Hefdak

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
lexbrug

Hefdak

Berichtdoor lexbrug » 18 Jan 2019, 22:10

Heeft iemand ervaring met een hefdak van " Abenteurtechnik" Duitsland ?

Graag reactie, bij voorbaat dank.

Landmarcs

Re: Hefdak

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2019, 22:23

Dag "lexbrug",

Kan je niet even een linkje geven, of beter een plaatje en toelichtende tekst overnemen.
Dan weten we iets beter waar jij (en wellicht "wij") het over hebben.

Groeten MarcS

PS Copyright is streng, maar laat citaties toe voor dit soort van besprekingen, het citatie-recht is soms zelfs heel ruimhartig.

lexbrug

Berichtdoor lexbrug » 18 Jan 2019, 23:09

Hoi MarcS,

Ja hoor, heel graag zelfs: "abenteuertechnik.de"

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die het bedrijf al kennen.
Sta daarnaast altijd open voor info en ideeën.

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 19 Jan 2019, 11:01

heb hier ook naar gekeken , blijft een boel geld ....

na lang wikken en wegen heb ik het niet gedaan , het idee dat je niet naar beneden kunt als je in bed ligt heeft mij over de streep getrokken. (je moet je bedbodem aan de kant schuiven om naar beneden te kunnen).

voor de belasting is het natuurlijk een perfect ding , maar misschien zijn er dan wel goedkopere alternatieven.

succes met de zoektocht.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2019, 11:59

gerben1 schreef:heb hier ook naar gekeken , blijft een boel geld ....

na lang wikken en wegen heb ik het niet gedaan , het idee dat je niet naar beneden kunt als je in bed ligt heeft mij over de streep getrokken. (je moet je bedbodem aan de kant schuiven om naar beneden te kunnen).

Ligt de (latten)bodem dan over de volle lengte ?   Mij lijkt het gedoe van het naar beneden klauteren meer een handicap - overigens is dit niet anders bij een gewone daktent.

Je kan ook een andere slaap-plaats kiezen, ik slaap in de HardTop zonder hef-dak-voorzieningen, gewoon op ± 30 cm van de vloer, da's een stuk comfortabeler bij het uitstappen ... zolang de achterdeur niet net boven een kuil staat kan je zelfs slaapdronken een nachtelijk uitstapje maken.
Ik ken ook bezitters van een VW-camper die ongeveer nooit onder het hefdak slapen (ik ken er ook waar je daar niet kan slapen, zelfs al zou je willen, want een te klein hefdak).

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 19 Jan 2019, 12:43

Hoeveel slaapruimte kun je eigenlijk op die manier maximaal creëren zonder je achterdeur open te houden?
Dus de gehele laadruimte en het achterbank gedeelte benutten met de voorstoelen richting het dashboard geschoven.
Mogelijk dat ik ooit voor dat doel nog eens een keer een 110 ga aanschaffen.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jan 2019, 13:17

gerben1 schreef:na lang wikken en wegen heb ik het niet gedaan , het idee dat je niet naar beneden kunt als je in bed ligt heeft mij over de streep getrokken. (je moet je bedbodem aan de kant schuiven om naar beneden te kunnen).
Landmarcs schreef:Ligt de (latten)bodem dan over de volle lengte? Mij lijkt het gedoe van het naar beneden klauteren meer een handicap

Als je een bed hebt van 2 meter lang dan hou je ongeveer een gat van een halve meter achteraan over waardoor je (in de auto) naar beneden kunt (en waar je rechtop kunt staan). Vorig jaar stond bij De Krim 4x4 een witte Td5 te koop (geheel opgeknapt met verzinkt chassis) met hefdak en daar ben ik eens wezen kijken. En de bedbodem kon ook tegen het (opgeklapte) hefdak aan geklapt worden (incl. matras).
lexbrug schreef:Heeft iemand ervaring met een hefdak van " Abenteurtechnik" Duitsland ?

Vorig jaar belande ik op een website van Eric de Vos (uit België), en die heeft ervaring met zo'n hefdak (link), hij heeft in februari 2017 eentje laten monteren.
Meer fabrikanten van hefdaken: http://ericdevos.be/defender/andere%20paginas/%20hefdak%20leveranciers.html
RaRo74 schreef:Hoeveel slaapruimte kun je eigenlijk op die manier maximaal creëren zonder je achterdeur open te houden?

Dat hangt van de uitvoering af, maar in een 110 stationwagen (en ook een 109 stawag) heb ik wel eens tussen de wielkasten gelegen op een matras (2 m) die dan net tegen het middenstoeltje aan kwam. En op de hoogte van de wielkasten (of het grijskenteken schot van 30 cm hoog) moet je de rugleuning van de voorstoelen rechtop zetten of naar voren klappen. Bij een hardtop zit het (dwars)schot achter de voorstoelen in de weg (om 2 meter te halen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2019, 16:04

Erik Peters schreef:
RaRo74 schreef:Hoeveel slaapruimte kun je eigenlijk op die manier maximaal creëren zonder je achterdeur open te houden?

Dat hangt van de uitvoering af, maar in een 110 stationwagen (en ook een 109 stawag) heb ik wel eens tussen de wielkasten gelegen op een matras (2 m) die dan net tegen het middenstoeltje aan kwam. En op de hoogte van de wielkasten (of het grijskenteken schot van 30 cm hoog) moet je de rugleuning van de voorstoelen rechtop zetten of naar voren klappen. Bij een hardtop zit het (dwars)schot achter de voorstoelen in de weg (om 2 meter te halen).

Bij een 110 HardTop haal je net de 1meter90 niet als je achter het schot blijft.
In principe kan je het schot verklussen want het schot hoeft voor grijs-kenteken slechts 30 cm hoog te zijn - daarna heb je zoveel lengte als je wilt - je moet dan hoogstens de stoel(leuning)en wat naar voren zetten.

Een bed-bodem met een dun matrasje op 30 cm is een "aanbeveling": 1º iemand van gemiddelde lengte kan daarop nog redelijk "riant" overeind zitten zonder al te veel klem onder het dak te zitten, 2º als je een deel laadvloer naast het "bed" vrij laat kan je zelfs redelijk "ordentelijk" zitten (zelf heb ik zelfs de optie om iets tafel-achtigs te maken - ik gebruik het zelden), 3º bij 30 cm hoogte kan de gemiddelde mens nog net bij het uitklap-treetje (dat maakt het in en uitstappen heel veel handiger).

O ja, met een grote vis-paraplu boven de achterdeur kan je bij gematigde buitentemperaturen ook met regenachtig weer de achterdeur open houden.

Groeten MarcS

lexbrug

Berichtdoor lexbrug » 19 Jan 2019, 16:31

Iedereen bedankt voor de reacties zover.
Ik overweeg een hefdak om te kunnen voldoen aan één van de eisen van de belastingdienst
ten aanzien van een camperkenteken.
Het is inderdaad een kostbare investering, maar na 3 tot 4 jaar is het terug verdiend.
Blijft natuurlijk het feit hoe de belasting regels erover 4 jaar uitzien.

Groet,
Lex

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2019, 18:55

lexbrug schreef:...
Ik overweeg een hefdak om te kunnen voldoen aan één van de eisen van de belastingdienst
ten aanzien van een camperkenteken.
Het is inderdaad een kostbare investering, maar na 3 tot 4 jaar is het terug verdiend.
Blijft natuurlijk het feit hoe de belasting regels erover 4 jaar uitzien.

Dag Lex,

Als het alleen om het camperkenteken gaat dan kan je nog eens rondkijken naar wat een eenvoudiger, korter, hefdak kost.
Een VW-bus bijv. kan met een korter hefdak tot camper worden omgetoverd ... het geeft minder comfort, en dus ook niet de meerwaarde van een ruimere stahoogte-instap, maar het kan genoeg zijn om - samen met een minimaal keukenblok en een minimale slaapgelegenheid - het camper-tarief te verkrijgen.
Echter ... zowel bij een "dure" als ook bij de "goedkope" oplossing moet je in ieder geval wel bij een ingeklapt dak de 1meter30 binnenhoogte halen !
Dat vraagt dus sowieso aanpassingen en dan is de "goedkope" oplossing ineens niet meer zo "goedkoop". (O ja, sommige van de "dure" oplossingen voldoen dus ook niet aan de NL belasting-regels.)

Groeten MarcS

PS   Ik weet niet of de Defender 110 ook recent tot camper is omgetoverd - het minimale 130 x 200 x 90 cm blok blijft "klemmend", haal je die 200 cm wel ?

Terug naar “Kroeg”