoor, zoals hier de Haldex) zorgen ervoor dat de achterwielen niet steeds extra duwen.
Dat links nog meer versleten is kan wellicht verklaard worden door het feit dat rechts op de weg net iets meer zand en gruis ligt en de banden daar net iets makkelijker de wringende krachten kwijt raken (wat dan overigens twijfels zet bij de werking van het achteras-differentieel).
Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn: aanlopende remmen bijv., of banden van een niet corresponderende diameter, of gewoon banden van een andere, dubieuze kwaliteit.
Ik ben overigens verder een leek op het terrein van de Freelander 2 ... even rondkijken op specifieke forums is wellicht ook slim ... wellicht zijn er typische type-specifieke klacht-probleem-combinaties -- zoiets zoekt makkelijker als braaf via symptomen en de theorie de opties afvinken.
Groeten MarcS
PS Uitlijnen is nooit weg, dwz bij een Freelander is er meer dat mis kan gaan als bij een traditionele LandRover op starre assen.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Dat links nog meer versleten is kan wellicht verklaard worden door het feit dat rechts op de weg net iets meer zand en gruis ligt en de banden daar net iets makkelijker de wringende krachten kwijt raken (wat dan overigens twijfels zet bij de werking van het achteras-differentieel).
Of toch een incorrecte wielstand. Ik herinner mij een Mercedes 280SE waar, na 10.000 km, een nieuwe rechter achterband letterlijk tot op de draad versleten was. Na inspectie bleek de draagarm ontzet (rechts achter fors uitspoor). En nieuwe draagarm gemonteerd en de sporing was weer OK.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik heb vanmiddag het profiel van de banden gemeten.
RA = 5,9 mm
LA = 4,4 mm
RV = 6,7 mm
LV = 6,3 mm
Dat idee had ik wel toen we door de sneeuw reden wat aangereden was.
Met los sneeuw had ik er geen last van.
De remblokken zijn vervangen en goed schoon gemaakt.
Bij mijn oude banden was rechts ook al meer versleten dan links.
Na revisie van mijn diff is er niks veranderd alleen het kraken is over door verkeerde olie.
Zal de auto laten uitlijnen kijken of daar iets mis mee is.
wat kan er eventueel mis zijn met mijn haldex?
René
RA = 5,9 mm
LA = 4,4 mm
RV = 6,7 mm
LV = 6,3 mm
Ik zou toch denken aan een slecht werken van Haldex of het differentieel. Wellicht kan je aan het slijtage-patroon zien wat er gebeurt ... proberen de achterwielen de auto extra vooruit te duwen ?
Dat idee had ik wel toen we door de sneeuw reden wat aangereden was.
Met los sneeuw had ik er geen last van.
De remblokken zijn vervangen en goed schoon gemaakt.
Bij mijn oude banden was rechts ook al meer versleten dan links.
Na revisie van mijn diff is er niks veranderd alleen het kraken is over door verkeerde olie.
Zal de auto laten uitlijnen kijken of daar iets mis mee is.
wat kan er eventueel mis zijn met mijn haldex?
René