aanpassen bestaand achterbank in 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WillyB

aanpassen bestaand achterbank in 130

Berichtdoor WillyB » 04 Mei 2019, 21:58

Zoals menig een weet is de rechte stand van een achterbank in een 130 niet prettig.
Ik zou daar graag wat aan veranderen.

Is er iemand die al eens de bestaande achterbank heeft aangepast?
De verdikking van de achterbank zit precies op de plek van de achterstijl van de defender cabine.
Verdikking tegen die stijl, dus.
De verdikking in de bank zit er, lijkt mij, om de hoofdsteun te geleiden.
Als ik de hoofdsteun verwijder/niet gebruik/anders maak, kan ik dan de verdikking uit de bank zagen?

Iemand ooit geprobeerd?

groeten Willy

Edward

Re: aanpassen bestaand achterbank in 130

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2019, 23:19

Zowel in een Td5 als in een Puma, dus met de oude en de nieuwe bank kun je eenvoudig een andere seatbase maken die de bank op een betere plek zet of zelf op rails. Ook al vaan stoelen gemonteerd ipv een bank.

Er is wel een beetje winst te behalen maar het ronde dak werkt tegen om een echt goede zitpositie te verkrijgen. De bankleunigen gaan verkloten door de hoofdsteunen weg te halen zou ik niet snel doen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 05 Mei 2019, 09:50

Zowel in een Td5 als in een Puma, dus met de oude en de nieuwe bank kun je eenvoudig een andere seatbase maken

Heb je daar voorbeelden van, Edward? Volgens mij is het grootste probleem de irritant haakse hoek waar de rugleuningen in staan. Met een andere seatbase verwacht ik dat de bank vooral naar voren komt, da's voor de knietjes van langere passagiers weer nie' handig.
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Mei 2019, 15:46

Nee, ik ben niet echt van de foto's. Zodra je die maakt roepen mensen: "dat wil ik ook!" en moet je hetzelfde nog een keer maken. Dat vind ik niet leuk. :roll: :roll:

Maar bij Martin zal vast wel een afbeelding te vinden zijn want hij wil het wel graag vaker verkopen, Landreiziger.nl. Ik doe alleen LaRo's van vrienden of hele goede klanten......

Er is maar zoveel ruimte in een 130, of eigenlijk: zo weinig. Dus je moet of omlaag, of naar voren of de cabine verlengen. Wat de beste optie is moet ieder voor zich uitmaken. Meestal aan de hand van de gezinssamenstelling. :lol:
Edward van Vugt

WillyB

Berichtdoor WillyB » 05 Mei 2019, 17:00

Hoi Edward,
begrijp ik het goed? Jij hebt de originele bank ietwat verplaatst en dan kunnen volwassenen redelijk zitten?
Zo ja, ik zou zo graag eens komen proefzitten.
Sta je daar voor open?

Ik wil graag 3 zitplaatsen blijven behouden. Dus de stoel-oplossing zal niet kunnen denk ik.

Groet Willy

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Mei 2019, 21:04

Ja, ik heb een nieuwe seatbase gemaakt waarmee de bank een haar naar voren ging en iets omlaag. Allemaal maar centimeter werk maar net genoeg om wat beter te zitten. Extra voordeel was dat ik een dikke setreo in de base kwijt kon want bij een Puma is dat gewoon dicht en loze ruimte.

De 130 is een aantal jaar geleden verkocht (zonder achterbank en seatbase, die waren al verkocht) dus proefzitten gaat niet. Heb ook geen gegevens meer van de koper van de bank.....

Ook de verstelbare mal die ik gemaakt had om proef te zitten heb ik niet meer. Maar dat is wel hoe ik het aangepakt heb: een resthouten seatbase gemaakt die verstelbaar was zodat ik de ideale positie kon testen. Tegen de muur gezet zodat die als achterwand kon dienen en van wat andere rommel het dak geïmproviseerd zodat ik het ontwerp kon maken zonder eerst de wagen te moeten slopen.
Edward van Vugt

paul k

Berichtdoor paul k » 06 Mei 2019, 08:55

Zit er onder de achterbank van de puma 130 geen bergruimte?
Niet dat je bij een 1d5 130 daar iets aan hebt?!? je moet eerst eea loshalen ( boutjes) om bij die bergruimte te kunnen komen.....
(wel handig om er een watertank oid in te plaatsen.)
Tussen de onderzijde van de bank en het deksel van die (ontoegankelijke-) bergruimte krijg ik nauwelijks mijn hand, dus verlagen zit er niet echt in.

groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2019, 12:10

Nee, vanaf 2007 is ook de deksel geschrapt. terwijl die juist bruikbaarder zou zijn want de bank kan gewoon naar voren klappen. Al;s je even de lompe beugels die hem permanent op z'n plek houden weghaalt tenminste. dan heb je gewoon het klapsysteem van de 110.

Die blikken onderbak zit gewoon met 124 m6 boutjes vast op de vloer en is dus eenvoudig weg te nemen en te vervangen voor een ergonomisch verantwoorder uitvoering.

Voordeel is ook dat eea dan ook weer terug naar standaard te brengen is in geval van verkoop of andere gebruik van de auto.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”