g4 challenge 2.7 TdV6 HSE goed idee of helemaal niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ron.vdberg

g4 challenge 2.7 TdV6 HSE goed idee of helemaal niet

Berichtdoor ron.vdberg » 17 Jun 2019, 21:42

beste laro lotgenoten/fanaten

ben gestuit op een oranje G4 Challenge uit 2005 met 250.000 op de klok
onderbuik gevoel zegt niet doen
maar hart en hoofd werken niet samen
afgelopen dagen forum afgestruind en als ik alles moet geloven is de TdV6 geen betrouwbare motor maar lees ook weleens dat deze 4, 5 en 6 ton halen.
in 2014/15 onze D2 uit 99 gekocht en vorig jaar een freelander 2, beide bleken na aanschaf behoorlijk wat achterstallig onderhoud te hebben met motorrevisie van de D2 o.a.
Motorisch is de D2 TD5 inmiddels top en brengt ons al naar Zweden, Frankrijk, Engeland enz, in totaliteit rijden we niet heel veel km omdat het puur een vakantie en weekend auto is voor ons en de honden, in 4 jaar +/- 50.000 km gereden dus dat valt mee.
Freelander is voor zoon en wordt alleen gebruikt voor korte afstanden, maar is nog niet in orde ivm klepdeksellekkage, wordt binnenkort nog een klusje voor ralf bex.
Zoals gezegd denk nu na over deze D3 G4 Challenge.
Voor erbij of vervanging van de D2 die ik eigenlijk nog niet kwijt wil maar ben wel toe aan een beetje luxe en geruisloser rijden dus vandaar, wie heeft ervaring met een zelfde auto danwel de overstap van D2 naar D3 en liefst reeel niet alleen zwartgallig en vooral tips waar op te letten bij aanschaf, liever nog een goed keuringsadres

DaanD3

Re: g4 challenge 2.7 TdV6 HSE goed idee of helemaal niet

Berichtdoor DaanD3 » 19 Jun 2019, 15:59

Ik ben destijds van een D2 (2004) naar een D3 (2006) gegaan. Totaal andere auto naar mijn mening. D3 rijdt stukken beter op de snelweg, zware karren (2700kg+) merk je nauwelijks. Weinig zinnigs over onderhoud te zeggen, de D2 had 180k gelopen en de D3 100k..
Denk er wel aan dat de D3 een loeizware auto is en dat je dit terugziet in onderhoud. Remmen, lagers, rubbers etc. slijten (wellicht) sneller door dit gewicht. Aan de andere kant heeft dat gewicht zijn voordeel dat de D3 als een blok op de weg ligt en je het gevoel hebt dat je in een tank zit.

V.w.b. de 2.7 TDV6, volgens mij kan er niet zoveel mis gaan als de distributie en de oliepomp op tijd vervangen zijn. Die tokkelt heerlijk door.
Discovery 2 td5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jun 2019, 15:26

De D3 is niet alleen "loeizwaar" - wat dus de verschillende componenten ook aldus belast - de D3 is ook complex (of zo je wilt geavanceerd).

Dus is het gewoon een heel andere auto en ook een heel ander prijskaartje als er onderhoud nodig is.

De D3 is ook een heel mooie auto, maar ... ik zou 'm niet in oranje willen.

Groeten MarcS

wgdw

Berichtdoor wgdw » 29 Jun 2019, 10:18

Ik heb een D2 en een D3.
Het zijn 2 totaal verschillende auto's maar allebei een genot om in te rijden.
Ik kan zeggen wat de fijnste is, maar als je een uitspraak wil hebben zou ik zeggen: De D2 in terrein en de D3 op de weg.
Maar dat wordt ook ingegeven door het feit dat mijn D2 omgebouwd is voor terreingebruik.

De D3 is complexer dan een D2, met name de elektronica, en heeft dus ook meer kans op storingen.
Als je storingen hebt is daardoor het zelf oplossen ook meteen lastiger.
Onderhoudskosten van een D3 zijn hoger dan bij een D2.

En ja, ik heb motorschade gehad aan mijn D3 bij 95K, hoewel de auto niet de oorzaak was maar de garagist.
Ik heb indertijd meerdere keren aan hem aangegeven dat de motor inhield en storing gaf maar hij bleef volhouden dat het de EGR-kleppen waren.
Uiteindelijk bleek het een lekkende injector te zijn. Gevolg zuigerschade en motor overleden, dure grap.
groeten Erik

Range Rover Sport TDV8 HSE 2014
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005

ron.vdberg

Berichtdoor ron.vdberg » 13 Jul 2019, 21:44

dank voor de reacties, inmiddels ene D3 aangeschaft 296k op de klok maar op 245 motor gereviseerd en werkelijk vrijwel smetteloos, ondanks leeftijd (2007) en km's.
Ga het avontuur aan met vertrouwen en in de wetenschap dat het een auto is die goed onderhouden is en goed onderhouden moet worden en hoop vertrouw erop dat er nog vele km's volgen en plezierige reistijd want hij voor de lange ritten naar het buitenland, de D2 is voor binnenlands gebruik (op weg en terrein)

Stephen

Berichtdoor Stephen » 20 Jul 2019, 12:56

Ik rij ook een D3 G4 uitvoering, alleen de mijne is niet origineel en 'na gebouwd" inmiddels is het oranje vervangen voor een groene wrap.

De auto is wel een zorgen kindje na amper een half jaar zijn 2x de homokineten aan de voorzijde vervangen en de EGR kleppen. Verder wel veel kleine zaken die niet helemaal werken.
Verder rijdt de auto wel erg lekker, inmiddels in Italie en Zuid Frankrijk geweest, verbruik van de diesel is een stukje minder geworden door nieuwe banden (All Terrain vervangen voor weg banden), maar een ritje Zuid Frankrijk met tol komt al gauw op 700 euro.
De auto geeft ons wel lekker veel ruimte voor de grote vliegers die mee moeten en we kunnen het strand op rijden, indien de banden druk verlagen naar 1,2 bar. Verder willen we binnenkort eens een grote vlieger gaan vliegen aan de lier...

Door de warp lijkt de auto nieuw, we krijgen regelmatig de vraag welke model nieuwe LandRover we rijden :)

Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jul 2019, 18:45

Stephen schreef:De auto is wel een zorgen kindje na amper een half jaar zijn 2x de homokineten aan de voorzijde vervangen en de EGR kleppen. Verder wel veel kleine zaken die niet helemaal werken.

Mag hopen dat dat 1x links en daarna 1x rechts was. Want anders moet je vooral heel snel je garage vervangen ipv onderdelen........ :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 20 Jul 2019, 19:11

ik lees het als 2x2..

Wel een gaaf ding!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Stephen

Berichtdoor Stephen » 22 Jul 2019, 11:12

Helaas eerst links de homokineet moeten laten vervangen en waarschijnlijk niet goed gebeurd, want een paar maanden later maakte de homokineet weer veel lawaai en bleek dat ze beide het beste vervangen konden worden.

Met de auto heb ik ook continue de melding dat de koelvloeistof niveau te laag is. Niveau is goed, sensor laten vervangen, maar melding blijft.
Iemand een idee wat het kan zijn? Allicht een bekend D3 probleem?

Terug naar “Techniek”