Dag allen,
Zoals de titel al doet vermoeden: de verlichting (stadslicht en dimlicht) van onze defender 110 td5 uit 2001 werkt niet. Al een tijdje had de verlichting kuren, nu werkt de schakelaar helemaal niet meer.
Ik was er van overtuigd dat het de schakelaar zelf was die kapot was. Vandaag heb ik deze vervangen, maar de verlichting werkt nog steeds niet. Daar was ik al bang voor bij het demonteren van de oude schakelaar, want de contactpunten zagen er nog goed uit.
Als de schakelaar uit staat meet ik spanning tussen de groene draad (die via de schakelaar stroom geeft naar de blauwe draad (dim) en de dunnere paarse draad (stadslicht) en de nulpool op de accu. Wanneer ik echter de schakelaar aan zet, dan meet ik geen spanningsverschil meer met de nulpool.
Ik heb het verlichtingsrelay (gele relay, derde van rechts in de zekeringkast achter de versnellingsbak) vervangen door een uit een andere defender, maar dat lost het probleem niet op. Bij verwisseling naar de andere defender werkt het relay ook. Ik zie dat zonder dit relay het stadslicht wel werkt, maar het dimlicht wel, dus ook op basis daarvan kan dit relay worden uitgesloten.
Ik heb op Engelstalige sites nog gelezen dat een roze "dim dip" het probleem zou kunnen zijn. Dit relay zou achter het instrumentenpaneel zitten. Daar zit echter geen relay. Ook niet op de andere defender.
Ik ben een beetje door mijn ideeën heen. Graag jullie ideeën!!!
Met vriendelijke groet,
Daniel
Verlichting defender td5 2001 werkt niet
-
Daniel_laro
-
Landmarcs
Re: Verlichting defender td5 2001 werkt niet
Daniel,
Wat gebeurt er als je een klein lampje tussen die stroomvoerende groene draad en de massa zet ... wellicht zakt de spanning dan geheel weg.
Zo ja dan moet je kijken naar die groene draad (of het begin daarvan).
Verder kan de lichtschakelaar er tip-top uitzien en het toch niet doen (omdat de contactjes te diep in het plastic gesmolten zijn bijv.).
En tenslotte zou ik zodra het maar (een beetje) werkt een "Zweedse Lichtversterker" monteren.
O ja, de Europese Defender heeft géén "dim dip", da's een typisch Engels dingetje (leuk voor de Brexit).
Groeten MarcS
Wat gebeurt er als je een klein lampje tussen die stroomvoerende groene draad en de massa zet ... wellicht zakt de spanning dan geheel weg.
Zo ja dan moet je kijken naar die groene draad (of het begin daarvan).
Verder kan de lichtschakelaar er tip-top uitzien en het toch niet doen (omdat de contactjes te diep in het plastic gesmolten zijn bijv.).
En tenslotte zou ik zodra het maar (een beetje) werkt een "Zweedse Lichtversterker" monteren.
O ja, de Europese Defender heeft géén "dim dip", da's een typisch Engels dingetje (leuk voor de Brexit).
Groeten MarcS
-
Daniel_laro
Dag Marc,
Ik zal deze week uitproberen wat een weerstand doet tussen de groene draad en aarde.
Ik heb een nieuwe schakelaar gemonteerd, die lost het probleem niet op. Ik denk dat daarmee de schakelaar als oorzaak afvalt.
Waar komt de groene draad vandaan? Ik kan het zo snel niet vinden op een bedradingsschema.
Ik zal deze week uitproberen wat een weerstand doet tussen de groene draad en aarde.
Ik heb een nieuwe schakelaar gemonteerd, die lost het probleem niet op. Ik denk dat daarmee de schakelaar als oorzaak afvalt.
Waar komt de groene draad vandaan? Ik kan het zo snel niet vinden op een bedradingsschema.
-
Daniel_laro
In het kader van het terugkoppelen van de oplossing: het bleek dat de groene draad (noem het maar even de "aanvoer") wel spanning had, maar onder belasting géén contact meer had, waarschijnlijk door een te hoge weerstand ergens.
Ik heb dit (tijdelijk) opgelost door een andere permanente stroomdraad te pakken die nog achter het dashboard zat, eentje die werd gebruikt voor het inmiddels niet meer aanwezige oranje alarmlicht en waar ook een zekering op zit. Daarmee deed de verlichting het weer, de schakelaar was dus inderdaad niet stuk. Komend weekend zet ik er een Zweedse lichtschakelaar op (van landreiziger), zodat er geen grote stromen meer door de schakelaar zelf gaan.
Ik heb nog niet achterhaald waar de (vermoedelijke) draadbreuk in de originele draad precies zit, dat klusje heeft met de Zweedse lichtschakelaar ook niet zo veel prioriteit meer.
Ik heb dit (tijdelijk) opgelost door een andere permanente stroomdraad te pakken die nog achter het dashboard zat, eentje die werd gebruikt voor het inmiddels niet meer aanwezige oranje alarmlicht en waar ook een zekering op zit. Daarmee deed de verlichting het weer, de schakelaar was dus inderdaad niet stuk. Komend weekend zet ik er een Zweedse lichtschakelaar op (van landreiziger), zodat er geen grote stromen meer door de schakelaar zelf gaan.
Ik heb nog niet achterhaald waar de (vermoedelijke) draadbreuk in de originele draad precies zit, dat klusje heeft met de Zweedse lichtschakelaar ook niet zo veel prioriteit meer.
-
Jankouwenberg
Hallo Daniel
Andere draad pakken is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Ik heb het schema er even bij gepakt en groene draad waar je het over hebt is die witgroen of bruin groen? Bij de echte lichtschakelaar zou de aanvoer namelijk bruin met blauwe streep moeten zijn. Deze aanvoer staat continu onder spanning via 30 amp zekering 6 (onder stoel). Na de schakelaar vertrekken er een rode (stadslicht) en blauwe draad groot en klein. Blauw loopt vi het relais naar de koplampen ik laat Groot licht even buiten beschouwing maar het dim dip relais r126 is wel van belang want daar loopt de toevoer doorheen. Dan zijn de zekeringen 15,16, 7, 17, 18 van belang voor lampen of aansturing relais (witte draad groene streep via switch ignition).
Advies loop eerst eens alle zekeringen na en schuur de contractjes ligt op. Zelfde voor de relays.
Doen je lampen het wel bij seinen (lichtschakelaar naar je toe trekken)
Welke lichtschakelaar heb je vervangen? Rechts (stads en dim) of links (grootlicht, claxon, sein) ?
En inderdaad Zweedse schakelaar voor permanente oplossing
Succes Jan
Andere draad pakken is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Ik heb het schema er even bij gepakt en groene draad waar je het over hebt is die witgroen of bruin groen? Bij de echte lichtschakelaar zou de aanvoer namelijk bruin met blauwe streep moeten zijn. Deze aanvoer staat continu onder spanning via 30 amp zekering 6 (onder stoel). Na de schakelaar vertrekken er een rode (stadslicht) en blauwe draad groot en klein. Blauw loopt vi het relais naar de koplampen ik laat Groot licht even buiten beschouwing maar het dim dip relais r126 is wel van belang want daar loopt de toevoer doorheen. Dan zijn de zekeringen 15,16, 7, 17, 18 van belang voor lampen of aansturing relais (witte draad groene streep via switch ignition).
Advies loop eerst eens alle zekeringen na en schuur de contractjes ligt op. Zelfde voor de relays.
Doen je lampen het wel bij seinen (lichtschakelaar naar je toe trekken)
Welke lichtschakelaar heb je vervangen? Rechts (stads en dim) of links (grootlicht, claxon, sein) ?
En inderdaad Zweedse schakelaar voor permanente oplossing
Succes Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Daniel_laro
Dag Jan,
De draad van de schakelaar naar de verbinding is groen, ik weet even niet uit mijn hoofd welke kleur deze heeft aan de andere kant van de verbinding. Maar het is inderdaad de permanente stroomdraad die naar zekering 6 (30A) onder de bijrijdersstoel loopt. Bij de aansluitingen van deze zekering zie (en meet) ik niets bijzonders, dus vermoedelijk zit de draadbreuk tussen de zekering en de schakelaar.
Voor alle duidelijkheid: het gaat om de lichtschakelaar links aan de stuurkolom, waarmee je stadslicht en dimlicht aan kunt zetten.
Met vriendelijke groet,
Daniel
De draad van de schakelaar naar de verbinding is groen, ik weet even niet uit mijn hoofd welke kleur deze heeft aan de andere kant van de verbinding. Maar het is inderdaad de permanente stroomdraad die naar zekering 6 (30A) onder de bijrijdersstoel loopt. Bij de aansluitingen van deze zekering zie (en meet) ik niets bijzonders, dus vermoedelijk zit de draadbreuk tussen de zekering en de schakelaar.
Voor alle duidelijkheid: het gaat om de lichtschakelaar links aan de stuurkolom, waarmee je stadslicht en dimlicht aan kunt zetten.
Met vriendelijke groet,
Daniel
-
Daniel_laro
P.S. Dim dip relais is niet aanwezig, ik heb begrepen dat alleen defenders bestemd voor Groot Britannië deze relais hebben.
De grootlichtschakelaar is net zo'n zwakke schakel als de aan/uit schakelaar. Dat is bijna altijd de oorzaak. Draadbreuk ben ik nog nooit tegengekomen.
Net zoals bij de richtingaanwijzers de oorzaak óf in de massa zit óf in de alarmlichtschakelaar.
Net zoals bij de richtingaanwijzers de oorzaak óf in de massa zit óf in de alarmlichtschakelaar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:De grootlichtschakelaar is net zo'n zwakke schakel als de aan/uit schakelaar. Dat is bijna altijd de oorzaak. Draadbreuk ben ik nog nooit tegengekomen.
Let op. Bij de Td5 en nieuwer (van de oudere weet ik het niet) zit er ook nog een relais in de groot+gedimd-kabel.
Dit relais zorgt ervoor dat het groot- of gedimd-licht uit gaat zodra je het contact af-draait.
Het relais kan stuk, maar nog geniepiger: ook de relais-voet kan stuk ... dan kan je eindeloos zoeken.
Tijdig een "Zweedse lichtversterker" (een originele of een namaak) monteren verhelpt/voorkomt ongeveer alle problemen.
Wat daarna nog mis kan gaan: Het massa-contact van de koplampen <don't ask me how I know>
Groeten MarcS
niet allen de kleine schakelaar kan stuk zijn, gewoon even stekker los en dan met een gestriptdraadje de doorverbinding maken, doet hij het is het de schakelaar.
maar ook
de grootlicht knipperlicht schakelaar.
als je toch de kap er af hebt, kun je zien als je naar groot licht schakeld, dus trekt of duwen, dat er een kontaktpuntje omspringt,
nl je schakelt je dim licht uit en groot licht aan.
dus deze kan ook stuk zijn.
als het niet de kleine is dan even met satestukje tegen de contaktpuntjes duwwen.
deze oplossing heb ik niet gelezen.
maar ook
de grootlicht knipperlicht schakelaar.
als je toch de kap er af hebt, kun je zien als je naar groot licht schakeld, dus trekt of duwen, dat er een kontaktpuntje omspringt,
nl je schakelt je dim licht uit en groot licht aan.
dus deze kan ook stuk zijn.
als het niet de kleine is dan even met satestukje tegen de contaktpuntjes duwwen.
deze oplossing heb ik niet gelezen.