Chassis no Series 3 109

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tjerk

Chassis no Series 3 109

Berichtdoor tjerk » 25 Aug 2019, 14:31

Hallo allemaal, nadat ik jaren geleden door omstandigheden mijn defender verkocht had is het nu weer tijd voor een aluminium huisdier: Ik heb mijn oog laten vallen op een series 3 109 met V8. Het chassisnummer leest: 93201008B. Als ik die check krijg ik de volgende info:
932
Model: Land Rover, Series III
Body type: Station wagon
Wheel base: 109in
Engine: petrol
Model years: 1972-1979
Destination: Export, right-hand drive (RHD)

01008
Serial number

B
Design: One significant design modification

Wat mij hier aan op viel zijn 2 dingen:
1) RHD export. Dus export naar Australië ofzo? Of werden ze ook rechts gestuurd verkocht verder in Europa.
2) B significant design modification. Wat kan dat betekenen?

Voor de leuk natuurlijk een fotootje:
Afbeelding Afbeelding
Eerste korte inspectie gedaan; bikkelhard chassis. Stukje laswerk bij de bumper en de schuifkanalen van de ramen zijn totaal verrot.

Voor de puristen: De V8 is er inderdaad later ingeschroefd (de stage one had geen naar achter gelegen grill). Maar het is netjes gedaan en de ingevallen grill vind ik mooier. De originaliteitsprijs hoef ik er niet mee te winnen ;)

Landmarcs

Re: Chassis no Series 3 109

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2019, 18:58

Zuiver speculatief:

In o.a. Zwitserland werden soms juist RHD auto's gebruikt vanwege de smalle wegen (helemaal snap ik dat niet, je hebt dan links weer minder zicht).

En in Zwitserland zie je vlgs mij iets vaker ook V8 ... is dat misschien de significant modification ?
Een speciale ombouw-versie ?

Verder zijn er meer landen waar RHD normaal is, dus je hoeft het niet helemaal in Australië te zoeken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2019, 21:01

Landmarcs schreef:In o.a. Zwitserland werden soms juist RHD auto's gebruikt vanwege de smalle wegen (helemaal snap ik dat niet, je hebt dan links weer minder zicht).

Misschien als postauto gebruikt, kun je rechts van de weg makkelijk vanuit de auto bij de postbussen.
Zo hebben bepaalde veegauto's in Nederland ook rechts stuur.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 25 Aug 2019, 22:22

Hi,

Mijn 109 is ook RHD export, maar voor zover ik heb kunnen nagaan, in Engeland voor het eerst op kenteken gekomen.

groetjes, Fenna
Afbeelding

tjerk

Berichtdoor tjerk » 26 Aug 2019, 12:00

Bedankt voor jullie reacties! Postauto, dat zou wel een leuke zijn inderdaad. Nouwja, mocht het allemaal rondkomen maar eens verder graven of er iets over te vinden is.

Terug naar “Techniek”