Hallo,
Recent 110 Td5 gekocht. Inmiddels 268k op de teller. Ben benieuwd of olielekkage op foto "normaal" is? Wat lekt hier precies, weet iemand dat? Hangen aldoor drupjes aan.
Dank alvast!
Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Volgens mij onderkant carter/versnellingsbak. Dan zou het de krukaskeerring kunnen zijn; daar ga jij niet vrolijk van worden. Bak moet eraf, op zoń moment is het slim om gelijk ALLES wat tussen bak en blok zit mee te vervangen en dan natuurlijk ook nog die keerring
Materiaal stelt niet zo veel voor, maar het zijn nogal wat uurtjes.
Lekker door blijven rijden totdat het echt niet meer acceptabel is.
Materiaal stelt niet zo veel voor, maar het zijn nogal wat uurtjes.
Lekker door blijven rijden totdat het echt niet meer acceptabel is.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Olielekkage is natuurlijk nooit 'normaal'. En een krukaskeering kan gaan lekken.
Maar kan het niet zijn dat de klepdekselpakking achteraan het blok lekt? Uiteindelijk loopt de olie naar beneden.
Groet,
Erik.
Maar kan het niet zijn dat de klepdekselpakking achteraan het blok lekt? Uiteindelijk loopt de olie naar beneden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Erik Peters schreef:Olielekkage is natuurlijk nooit 'normaal'. En een krukaskeering kan gaan lekken.
Maar kan het niet zijn dat de klepdekselpakking achteraan het blok lekt? Uiteindelijk loopt de olie naar beneden.
Groet,
Erik.
Dag Erik,
Dank voor je reactie. Klepdekselpakking is nog vervangen door garage na eerdere melding van lekkage. Is nu afstrepen van mogelijkheden...
Garage waar ik 'm kocht vindt t.o.h. dat er geen sprake kan zijn van krukaskeerring lekkage (zou garantiepuntje zijn
Groet, Hans
Defender 110 Td5 2002
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
conny schreef:Volgens mij onderkant carter/versnellingsbak. Dan zou het de krukaskeerring kunnen zijn; daar ga jij niet vrolijk van worden. Bak moet eraf, op zoń moment is het slim om gelijk ALLES wat tussen bak en blok zit mee te vervangen en dan natuurlijk ook nog die keerring![]()
Materiaal stelt niet zo veel voor, maar het zijn nogal wat uurtjes.
Lekker door blijven rijden totdat het echt niet meer acceptabel is.
Bedankt voor reactie Conny! Dit hoor ik ook van anderen. Zijn hierover in gesprek met verkoper/garage.
Groet, Hans
Defender 110 Td5 2002
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Erik Peters schreef:Olielekkage is natuurlijk nooit 'normaal'. En een krukaskeering kan gaan lekken.
Maar kan het niet zijn dat de klepdekselpakking achteraan het blok lekt? Uiteindelijk loopt de olie naar beneden.
Tja, na een zekere levensduur is lekkage bij het klepdeksel niet ongewoon (zonder de juiste aandacht zelfs "normaal").
't Is niet direct zorgwekkend maar ook niet echt netjes, zo'n blok dat zijn territorium markeert.
Aldoor druppeltjes is overigens APK afkeur (met een poetsdoek komt de auto door de keuring, aangenomen dat "aldoor" niet al te letterlijk genomen moet worden).
Groeten MarcS
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Vraag 's na welke olie er in zit: 5w30 of 10w40. Het wil nog wel 's zo zijn dat dunnere (5) olie gemakkelijker langs de kering(en) kruipt....Bij mijn Defender 2001 was dat namelijk het geval en bij de dikkere (10) vele malen minder tot geen duppels meer aan de onderkant en op de oprit....Ook het merk/type olie wil nog wel 's verschillen...Suggestie?
-
Marco Duine
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 Sep 2019, 07:47
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
hallo,
rijdt zelf in een Td5 met 450K op te teller, en heeft precies ook daar wat olie druppels hangen. Ook ik was toen van mening dat dit mogelijk van de krukas keering zou komen, echter eind vorig jaar en nu ook weer onlangs geleden, de complete versnellingsbak verwijderd. Daarbij wordt het dus mogelijk om de zaak te inspecteren, en wat bleek, alles was kurkdroog, dus de krukas keering was zeker niet lek.
Op navraag bij de specialist werd aangegeven dat een krukas keering van een Td5 maar zelden gaat lekken, en de lekkage vaak bovenaan zitten, rondom de kop/kleppendeksel/oliedop en/of de brandstofdruk regelaar.
Heel vaak zijn er ook lekkages rondom de kop/kleppendeksel, en is eenvoudig te controleren door de zaak goed schoon te spuiten, en te controleren waar de lekkage zit.
Een ander bekend probleem, is de brandstofdrukregelaar. Deze lekken dan op een defecte o-ring, waardoor diesel naar buiten gaat lekken, en loopt langs je motorblok in de bellhousing, en geeft precies het beeld wat je schetst.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden, maar het blijft dus zaak eerst alles goed te controleren aan de buitenzijde van de blok, alvorens de bak eraf te gaan halen, want dat is inderdaad een behoorlijke klus.
succes ermee !!
rijdt zelf in een Td5 met 450K op te teller, en heeft precies ook daar wat olie druppels hangen. Ook ik was toen van mening dat dit mogelijk van de krukas keering zou komen, echter eind vorig jaar en nu ook weer onlangs geleden, de complete versnellingsbak verwijderd. Daarbij wordt het dus mogelijk om de zaak te inspecteren, en wat bleek, alles was kurkdroog, dus de krukas keering was zeker niet lek.
Op navraag bij de specialist werd aangegeven dat een krukas keering van een Td5 maar zelden gaat lekken, en de lekkage vaak bovenaan zitten, rondom de kop/kleppendeksel/oliedop en/of de brandstofdruk regelaar.
Heel vaak zijn er ook lekkages rondom de kop/kleppendeksel, en is eenvoudig te controleren door de zaak goed schoon te spuiten, en te controleren waar de lekkage zit.
Een ander bekend probleem, is de brandstofdrukregelaar. Deze lekken dan op een defecte o-ring, waardoor diesel naar buiten gaat lekken, en loopt langs je motorblok in de bellhousing, en geeft precies het beeld wat je schetst.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden, maar het blijft dus zaak eerst alles goed te controleren aan de buitenzijde van de blok, alvorens de bak eraf te gaan halen, want dat is inderdaad een behoorlijke klus.
succes ermee !!
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
kan ook het deksel met o ring achteraan de nokkenas zijn door het warm worden word de o ring wel eens hard waardoor hij niet meer afdicht en lekt
mvg luc
mvg luc
Re: Defender Td5 2002 olielekkage (te) veel?
Heb ooit, op vakantie uit nood, van dat spul erin gegooid wat rubber doet uitzetten. Ouwe auto; had last van harde klepsealtjes
Ongelooflijk; binnen 5 km geen rook meer uit uitlaat. wat de resultaten zijn op de langere duur weet ik niet, want heb hem na vakantie verkocht.
Op dat niveau verder bordurend; als uiterste paniekmiddel kun je ook nog wat remolie bij de motorolie gooien; zetten de rubbers ook van uit.
Echter; garantie tot de deur.
Op dat niveau verder bordurend; als uiterste paniekmiddel kun je ook nog wat remolie bij de motorolie gooien; zetten de rubbers ook van uit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten