Met 81000 kilometers op de klok, leek mij vorige week de 2 wat haperend te schakelen. Ik dacht eert nog dat het aan mijzelf lag en wat zuiverder moest schakelen, maar 15 kilometer verder, verloor ik vrij snel alle druk. Stoppen en olie checken en compleet leeg reservoir. Dat had ik kort daarvoor nog gecontroleerd. Afgevoerd naar de LandRover hier in Bogota, en daar bleek het logische: de slave-cilinder kapot. Al googelend had ik deze wel verwacht. Veel schakelen, veel op en neer en bij 80000 las idd at er er meer puma-koppelingen de geest hadden gegeven. Gelijk de plaat en drukgroep vervangen... en hij rijdt weer... lekker!
Groet, Willem.
Defender Puma 2009 koppeling defect
-
Landmarcs
Re: Defender Puma 2009 koppeling defect
Goedemorgen Willem,
Mijn 2010 "Puma" gaat richting 2x jouw kilometrage en heeft nog steeds de oude koppeling+cilinders.
Je hebt in ieder geval het voordeel dat het werkloon in Bogota wat vriendelijker is ....
't Is een beetje omslachtig om voor dit prijsvoordeeltje om te rijden.
Groeten MarcS
PS Met veel wisselende belastingen kan ik me voorstellen dat de "meenemer" tussen versnellingsbak en tussenbak ook sneller de geest geeft.
Daar schijn je ongeveer niks van te merken ... totdat je ineens geen enkele aandrijving (en dus ook geen motor-rem) hebt.
Onder "normale" omstandigheden kan je dit probleem boven de 100.000-120.000 km gaan verwachten.
Indien de nieuwe niet met kopervet - zoals af fabriek - maar met daarvoor bedoeld vet gemonteerd wordt zou deze "meenemer" veel langer meegaan.
Mijn 2010 "Puma" gaat richting 2x jouw kilometrage en heeft nog steeds de oude koppeling+cilinders.
Je hebt in ieder geval het voordeel dat het werkloon in Bogota wat vriendelijker is ....
't Is een beetje omslachtig om voor dit prijsvoordeeltje om te rijden.
Groeten MarcS
PS Met veel wisselende belastingen kan ik me voorstellen dat de "meenemer" tussen versnellingsbak en tussenbak ook sneller de geest geeft.
Daar schijn je ongeveer niks van te merken ... totdat je ineens geen enkele aandrijving (en dus ook geen motor-rem) hebt.
Onder "normale" omstandigheden kan je dit probleem boven de 100.000-120.000 km gaan verwachten.
Indien de nieuwe niet met kopervet - zoals af fabriek - maar met daarvoor bedoeld vet gemonteerd wordt zou deze "meenemer" veel langer meegaan.
Hier eebn Td5, met 335000 km op de teller, vaak zware aanhangers erachter en altijd haantje de voorste weg bij het stoplicht (getuned)
Nog niks aan koppeling of een onderdeel ervan hoeven te vervangen........ff afkloppen nog
Soms heb je gewoon een beetje mazzel denk ik dan maar
Nog niks aan koppeling of een onderdeel ervan hoeven te vervangen........ff afkloppen nog
Soms heb je gewoon een beetje mazzel denk ik dan maar
Nou dat geeft de burger moed met dat soort getallen op de klok. De kans dat de volgende stuk gaat is klein. Andere kant is dat na 10 jaar rijden en heel veel buiten de paden en veel op en neer, moet je niet te veel vragen stellen. Groet Willem
Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.
Het is een slijtage deel zullen we maar zeggen en die moeten nu eenmaal zo nu en dan vervangen worden
Het is een slijtage deel zullen we maar zeggen en die moeten nu eenmaal zo nu en dan vervangen worden
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.
Bij de Td5 is de master-cylinder van de koppeling dan gemiddeld weer wat vaker "aan de beurt".
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Edward schreef:Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.
Bij de Td5 is de master-cylinder van de koppeling dan gemiddeld weer wat vaker "aan de beurt".
Groeten MarcS
Dat klopt, maar die kun je dan weer 'gewoon' zo wisselen. Net als de slave, bij de Puma zit ie om de as en kan heel de bak eraf.
Edward van Vugt