Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2019, 12:30

Dag Allemaal,

Is er iemand die weet (of een idee heeft) hoeveel stroom de startmotor (2,4 Puma) normalerwijze trekt bij een koude motor ?

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Nov 2019, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trek de startmotor ?

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2019, 13:35

Volgens Winparts is ie 1.1Kw, hij draait op 12 volt dus de rest moet jij makkelijk uit kunnen rekenen ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2019, 15:21

Edward schreef:Volgens Winparts is ie 1.1Kw, hij draait op 12 volt dus de rest moet jij makkelijk uit kunnen rekenen ;)


Tja, da's een kleine 100 Ampère < 91,7 A om precies te zijn bij precies 12 V >.
Hoeveel dan de kortstondige aanloop-piek is blijf nog even raden.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Nov 2019, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trek de startmotor ?

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2019, 17:01

Maar waarom wil je dat weten?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2019, 16:17

Edward schreef:Volgens Winparts is ie 1.1Kw, hij draait op 12 volt dus de rest moet jij makkelijk uit kunnen rekenen ;)


Voor wat het waard is, op basis van de reserve onderdeel nummers van de startmotoren hier https://www.lrworkshop.com/parts/LR025840
Starter Motor - From BA
2.4 Tdci Puma / 2.2 Tdci Puma
Chassis VIN range: Chassis VINs from BA799574 (2011 MY)
LR025840, LR008855 , LR010547, LR015017 en LR040669 gegoogelt en die waren wel allemaal 2.0 kW.


Nu is de mijne eentje die op de grens van MY 2010/2011 zit ... net voor deze VIN-reeks ... maar soms doet ie toch mee met MY 2011.
Verder zal de startmotor niet ineens tweemaal zo groot zijn ... die 1,1 kW is wellicht het afgegeven vermogen.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2019, 18:50

Edward schreef:Volgens Winparts is ie 1.1Kw, hij draait op 12 volt dus de rest moet jij makkelijk uit kunnen rekenen ;)


Inmiddels vernam ik dat er ook "snellopers" zijn met een planetaire vertraging.
Die "snellopers" trekken minder stroom en starten minstens zo goed ... nadeel is dat er meer rimram in zit en dus meer stuk kan.

Dus ... wellicht geldt die 1,1 kW als opgenomen vermogen voor zo'n "snelloper" ?

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Edward » 19 Nov 2019, 18:56

Geen idee, had gewoon ff gegoegeld en de eerste de beste die ik zag stond dat vermogen bij. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2019, 12:56

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Volgens Winparts is ie 1.1Kw, hij draait op 12 volt dus de rest moet jij makkelijk uit kunnen rekenen ;)


Voor wat het waard is, op basis van de reserve onderdeel nummers van de startmotoren hier https://www.lrworkshop.com/parts/LR025840
Starter Motor - From BA
2.4 Tdci Puma / 2.2 Tdci Puma
Chassis VIN range: Chassis VINs from BA799574 (2011 MY)
LR025840, LR008855 , LR010547, LR015017 en LR040669 gegoogelt en die waren wel allemaal 2.0 kW.


Nu is de mijne eentje die op de grens van MY 2010/2011 zit ... net voor deze VIN-reeks ... maar soms doet ie toch mee met MY 2011.
Verder zal de startmotor niet ineens tweemaal zo groot zijn ... die 1,1 kW is wellicht het afgegeven vermogen.


Inmiddels de startstroom bij warme motor en goed gevulde (lood)accu gemeten (met een eenvoudige stroom-tang).
En ... de piekstroom die we zagen (je moet goed opletten, zo'n meter is niet de beste om pieken te meten) was 215 Ampère.
Een Td5 startmotor (die gelijksoortig lijkt, dus ook een snelloper met vertraging) bleef steeds (ruim) onder de 200 Ampère.
En tot slot een 300Tdi startmotor - waarschijnlijk een ouderwetse traagloper - die kwam tot onze verbazing op net geen 100 Ampère.
NB De Td5 en 300Tdi waren ook nog eens koud.

Het lijkt er dus op dat de moderne snellopers rond de 2 kW zitten (en de verdere verschillen zijn hetzij toeval dan wel een verschil in de te starten motoren).
Het is wat contra-intuïtief:
Je zou verwachten dat een snellopende elektromotor een beter rendement heeft en dus met minder opgenomen vermogen de motor start.
Omgekeerd verwacht je dat een "traag-draaier" een extra hoge aanloopstroom zou laten zien.

Groeten MarcS

dormos
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 Jun 2010, 13:08

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor dormos » 04 Dec 2019, 13:43

Maar waarom wil je dat weten?
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 - Puma - hoeveel trekt de startmotor ?

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2019, 14:26

dormos schreef:
Maar waarom wil je dat weten?


Ik wilde dit weten omdat de accu (een LiFePO-accu) die ik gebruikte de gevraagde startstroom (bij koude motor) iets te vaak teveel vond.

Je weet dan niet of het de accu is of de startmotor ... het kan ook de startmotor zijn die door vervuiling of slijtage veel te zwaar draait en dus ook veel te veel stroom trekt.   De koolborstels kunnen versleten zijn en/of de collector vervuild, en omdat de snellopende startmotoren permanent-magneten hebben kan ijzerhoudend stof in de motor blijven hangen.

De nu gemeten piek van ruim 200 Ampère is wel hoog maar niet schrikbarend hoog: Als het gaat om 2 kW dan hoort daar 170 Ampère bij ... 1/3 extra voor de aanloop-piekstroom is niet schrikbarend.   Omdat de motor tijdens de proef binnen enkele slagen start weet je verder niks over een stabiele continue stroom ... maar dat is ook echt een " waarom zou je dát nu willen weten ? ".

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten