Vermogensverlies 200 tdi, defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor tim » 25 Feb 2019, 22:23

De laatse tijd heb ik een steeds groter wordend vermoeden dat ik vermogensverlies heb met de 110.
Ingebouwd, een 200 tdi , origineel defender type.
Met name op de snelweg heb ik teveel last van dat ie z'n vermogen niet vast kan houden in bepaalde situaties, als bv een omhoog kruipende snelweg, veel tegenwind en dat soort omstandigheden.
Ik moet dan vaak terug naar z'n 4, flink gas erop, doorlaten lopen tot in een soort van "rood" en dan snel naar 5.
De eene keer is het afdoende, de andere keer niet en dan maar in z'n 4 blijven rijden.
Is niet echt de bedoeling geloof ik, maar vooral, dat was "vroeger"niet.
Onlangs een klus in Brabant gedaan en op de terugweg een aanhanger gevuld met stenen meegenomen, ik vermoed een totaal gewicht van pakweg 1000 kilo aan de trekhaak; ik moest de Brienenoordbrug in z'n 3 nemen..
Wat heb ik gedaan sofar: luchtfilter ververst, slangen van/naar turbo gechekt(zijn dicht/okee), wastegate gechekt als in het rubberen slangetje afgenomen, luchtdruk met beleid erop gezet en vervolgens zie je de stang van de wastegate richting voorruit gaan.
Nou heb ik vanmiddag volgas stationair gedraaid en dan zie je geen enkele beweging van de stang wastegate .
Hoort dat zo?
Verders; as turbo "bevoeld"iets speling op en neer, maar naar mijn mening zeker geen overdreven mate van speling van op en neer.
Wel is de slang van het luchtfilter naar de turbo ietwat vettig/olieachtig.

Auto rijdt verder goed, geen rare dingen, trekt gewoon goed op undsoweiter.

Op basis van deze beschrijving, hoe theoretisch ook, wat is het meest voor de handliggend?
Verstijvers niet meer geheel okee?
En kun je die in gemonteerde toestand testen/controleren?
Compressie/kleplektest kan ook geen kwaad denk ik, als we dan toch bezig zijn.
Leeftijd blok; ik heb er iig inmiddels 140 k in mijls mee gereden, hoeveel daarvoor(gebruikt gekocht dus) is niet bekent, maar het zal op basis van de uiterlijke staat tdt ook minimaal 100 k in mijls zijn geweest.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2019, 22:38

Tim,

De motor onbelast volgas laten draaien doet niet alleen zeer aan je oren maar het is geen adequate turbo-test want pas als de motor ook echt moet werken, en dus veel meer brandstof verstookt is er voldoende uitlaatgas-stroom om de turbo ook serieus te laten werken.

Groeten MarcS

PS Ook je intercooler gesjekt ?

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor tim » 25 Feb 2019, 22:43

Okee marc, klopt, deze logica.
maar wil dat dan ook 1: 1 zo werken aangaande het "erin "komen van de wastegate dat je weet?

intercooler; jep, bekeken(vergeten te melden) : voor zover ik het van een buitenzijde kan beoordelen:
schoon, lammeltjes in orde, uiterlijk op orde.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor Edward » 26 Feb 2019, 09:28

Zou als eerste eens bij Ron de compressie testen. Want die 140K die je er nu op hebt zitten is wel ongeveer de levensduur van een koppakking. Grote kans dat die er deels uit ligt en je daardoor bij vemogensvraag tekort komt.

En dat gaat lang niet altijd gepaard met witte rook, lekkage of welke andere duidelijke symptomen ook.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor conny » 26 Feb 2019, 12:35

Slang luchtinlaat is vettig, dus zal de carterdruk wel wat hoger zijn dan normaal.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor tim » 26 Feb 2019, 13:08

Chek; afspraak gemaakt voor morgenochtend voor een snuffeltest.
Kijken of de koppakking inderdaad nog heel of niet is.

Dank, en verslag zal volgen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor Everhard Mulder » 26 Feb 2019, 17:00

Herkenbaar. Toen ik een 200TDI had, had ik dit probleem ook. Ik heb toen de turbo vervangen, maar dat hielp niets. Het probleem zat m in de dieselpomp: daar zit een asje aan een membraam en dat zat vast. De motor kreeg geen extra diesel als dat nodig was. Asje losgemaakt: probleem over.
Wie weet heb je iets aan deze ervaring van mij!
Groeten
Everhard Mulder

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor tim » 26 Feb 2019, 18:35

Hee Everhard,

Dank, hoe meer tips qwa mogelijkheden , hoe beter.
Kun je enigzins aangeven waar dat asje van/in de inspuitpomp zit, bekenen staand voor de grill van de auto?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor Everhard Mulder » 27 Feb 2019, 00:25

Bekijk dit filmpje en het zal je duidelijk zijn!

https://www.youtube.com/watch?v=TZFaJFRxPi0

Groeten!

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Vermogensverlies 200 tdi, defender

Berichtdoor tim » 27 Feb 2019, 12:17

De warmtepomp van deze week gaat naar Edward; een beginnende lekke koppakking.
Beginnend volgens de gargage daar de vloeistof in de opgevoerde thermometer niet gelijk en volledig verkleurt, wat dus het effect is van rookgassen in de koelvloeistof.
Afspraak gemaakt met onze Ron B voor reperatie, hij gaat het inplannen.
Wel claimt Ron dat de mate van mijn vermogensverlies niet (volledig) kan voortkomen uit het pakkingsverhaal.
Mede daarom zal ik de tip van Everhard ter harte nemen, de filmpjes bekeken en zal de as chekken op vastzitten en dergelijke.
Het geijkte verhaal van harde slangen, witte rook undsoweiter bij een lekke kopakking is dus inderdaad relatief, daar dat allemaal niet van toepassing is bij mij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten