(soms) niet starten defender td5 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
petersb

(soms) niet starten defender td5 2002

Berichtdoor petersb » 19 Jan 2019, 13:39

Ik heb een probleem bij het starten van mijn defender. Soms start hij in een keer, maar meestal slaat hij niet aan en lijkt de startmotor te tikken. een snel ratelend geluid waarbij de solenoid snel geactiveerd/uitgeschakeld wordt. Het volgende heb ik al geprobeerd:

Een andere startmotor, geen verschil.
Startmotor schoongemaakt, alle verbindingen geschuurd en weer blank gemaakt, geen verschil.
Met schroevendraaier starten van de dikke + aansluiting van de startmotor naar solenoid, Dit werkt.
Met een draad van de +pool van de accu naar de aansluiting van de solenoid, dit werkt ook.
Nieuwe accu, geen verschil.
Spanning van de accu gemeten bij starten ongeveer 10 volt, fluctueert nogal.
Alle zekeringen nagelopen, deze lijken goed.

Zit mijn probleem in de bedrading? Of misschien in het contactslot? Ik ga nog het startrelais even omwisselen met een ander relais, misschien dat dat helpt. Heeft er iemand een schema van de bedrading van een td5 110 defender?

alle tips zijn welkom, groeten Bert Peters

petersb

Re: (soms) niet starten defender td5 2002

Berichtdoor petersb » 19 Jan 2019, 16:58

omwisselen relais helpt niet, draad getrokken buitenom van relais naar startmotor, provisorisch lijkt beter. Naar relais komt ook een draad van de ECU, startonderbreker? ECU is netjes, geen olie.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2019, 18:06

Dag Bert,

Als ik je opsomming zo zie zou ik denken dat je misschien beter eens aan het "andere eind" dwz de contacten in het contactslot kan kijken.
Vooral je observatie dat 12V doorverbinden tot een goed starten leidt wijst in de richting van het "andere eind".

Als het doordraaien naar de start-positie niet tot een goed start-contact leidt krijg je (ook) een haperend starten.

Die 10 V tijdens het starten houdt niet over maar zou genoeg moeten zijn: is de accu goed doorgeladen (en waar meet je de boordspanning) ?

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jan 2019, 19:40

Landmarcs schreef:Als ik je opsomming zo zie zou ik denken dat je misschien beter eens aan het "andere eind" dwz de contacten in het contactslot kan kijken. Vooral je observatie dat 12V doorverbinden tot een goed starten leidt wijst in de richting van het "andere eind".

Het is mogelijk dat de schakeldraad, voor de bediening van de solenoid op de startmotor, te veel weerstand geeft, of te weinig ampères doorgeeft om de solenoid goed aan te trekken, het tikkend geluid duidt daarop. Ook al omdat starten met een schroevendraaier wel lukt.
Een goedkope en simpele oplossing (die ik al vaker heb toegepast bij landbouwtractoren) is plaatsing van een extra (hoofdstroom)relais bij/in de buurt van de startmotor.
Je gebruikt dan de originele schakeldraad om het relais aan te sturen (aansluiting 85 of 86, waarbij je de andere aansluiting aan massa legt) en sluit met een voldoende dikke draad aansluiting 30 rechtstreeks op de dikke + en aansluiting 87 sluit je aan op de solenoid (idem met een voldoende dikke draad; 2,5 mm²).
Schermafbeelding 2019-01-19 om 19.39.37.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 19 Jan 2019, 20:00

Ik had het ge-etter ook een hele lange tiid bij mijn 110 met hs 2.8. Of meteen starten, of helemaal niet, ik hoorde dan alleen het relais in de zekeringkast tikken. dus draad klaar gelegd vanaf accu, ligt los tussen stoel en cubbybox, zodat ik de eerst volgende keer een rechtstreekse verbinding kan maken met de draad naar de solenoid. Wat denk je, 2 jr later ligt de draad er nog, nooit meer voorgekomen! :twisted: :twisted:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jan 2019, 23:29

OttoVink schreef:Ik had het ge-etter ook een hele lange tiid bij mijn 110 met hs 2.8. Of meteen starten, of helemaal niet, ik hoorde dan alleen het relais in de zekeringkast tikken.

Mijn 300 Tdi start soms ook niet (er gebeurt dan 'niks' als ik de sleutel omdraai). De accu is dan gewoon te ver leeg. De accu goed opladen en het probleem is weg. Nu gebruik ik die auto niet veel en dan alleen korte stukjes........dat is natuurlijk wel een aanslag op de accu. Momenteel staat die accu weer aan de lader.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2019, 23:44

Tja, bij de Td5 krijg je met een te lege accu een hele lichtshow.
Allerlei controle-lichtjes die aan en uit gaan, en relais die er vrolijk op los klepperen.
Als het zo ver is start ie echt niet.

Groeten MarcS

PS   Waar Bert ook naar kan kijken: Zitten de accu-klemmen wel goed schoon op schone accu-polen, en is de massa wel echt goed.
Omdat de auto wel goed met een verbeterde 12V start zal het niet in aan de boordspanning liggen ... maar twee problemen tegelijk komen ook voor.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2019, 00:16

Landmarcs schreef:Tja, bij de Td5 krijg je met een te lege accu een hele lichtshow.

Zo ver is het nog niet, maar omdat de accu in de 300 Tdi weer vol is en de kabel toch uit lag, de accu in de Td5 ook maar aan de oplader gezet. Baat het niet het schaad ook niet.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2019, 11:18

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Tja, bij de Td5 krijg je met een te lege accu een hele lichtshow.

Zo ver is het nog niet, maar omdat de accu in de 300 Tdi weer vol is en de kabel toch uit lag, de accu in de Td5 ook maar aan de oplader gezet. Baat het niet het schaadt ook niet.

De 2,4 "Puma" reageert weer minder hysterisch op een lage boordspanning ;)
Met een beetje geluk start ie met een zielig restje accu-capaciteit, met wat pech moet je daarna de radio herprogrammeren.

Groeten MarcS

petersb

Berichtdoor petersb » 20 Jan 2019, 12:03

Erik, dat idee van je met een relais ga ik uitvoeren, zou wel eens kunnen werken. Zal hier laten weten of het werkt.

groet, Bert

Terug naar “Techniek”