Het probleem: sinds een aantal maanden blijft de brandstofmeter strak rechts in de hoek staan. Te mooi om waar te zijn. Voor die tijd werkte hij naar behoren, of wat daarvoor doorgaat,
Het betreft een 110 ex-mariniers, bouwjaar 1984 (RDW 1986, met dank
- De meter: ik gok dat dit een PRC7314 is (de 24-voltsversie van de PRC7313). Tussen sensor-ingang en plusaansluiting meet ik 480 Ohm
- De meter is op 'leeg' te krijgen door meer dan 4,7 kOhm van de sensoringang naar min aan te sluiten (of helemaal niets - oneindig is groter dan 4,7 kOhm).
- Een weerstand van 2 kOhm van sensoringang naar min geeft een uitlezing van 1/4 vol
- 1,5 kOhm: 1/2 vol
- 1 kOhm of minder: vol
Vraag: Zijn dit zinnige waardes?
De vlotter is recent vervangen door een PRC8463. Weerstand bij ongeveer 2/3 - 3/4 volle tank (200 km sinds laatste tankbeurt) is rond de 38 Ohm. Op zich is het dus wel te verklaren dat de meter 'vol' aangeeft
Vragen: Is dat de juiste combinatie (PRC7314 en PRC8463)? En klopt de 38 Ohm bij 2/3 - 3/4 volle tank?
En tot slot: moet ik op zoek naar een andere meter, een andere vlotter, of beide ?