Discovery II Td5 carter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Discovery II Td5 carter

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2019, 17:40

Heb hier een DII binnen staan die een olielampje liet zien en toen met zonder vermogen aan de kant gezet is. Eerste verdachte lijkt me de oliepomp dus moet het carter eraf om dat te controleren.

Nou rij ik eigenlijk alleen met Land Rovers en sleutel ik alleen aan die van anderen (deze is ook niet van mij). Maar het is heul lang geleden dat ik een carter er af gehaald heb. Is dat bij een DII net zo krap als bij een Def? :roll:

Kan iemand zo opnoemen waar op te letten? De wagen heeft 2" lift en staat op een 2 kolommer.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

arjan_de_jong

Re: Discovery II Td5 carter

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Jan 2019, 19:14

Opzich prima te doen hoor. Vergeet geen bouten los te draaien. Je ziet er makkelijk eentje over het hoofd...

Als het boutje echt los gelopen is dan zou hij geen olie druk meer hebben. Dan heb je geen vermogen verlies maar gewoon een hoop kabaal van een motor die in de soep loopt.

Ging het lampje ook weer uit?

Losgelopen olie pomp boutje kom ik nooit meer tegen eigenlijk... De gene die nog niet vast gezet zijn zullen ondertussen toch wel een keer allemaal losgelopen zijn en kaduuk gelopen?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2019, 19:22

Tja, geen idee. Moet het doen met de beschrijving van de chauffeur. Blok heeft volgens de teller 2.6 ton gelopen maar als ik de rest van de auto bekijk dan denk ik dat dat wel minstens een ton meer is.

Het lampje vd oliedruk ging branden want olie zat er meerdan genoeg in. Wil hem ook niet starten zonder zeker te weten dat ie druk heeft dus eerst maar het boutje controleren. Dat kost alleen wat werk en een pakking.

Daarna kijken we wel verder wat er aan de hand is.
Edward van Vugt

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Jan 2019, 20:03

diesel pomp relais of injector kabelboom stekker even los en starten met olie druk meter er aan weet je ook genoeg.

Maar pan er onder uit is idd ook zo gedaan.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Jan 2019, 22:21

Te simpel maar het komt voor: deuk in de pan/dus aanzuiging niet goed?

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2019, 23:31

OttoVink schreef:Te simpel maar het komt voor: deuk in de pan/dus aanzuiging niet goed?

Nee, dan zou ie lek zijn. Is een aluminium gietcarter en het ziet er vet en vuil maar onbeschadigd uit.

Morgen maar er onderuit freubelen.
Edward van Vugt

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jan 2019, 22:57

Wel dat was een verassing!

Oliepomp prima, boutje vast alleen het hele aanzuigkanaal vol met stukken multiriem en stukjes plastic. :shock: :shock:

Jaar geleden is de multiriem er afgelopen en die is vernieuwd nádat de krukaspouli eraf gehaald is om te controleren dat er geen mutliriemresten het distributiehuis ingetrokken waren.

Jaar mee gereden en nu dus alsnog alles vol met resten riem en daardoor geen oliedruk meer. Best zuur.

Maar goed op zoek naar een ander blok en wisselen. Gaan we daarna kijken hoe zeer deze geleden heeft...
Edward van Vugt

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 31 Jan 2019, 07:48

Heb de foto gezien en ik zeg ze hadden toen beter ook het carter er onder uit kunnen halen voor controle op resten.
De resten van plastic wat ik zo kon zien leek mij ook op ketting spanner delen.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2019, 10:44

Edward schreef:Wel dat was een verassing!

....

Kan iemand mij uitleggen waar ik een gedachten-kronkel maak.
De multiriem zit toch "buiten" en de olie-kanalen "in" het blok.
Hoe komen multiriem-resten "in" het blok ??

Blijft jammer: ooit een eenvoudig gebrek, en dan zoveel vervolgschade.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2019, 10:52

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Wel dat was een verassing!

....

Kan iemand mij uitleggen waar ik een gedachten-kronkel maak.
De multiriem zit toch "buiten" en de olie-kanalen "in" het blok.
Hoe komen multiriem-resten "in" het blok ??

Blijft jammer: ooit een eenvoudig gebrek, en dan zoveel vervolgschade.

Groeten MarcS

De multiriem was kennelijk al een tijdje aan het kapot lopen en toen ie eindelijk brak zat er een best deel óm de krukaspoulie. Samen met de ANWB monteur zoveel mogelijk weggehaald maar om zeker te zijn de wagen op laten halen door een garage om alles verwijderd te krijgen. (op dringend advies van de ANWB monteur die ooit bij Vis gewerkt had overigens)

Doe je dat niet dan 'trekt' het blok de zooi via de keerring naar binnen het carter in (daar draait tenslotte de krukas en zuigt de oliepomp de olie en alles wat erin drijft aan) en dat is dus ook gebeurd......

Die hebben achteraf dus alleen de poulie eraf gepakt en niet het carter of distributiedeksel. Maar denk niet dat ze hun verantwoordelijkheid zullen nemen maar we gaan er iig eens praten.

@Raymond: ja, die witte harde delen lijken mij ook van de kettinggeleider.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”