Defender Puma 2009 koppeling defect

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Willem_G
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 Feb 2010, 16:49
Locatie: Enkhuizen

Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Willem_G » 30 Nov 2019, 00:38

Met 81000 kilometers op de klok, leek mij vorige week de 2 wat haperend te schakelen. Ik dacht eert nog dat het aan mijzelf lag en wat zuiverder moest schakelen, maar 15 kilometer verder, verloor ik vrij snel alle druk. Stoppen en olie checken en compleet leeg reservoir. Dat had ik kort daarvoor nog gecontroleerd. Afgevoerd naar de LandRover hier in Bogota, en daar bleek het logische: de slave-cilinder kapot. Al googelend had ik deze wel verwacht. Veel schakelen, veel op en neer en bij 80000 las idd at er er meer puma-koppelingen de geest hadden gegeven. Gelijk de plaat en drukgroep vervangen... en hij rijdt weer... lekker!
Groet, Willem.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2019, 10:32

Goedemorgen Willem,

Mijn 2010 "Puma" gaat richting 2x jouw kilometrage en heeft nog steeds de oude koppeling+cilinders.

Je hebt in ieder geval het voordeel dat het werkloon in Bogota wat vriendelijker is ....
't Is een beetje omslachtig om voor dit prijsvoordeeltje om te rijden. :ugeek:

Groeten MarcS

PS   Met veel wisselende belastingen kan ik me voorstellen dat de "meenemer" tussen versnellingsbak en tussenbak ook sneller de geest geeft.
       Daar schijn je ongeveer niks van te merken ... totdat je ineens geen enkele aandrijving (en dus ook geen motor-rem) hebt.
       Onder "normale" omstandigheden kan je dit probleem boven de 100.000-120.000 km gaan verwachten.
       Indien de nieuwe niet met kopervet - zoals af fabriek - maar met daarvoor bedoeld vet gemonteerd wordt zou deze "meenemer" veel langer meegaan.

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor trix G4 » 30 Nov 2019, 14:22

Hier eebn Td5, met 335000 km op de teller, vaak zware aanhangers erachter en altijd haantje de voorste weg bij het stoplicht (getuned)

Nog niks aan koppeling of een onderdeel ervan hoeven te vervangen........ff afkloppen nog ;)
Soms heb je gewoon een beetje mazzel denk ik dan maar ;)

Gebruikersavatar
Willem_G
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 Feb 2010, 16:49
Locatie: Enkhuizen

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Willem_G » 30 Nov 2019, 14:48

Nou dat geeft de burger moed met dat soort getallen op de klok. De kans dat de volgende stuk gaat is klein. Andere kant is dat na 10 jaar rijden en heel veel buiten de paden en veel op en neer, moet je niet te veel vragen stellen. Groet Willem

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2019, 17:57

Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.

Het is een slijtage deel zullen we maar zeggen en die moeten nu eenmaal zo nu en dan vervangen worden ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2019, 20:49

Edward schreef:Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.

Het is een slijtage deel zullen we maar zeggen en die moeten nu eenmaal zo nu en dan vervangen worden ;)


Bij de Td5 is de master-cylinder van de koppeling dan gemiddeld weer wat vaker "aan de beurt".

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender Puma 2009 koppeling defect

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2019, 11:35

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Niet dat de koppeling van een Td5 ook maar in een enkel opzicht te vergelijken is met de plastic slave die in een Puma zit maar goed.

Het is een slijtage deel zullen we maar zeggen en die moeten nu eenmaal zo nu en dan vervangen worden ;)


Bij de Td5 is de master-cylinder van de koppeling dan gemiddeld weer wat vaker "aan de beurt".

Groeten MarcS


Dat klopt, maar die kun je dan weer 'gewoon' zo wisselen. Net als de slave, bij de Puma zit ie om de as en kan heel de bak eraf. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten