Goedenavond,
Een vraag;
Mijn D2 td5 stuurt doorgaans mooi strak. Nu heb ik sinds enkele weken af en toe speling tijdens het rijden.
Als ik de motor start (warm of koud maakt niet uit) dan is er speling. Als ik de motor start en op de parkeerplaats even een keer helemaal naar links en helemaal naar rechts stuur (al rollend) dan is de speling weg.
Zojuist 1,5 uur gereden zonder problemen, de auto heeft 10 minuten uit gestaan en daarna direct weer het losse sturen.
Iemand bekend met dit probleem? Stuurhuis op weg naar zijn einde?
Mijn dank is groot.
Luchtbel stuur Discovery 2
Luchtbel stuur Discovery 2
Discovery 2 td5
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Daan,
Heb je al gechecked of het "stuur-olie-niveau" wel op peil is ?
Indien nodig bijvullen met Dexron II D ATF ... kijken of de klachten verdwijnen, en daarna checken of het niveau blijft dalen.
Lijkt mij stap één in de zoektocht naar het gebrek.
Groeten MarcS
Heb je al gechecked of het "stuur-olie-niveau" wel op peil is ?
Indien nodig bijvullen met Dexron II D ATF ... kijken of de klachten verdwijnen, en daarna checken of het niveau blijft dalen.
Lijkt mij stap één in de zoektocht naar het gebrek.
Groeten MarcS
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Heb je gekeken of alle hydro slangen wel goed vast zitten ?
Het komt wel eens voor dat ze een stukje los zitten en dan komt er lucht in het systeem en dus speling
Het komt wel eens voor dat ze een stukje los zitten en dan komt er lucht in het systeem en dus speling
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Landmarcs schreef:Daan,
Heb je al gechecked of het "stuur-olie-niveau" wel op peil is ?
Indien nodig bijvullen met Dexron II D ATF ... kijken of de klachten verdwijnen, en daarna checken of het niveau blijft dalen.
Lijkt mij stap één in de zoektocht naar het gebrek.
Groeten MarcS
Dank voor de reacties.
Ja zeker, staat netjes op maximaal. Er lekt ook niks.
@Trix G4, waar zitten die slangen?
Discovery 2 td5
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.
Groet,
Erik.
p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).
Groet,
Erik.
p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis
Waar zit die bij een D2?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
DaanD3 schreef:@Trix G4, waar zitten die slangen?
Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.
Ja, ik had die eerste quote er direct bij moeten zetten, maar ik dacht dat het duidelijk genoeg was, met mijn reactie direct onder het voorgaande bericht.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.
Groet,
Erik.
p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).
Ja logisch.. ik ga er van de week eens naar kijken. Dank!
Discovery 2 td5
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.
p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).
Misschien een beetje dom (van mij) ... maar als er lucht in komt is er toch weldegelijk iets lek ?
De hydrauliek-pomp kan toch alleen "schuim kloppen" als er iets niet klopt en er lucht getrokken wordt ?
En hoe komt het dan dan er (bijvoorbeeld bij stilstand) geen ATF uit komt ?
Tja ... wellicht heb ik - zo vanaf de bank - weer eens helemaal geen kijk op hoe alles in elkaar steekt.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Luchtbel stuur Discovery 2
Klopt! Er moet een afdichting niet goed zijn en daarlangs moet de pomp dan lucht aanzuigen.
En je zou verwachten dat (in rust) de hydrauliekolie ook daarlangs weg zou lekken, maar dat gebeurt niet altijd.
Er is hier een trekker waarvan de hydrauliekolie bij de motorolie komt (de hydrauliekpomp wordt aangedreven door een distributietandwiel), die olie loopt dus langs de pompas naar het motorcarter.
Maar bij een andere trekker verdwijnt er geen olie; alleen als het reservoir te vol zit, loopt dit over zodra er veel luchtbelletjes in de olie zitten, maar na een rustperiode is de lucht ontmengd en is het oliepeil weer OK.
Uiteindelijk zal ook daar de hydrauliekolie wel een keer langs de pompas gaan lekken, de afdichting moet alleen nog verder verslijten.
Groet,
Erik.
En je zou verwachten dat (in rust) de hydrauliekolie ook daarlangs weg zou lekken, maar dat gebeurt niet altijd.
Er is hier een trekker waarvan de hydrauliekolie bij de motorolie komt (de hydrauliekpomp wordt aangedreven door een distributietandwiel), die olie loopt dus langs de pompas naar het motorcarter.
Maar bij een andere trekker verdwijnt er geen olie; alleen als het reservoir te vol zit, loopt dit over zodra er veel luchtbelletjes in de olie zitten, maar na een rustperiode is de lucht ontmengd en is het oliepeil weer OK.
Uiteindelijk zal ook daar de hydrauliekolie wel een keer langs de pompas gaan lekken, de afdichting moet alleen nog verder verslijten.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten