https://www.ad.nl/auto/miljardair-geeft ... ~a39a1b81/
Miljardair geeft 750 miljoen uit om Land Rover Defender nieuw leven in te blazen
De Britse miljardair Jim Ratcliffe komt met zijn eigen tegenhanger van de Land Rover Defender. Liefst had de man, die zo’n 19 miljard dollar waard is, de productie van de niet meer gemaakte wagen nieuw leven ingeblazen. Maar omdat dit niet kon, besloot hij 750 miljoen dollar te stoppen in zijn eigen alternatief, Grenadier genaamd.
bron: AD.nl
Grenadier
Re: Grenadier
Daar heb ik al eerder (een jaar geleden?) iets over gelezen. Misschien is het nu concreter dan toen, we zullen zien...
130 HCPU TD5 MY2000
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Grenadier
Tja ... het zal moeilijk zijn om tot een herrijzenis te komen als het gaat om de sympathie, de aaibaarheid en de "merken-trouw" (tussen aanhalingstekens want je moet maar blij zijn met de "Grenadier").
Het toch zeer verwante Santana* - dat op allerlei fronten met verbeteringen kwam - haalde het niet zelfs niet met de ruggesteun van Iveco.
En .... Santana is toch echt een heel directe LandRover afstammeling. Zeker de latere Hanibal was geen echte LandRover meer, maar zelfs de "Series 4" de verbeterde Series 3 waarmee Santana in de donkere LandRover tijden kwam heeft te lijden onder een buitenbeetjes imago.
Maar goed Mr Ratcliffe heeft één (relatief) voordeeltje:
De concurrentie van het "origineel" dooft door de tijd geholpen langzaamaan uit, maar of het dan lukt op het juiste moment de draad weer op te pakken, en zo toch iets van het "momentum" over te nemen ... ik moet het nog zien.
* Minder verwant, maar indertijd qua techniek ook interessant waren bijv. de UMM en de Auverland en die haalden het al helemaal niet.
Groeten MarcS
Het toch zeer verwante Santana* - dat op allerlei fronten met verbeteringen kwam - haalde het niet zelfs niet met de ruggesteun van Iveco.
En .... Santana is toch echt een heel directe LandRover afstammeling. Zeker de latere Hanibal was geen echte LandRover meer, maar zelfs de "Series 4" de verbeterde Series 3 waarmee Santana in de donkere LandRover tijden kwam heeft te lijden onder een buitenbeetjes imago.
Maar goed Mr Ratcliffe heeft één (relatief) voordeeltje:
De concurrentie van het "origineel" dooft door de tijd geholpen langzaamaan uit, maar of het dan lukt op het juiste moment de draad weer op te pakken, en zo toch iets van het "momentum" over te nemen ... ik moet het nog zien.
* Minder verwant, maar indertijd qua techniek ook interessant waren bijv. de UMM en de Auverland en die haalden het al helemaal niet.
Groeten MarcS
Re: Grenadier
Eens! Het zal een hele hijs worden om hem goed in de markt te krijgen. Als hij qua vormgeving/ emotie de Defender benadert maakt hij kans, denk ik.
Mr. Ratcliffe heeft nog een paar voordeeltjes: hij heeft de bank niet nodig en dat is altijd handig voor een startende ondernemer en verder begint hij al met 200 arbeidsplaatsen aan te bieden. Dat moet sympathie hebben bij de overheid van het Verenigd Koninkrijk. (hoewel: je weet het maar nooit met die Engelsen!)
UMM is best een mooi voorbeeld; die had het misschien kunnen redden. In de 70-er jaren start een boerensmid een autofabriek in Lissabon met succes. Ze zetten een onooglijk lelijk ding in de markt dat commercieel best een vlucht maakt. Ze rijden in Portugal nog volop rond en de 2e hands prijzen zijn ook stevig.
Hij blijkt het goed te doen in zowel de binnenlandse markt als de export en ook voor overheidsorders (leger, brandweer, etc.) In '96 stoppen ze op de particuliere markt, maar ze gaan nog tot 2004 door met overheidsorders. Toch bijna 30 jaar in een overvolle vechtmarkt! Als Ratcliffe dat ook presteert dan: petje af!
Waar ging het mis bij UMM: ze hadden een kapitaalbehoefte die ze niet gedekt kregen. Daar heeft Ratcliffe vast geen last van!
Een Land Rover wordt het nooit, maar we gaan het zien!
Mr. Ratcliffe heeft nog een paar voordeeltjes: hij heeft de bank niet nodig en dat is altijd handig voor een startende ondernemer en verder begint hij al met 200 arbeidsplaatsen aan te bieden. Dat moet sympathie hebben bij de overheid van het Verenigd Koninkrijk. (hoewel: je weet het maar nooit met die Engelsen!)
UMM is best een mooi voorbeeld; die had het misschien kunnen redden. In de 70-er jaren start een boerensmid een autofabriek in Lissabon met succes. Ze zetten een onooglijk lelijk ding in de markt dat commercieel best een vlucht maakt. Ze rijden in Portugal nog volop rond en de 2e hands prijzen zijn ook stevig.
Hij blijkt het goed te doen in zowel de binnenlandse markt als de export en ook voor overheidsorders (leger, brandweer, etc.) In '96 stoppen ze op de particuliere markt, maar ze gaan nog tot 2004 door met overheidsorders. Toch bijna 30 jaar in een overvolle vechtmarkt! Als Ratcliffe dat ook presteert dan: petje af!
Waar ging het mis bij UMM: ze hadden een kapitaalbehoefte die ze niet gedekt kregen. Daar heeft Ratcliffe vast geen last van!
Een Land Rover wordt het nooit, maar we gaan het zien!
Re: Grenadier
Voor de Engels lezenden onder ons (en ik denk dat dit er hier heel veel zijn), hier loopt al aardig wat discussie over het onderwerp:
https://www.defender2.net/forum/ineos-g ... -vf57.html
https://www.defender2.net/forum/ineos-g ... -vf57.html
130 HCPU TD5 MY2000
Re: Grenadier
website: https://ineosgrenadier.com/
Re: Grenadier
en kijk je kunt hem verkrijgen vanaf 2022
dus toch gelukt, en ja van veraf is het een defender.
dus toch gelukt, en ja van veraf is het een defender.
Re: Grenadier
Nee, van veraf lijkt het wat op de vorm van een Defender.
Het zal nooit een Defender zijn net zoals de new Defender altijd de nieuwe zal blijven. En dat is best.
Ben je liefhebber van "een 4x4" zal het best leuk zijn. Maar ben je Defender liefhebber en ook nog Land Rover liefhebber dan is het gewoon een andere auto. En dan kon je ook al 60 jaar oid een Toyota kopen......

Het zal nooit een Defender zijn net zoals de new Defender altijd de nieuwe zal blijven. En dat is best.
Ben je liefhebber van "een 4x4" zal het best leuk zijn. Maar ben je Defender liefhebber en ook nog Land Rover liefhebber dan is het gewoon een andere auto. En dan kon je ook al 60 jaar oid een Toyota kopen......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Grenadier
Edward schreef:Nee, van veraf lijkt het wat op de vorm van een Defender.
Als ik er van ver naar kijk dan lijkt ie meer nog op een Hanibal.
De deuren, de motorkap en ook wat onbestemde "lijnen" lijken op de Santana/Iveco Hanibal.
Opvallend is dat de latere Iveco Hanibal ook roosterjes heeft in de hoeken van de motorkap.
Overigens vind ik het "verdacht" dat je zo moeizaam achter de werkelijke specs etc komt.
Groeten MarcS
PS Weliswaar slechts n=1 maar ik zag een trotse Hanibal bezitster in heel korte tijd Toyota-fan worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten