Ex laro rijder op zijpaden
-
109 is je ware
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27
Ex laro rijder op zijpaden
Na maanden op zoek te zijn geweest naar series laro of eventueel defender ben ik nu in het bezit gekomen vn Fiat Nuova Campagnola.Ik voel me nu een beetje een protestant die zich heeft laten omdopen naar rooms-katholiek.Hoop dat de forum leden me deze dwaling kunnen vergeven?Ga het al moeilijk genoeg krijgen want als larorijder ben je verwend,ontzettend verwend wat betreft onderdelelen voorziening,werkplaatsboeken,had zelfs een origineel Nederlandstalig werkplaatshandboek,onderdelenboeken,legerdumps,forums,clubs enz.dat is nu wel ff anders.op een mooie Engelstalige folder die ik bij de auto kreeg na,is praktisch elke technische info in het Italiaans.werkplaats handboek en gebruikershandleiding beide gedownload op fiatclub.eu,kon kiezen tussen verschillende talen en koos voor Engels.maar kreeg hem uiteraard in Italiaans
Probeer de belangrijkste passages via Google translate maar is een monnikenwerk.dus we zweten al voor we gaan sleutelen
nou,ik ga geen afscheid nemen,blijf voorlopig bij dit forum veel te gezellig,als iemand interesse mocht hebben wil ik jullie wel op de hoogte houden.voorlopig ga ik jullie groeten. een verdwaalde ketter.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Ik voel me nu een beetje een protestant die zich heeft laten omdopen naar rooms-katholiek. .... een monnikenwerk. .... een verdwaalde ketter.
Tja, een verdwaalde ketter die monnikenwerk doet ...
... voor je het weet ben je een Jezuïet (die zijn immers van "kennis is macht") die aan een Papamobile sleutelt.
Groeten MarcS
PS Mijn ene grootvader was bijna Jezuïeten-pater geweest .... toen hij na Frans en Italiaans ook nog Duits moest leren kwam hij mijn grootmoeder tegen.
PS2 Als ik het aan GoogleTranslate vraag wil Campagnola zeggen "boers" ... dus een goede tegenhanger voor een LandRover.
't Is allemaal toch weer wat "vertrouwder" als je weet dat de Iveco Massif - een LandRover afstammeling - ook als Fiat Campagnola verkocht werd.
-
109 is je ware
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Dat vn die Iveco wist ik nog niet,vindt die meer vn Defender weghebben dan van Campagnola,maar ja,bij die Italianos moet je daar niet mee aankomen,zet er een voor hun bekende naam op.
Re: Ex laro rijder op zijpaden
109 is je ware schreef:Dat vn die Iveco wist ik nog niet,vindt die meer vn Defender weghebben dan van Campagnola,maar ja,bij die Italianos moet je daar niet mee aankomen,zet er een voor hun bekende naam op.
Dat een Iveco Massif in Marc z'n brein een Defender afstammeling is helpt je ook alleen in die virtuele wereld. Want er is werkelijk waar niks dat overeenkomt behalve het ronde van de wielen en het stuur
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Edward schreef:109 is je ware schreef:Dat vn die Iveco wist ik nog niet,vindt die meer vn Defender weghebben dan van Campagnola,maar ja,bij die Italianos moet je daar niet mee aankomen,zet er een voor hun bekende naam op.
Dat een Iveco Massif in Marc z'n brein een Defender afstammeling is helpt je ook alleen in die virtuele wereld. Want er is werkelijk waar niks dat overeenkomt behalve het ronde van de wielen en het stuur![]()
Ik schreef dat de Iveco Massif een LandRover afstammeling is. 't Is wel een wat afgedwaalde evolutionaire zijtak:
Via Santana Series 2 & 3, en de Santana opvolgers kom je uiteindelijk bij de Santana PS10 en de Iveco Massif.
Het klopt verder wel: Bij de Iveco Massif is de gelijkenis nog wel aanwezig, maar gelijk is er eigenlijk niets nu ja de banden misschien
De Defender-gedachte is verder niet zo gek:
In de vroege 80er jaren reden er in Spanje al Santana's rond met een "Defender" uiterlijk, push deuren, ongedeelde voorruit en vlak radiatorfront.
Groeten MarcS
-
109 is je ware
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Ja er is nog heel wat moois te beleven in4x4land.maar het allermoooiste spul wordt allang niet meer geproduceerd in deze verweekte westerse wereld.een gewone simpele hoekige stoere 4x4 wordt niet meer geproduceerd,we hebben nu suv’s,ga bijna over mn nek vn die flauwekul.je bent eigenlijk verplicht een oldtimer aan te schaffen,niet alleen voor de techniek maar ook de belastingvrijstelling en ook dat je niet met een boog om milieuzones hoeft te rijden.en er is nog een voordeel.je hoeft geen dure sportscholen meer te bezoeken(deed ik toch al niet
).het rijden met een bijna 2 ton zware 4x4 zonder stuur of rembekrachtiging zorgt er wel voor dat je in conditie blijft.die 109 SIII die ik vroeger had had tenminste nog rembekrachtiging en hydraulische koppeling.Bij de Campagnola werkt dat nog met een kabel(de koppeling,niet de rem
)
-
109 is je ware
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Kwam nog een artikel in een Autoweek tegen waarin de nieuwe Campagnola aangekondigd maar begrijp dat het de personenversie vn de Iveco Massif is en het onderstel inderdaad op een series Laro gebaseerd is dus starre Assen bladveren,in vergelijking met de oorspronkelijk Campagnola die voor en achter onafhankelijke ophanging heeft.En hij werdt(wordt?) inderdaad bij Santana geproduceerd voor Iveco
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Starre assen en bladveren zijn zelfs op een vrachtwagen achterhaalde techniek. Dat wordt alleen nog toegepast op de zwaarste zandtrucks, de rest rijdt gewoon op lucht en onafhankelijke vering.
Ik ben dol op de ouwe rommel, heb zelf een serie II uit '63 die ooit nog afgebouwd moet. Maar heb er geen haast mee, het restaureren is de lol want ermee rijden is gewoon nie grappig in het moderne verkeer.
Er zijn altijd mensen die met het oude blijven dweilen, meestal omdat ze het nieuwe niet kunnen betalen. Maar ik wacht de nieuwe Defender wel af. Zodra die er in een all electric variant komt bestel ik er één.
Ik ben dol op de ouwe rommel, heb zelf een serie II uit '63 die ooit nog afgebouwd moet. Maar heb er geen haast mee, het restaureren is de lol want ermee rijden is gewoon nie grappig in het moderne verkeer.
Er zijn altijd mensen die met het oude blijven dweilen, meestal omdat ze het nieuwe niet kunnen betalen. Maar ik wacht de nieuwe Defender wel af. Zodra die er in een all electric variant komt bestel ik er één.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Edward schreef:Starre assen en bladveren zijn zelfs op een vrachtwagen achterhaalde techniek. Dat wordt alleen nog toegepast op de zwaarste zandtrucks, de rest rijdt gewoon op lucht en onafhankelijke vering.![]()
![]()
ik weet niet waar jij die vrachtwagens tegenkomt .... maar starre assen is nog steeds de norm , bij ik gok 99% van alle trucks-trailers en aanhangers ....
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Ex laro rijder op zijpaden
Tatra vrachtauto's (Tsjechisch fabrikaat) hebben altijd al onafhankelijke wielophanging gehad.
En verder hebben de "Dakar" vrachtauto's onafhankelijke wielophanging, maar die worden speciaal daarvoor gebouwd.
De vrachtauto's die gewoon voor transport gebruikt worden hebben doorgaans nog starre assen (en luchtvering).
Groet,
Erik.
En verder hebben de "Dakar" vrachtauto's onafhankelijke wielophanging, maar die worden speciaal daarvoor gebouwd.
De vrachtauto's die gewoon voor transport gebruikt worden hebben doorgaans nog starre assen (en luchtvering).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten