Winterbanden 16” Range Rover Classic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Winterbanden 16” Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 21 Sep 2019, 18:24

Vraagje:

Wat is een redelijk makkelijk verkrijgbare en betaalbare 16” bandenmaat voor de RRC?
Ben mij een beetje aan het oriënteren op winterbanden.

Er zitten nu Gripmax AT banden onder, de precieze maat daarvan weet ik nog niet maar heb begrepen zo’n beetje de maximale maat zonder dat het aanloopt.
Die Gripmax AT hebben for sure geen winterbanden eigenschappen en sneeuwvlokje en voldoen dus niet aan de winterbanden plicht in Duitsland.

Bestaan er eigenlijk ook All Season All Terrain banden (met sneeuwvlokje klassificatie), echte Vleesch noch Visch banden dus?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

RaRo74

Re: Winterbanden 16” Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 21 Sep 2019, 19:26

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn BF Goodridge AT viewtopic.php?f=14&t=137&p=3230#p3230
Zie het als all season banden en ja ze hebben de kenmerken van een winterband op de band stand dus ook geschikt voor Duitsland.
Kijk dus naar een band met "sneeuwvlokje"https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-symbolen-op-band

Mijn BF's:
-Weggedrag is ongewijzigd gebleven.
-Bandenslijtage is beperkt.
-Ze zijn groter in diameter dus meer bodemvrijheid.
-Doen het uitstekend op verse sneeuw, onverhard, gravel, modder e.d.
-Doen het zeer goed op los duinzand als ik ze aflaat naar 1 á 1.2 bar. Ik kom verder dan mening ander voertuig. Banden blijven netjes zonder lekkage op de standaard LM RRC velg.
-Diepe modder zoen ze het minder in maar daar kom ik toch niet graag. Achteraf veel te veel schoonmaakwerk :lol:

Voor mij de ideale off road/greenlane band die je ook over asfalt naar de bestemming brengt.
Ik heb een onderzoekje gedaan naar de Cooper SST Pro maar daar kijk ik wel weer eens een keer naar als de BF's versleten dreigen te raken.

Maar heb je perse winterbanden nodig? Anders gewoon lekker de Gripmax AT's houden en oprijden.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Sep 2019, 19:43

als het goed is dan gaan we wel weer naar Duitsland met Kerst en naar de Alpen in de voorjaarsvakantie en de RRC zal dan het lijdend voorwerp zijn om deze reizen uit te voeren.

Bedank voor je tip!

Je hebt dan nu 235/70-16 ?

Uhhh en sneeuwkettingen (indien nodig....) achterop toch? [#RTFM] :lol:

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Sep 2019, 19:59

Zoiets?

https://www.bfgoodrich.nl/nl/Assortimen ... etail-tire

Daar zie ik nergens dat het goedgekeurde winterbanden zijn?

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 21 Sep 2019, 20:26

BF Goodrich All Terrain T/A KO 245/75R16 120S inclusiefsneeuwvlokje.

Mogelijk hebben de nieuwe AT's van BF geen sneeuwvlok meer.

Sneeuwkettingen, in het zeldzame geval je ze nodig gaat hebben op alle 4 de wielen. Dus niet alleen achter maar ook voor.

Maar ik heb ze getest in veel en nog meer sneeuw. De grip was uitstekend en na het aflaten van de banden naar 1.5 was het nog beter.
Op sneeuw voor mij geen kettingen dus.
Op ijs heb ik met de RRC geen ervaring maar met ander wagens wel en dan is spijkerbanden een uitkomst. 4x4+spijkerbanden+een ijsweg is 3x zoveel fun :lol: :lol: :lol:
Vinden ze alleen in Duitsland niet zo leuk als je daar mee op de weg gaat rijden :mrgreen:
RaRo74
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Sep 2019, 20:37

En die maat 245/75R16 smoelt ook nog een beetje onder de auto?

B939B927-D430-4B63-B26D-391178F0684E.jpeg
B939B927-D430-4B63-B26D-391178F0684E.jpeg (42.58 KiB) 3824 keer bekeken

Hier een YouTube filmpje over de band, er staat toch wel een sneeuwvlokje op.(1:22 min)

https://youtu.be/05labG-YOow

En bij 123banden.com:
https://www.123banden.com/cgi-bin/rshop ... gIIjfD_BwE

Kwam ook nog de Cooper AT3 4s (4 seizoenenband) tegen maar die smoelt toch niet zo lekker qua uitstraling.

http://us.coopertire.com/tires/discoverer-at3-4s

B7FC6376-BBB3-4C3A-AAA0-8290319E9402.png

En uhh, kettingen op alle wielen, dat wordt even doorwerken voor de auto dan om zonder kettingen omleggen toch maar verder boven te komen. :x

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2019, 21:38

Deusjevo,

Kijk ook eens naar Nokian Rotiiva AT (deze band wordt in Europa als zomerband aangeprezen, maar het is er eentje met alle merktekens).
Volgens de reviews en testen een goede band (en in de USA prijzen ze ook de winterse kwaliteiten).
In ieder geval een moderner band-design als de BF Goodrich.
De Cooper AT3 toont niet erg stoer, maar kwam wel goed uit een vergelijkende test (het is evenwel een wat "lichtere" band).
De AT3 is net als Nokian Rotiiva AT een modern deisgn.

Extra winst: Bevallen de Cooper of de Nokian toch niet dan zijn ze niet zo duur als de BFG.
Bevallen ze wel dan is de net wat lagere prijs een dubbele meevaller.

O ja, in de sneeuw of op ijs is de smalste band de beste.
Echte winterbanden zijn beter, die hebben nog grip daar waar je op stevige bergschoenen niet blijft staan.
En ... met wat oefening is 4 sneeuwkettingen omleggen best te doen.
Maar je rijdt zonder heel wat verder als een 2x4 auto, vaak kom je waar een 2x4 al lang kettingen nodig heeft.

Groeten MarcS

Nokian Rotiiva AT 235-70R16 -.jpg
Nokian Rotiiva AT - onder een RRC

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 21 Sep 2019, 22:20

Oké, bedankt!

Hou jij ook de maat 245/75R16 aan?

Smaller is inderdaad beter in de sneeuw maar in voorjaar/zomer/herfst wil het oog ook wat en die periode is veeeel langer dan de winter. ;)

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 21 Sep 2019, 23:50

Afbeelding

Afbeelding
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 00:07

O ja, op het moment dat je met 4x4 in de sneeuw problemen krijgt ben je aan de late kant als je dan alsnog de sneeuwkettingen omlegt.  
Gewoonlijk neemt het even voordat de sneeuwkettingen echt goed "zitten" (ze moeten zich even aan de band haken), en als er dan al dik sneeuw ligt is het allemaal lastiger.

Bovendien ... wil je niet in 30 cm (of meer) sneeuw aan het werk met de kettingen ... dus is het altijd een dilemma: leg je de kettingen te vroeg en onnodig om, of gok je erop dat het zonder ook gaat - met in de limiet het gedoe in de te diepe sneeuw.
Gaat het om verijsde wegen dan kan je de kettingen beter maar tijdig omleggen ... anders lig je zelf om ... zodra je uitstapt.
< Been there done that ... maar dan "reverse": dwz te vroeg weer uitgestapt om de kettingen af te nemen. >

Voor die gevallen dat je slechts voor een paar meter wat meer grip nodig hebt kan je ook gebruik maken van rij-roosters (industiële glasvezel-kunsthars roosters op rijplaat-formaat).

Groeten MarcS

PS   Smallere banden maken het omleggen van sneeuwkettingen makkelijker.
PS2 Bij bredere/dikkere banden moet je uitkijken of de sneeuwkettingen geen ruzie gaan maken met wielkasten etc.
PS3 In diepere verse sneeuw doen alle AT-banden het leuk .... totdat die sneeuw is aangereden en/of je moet afdalen.

Terug naar “Techniek”