Goedenavond allen,
Onze Defender 2.4tdi 2007 55.000 km (is dit dan een Puma?) heeft het volgende probleem;
Als de motor loopt en de auto in neutraal staat (koppeling los) begint deze flink te tikken (vooral bij warme motor). De garage heeft er jaren geleden eens naar gekeken en zei dat het een veertje van de koppelingsplaat kan zijn wat los tussen de platen ligt. Volgens garage niet heel erg maar kan wel een keer mis gaan. Oplossing; bak er uit en koppelingsplaten vervangen.
Iemand ervaring met dit zelfde euvel? makkelijker op te lossen dan bak demonteren en nieuwe platen monteren?
Groet,
Daan
Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Discovery 2 td5
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
DaanD3 schreef:Onze Defender 2.4tdi 2007 55.000 km (is dit dan een Puma?) heeft het volgende probleem;
Als de motor loopt en de auto in neutraal staat (koppeling los) begint deze flink te tikken (vooral bij warme motor). De garage heeft er jaren geleden eens naar gekeken en zei dat het een veertje van de koppelingsplaat kan zijn wat los tussen de platen ligt. Volgens garage niet heel erg maar kan wel een keer mis gaan. Oplossing; bak er uit en koppelingsplaten vervangen.
Iemand ervaring met dit zelfde euvel? makkelijker op te lossen dan bak demonteren en nieuwe platen monteren?
"Defender 2.4tdi 2007 55.000 km - is dit dan een Puma?" Nee dat is geen Puma, dat is een Luiaard
Ja dus, een "Puma". En ik kan me niet voorstellen dat er andere oplossingen zijn als een nieuwe koppeling.
O ja, misschien kan je met heel veel geluk (de resten van) een koppelingsveertje opvissen.
Groeten MarcS
PS Ik heb geen ervaring, ik heb kennelijk geluk ... mijn 2010 "Puma" kent/kende wel een paar probleempjes maar geen koppelingsproblemen.
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Dat is de koppeling die aan het doodgaan is. Volgens mij is dat zelfs een terugroepactie van JLR.
Bij mijn 2008 130 is die iig onder garantie vervangen terwijl de garantieperiode al "op" was. Maar dat kan ook coulance van de garage geweest zijn. Dat weet ik niet.
Maar iig zo snel mogelijk een nieuwe koppeling laten steken.
Bij mijn 2008 130 is die iig onder garantie vervangen terwijl de garantieperiode al "op" was. Maar dat kan ook coulance van de garage geweest zijn. Dat weet ik niet.
Maar iig zo snel mogelijk een nieuwe koppeling laten steken.
Laatst gewijzigd door Edward op 06 Feb 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Dank voor jullie reacties. Na wat verder googlen op 'Clutch Rattle' ben ik wat wijzer.
Zal binnenkort een afspraak in plannen om een nieuwe koppeling te laten monteren. Wie weet kan ik er nog wat coulance vanaf praten.
Nogmaals dank.
Zal binnenkort een afspraak in plannen om een nieuwe koppeling te laten monteren. Wie weet kan ik er nog wat coulance vanaf praten.
Nogmaals dank.
Discovery 2 td5
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Neem dan gelijk de tussen as tussen bak en tussenbak mee. Die is vaak ook al een eind ingesleten. Je kan even een bult remmenreiniger in het gat aan de onderkant spuiten. Als er dan roest water weer terug uitloopt dan weet je dat je tussen as al een heel eind ingesleten is.
Voor de pijpjes van de koppeling cilinder zijn ook een nieuw type voor.
Voor de pijpjes van de koppeling cilinder zijn ook een nieuw type voor.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- Bowmore_and_more
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 13 Jan 2010, 12:33
- Locatie: Heerhugowaard
- Contact:
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Ik heb met mijn 130 (Puma 2,2 uit 2015) ook recent een vervelend geratel in de versnellingsbak gehad. De garage heeft eerste drukgroep (en koppelingsplaten) vervangen vanwege een los of afgebroken veertje. Dat bleek niet het euvel. Daarna een revisie tussenbak (ook geen oplossing) waarna de versnellingsbak is vervangen. Ze kwamen daarachter door de auto in verschillende versnellingen te laten lopen en bij de 5e versnelling was het geluid weg. Op basis van die diagnose concludeerden ze dat het een lager in de bak moest zijn (de 5 versnelling schijnt een rechtstreekse overbrenging naar de assen te zijn).
Ondanks dat de auto 1 maand door de garantie (+ een km stand van 120.000), hebben ze dit voor een groot deel onder garantie opgelost.
Ondanks dat de auto 1 maand door de garantie (+ een km stand van 120.000), hebben ze dit voor een groot deel onder garantie opgelost.
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
@Arjan, ik laat het doen bij een LR specialist in Zutphen. Die zal daar ook naar kijken lijkt mij. Bedankt voor de tip.
@Bowmore, het geluid is alleen als de auto in neutraal staat, tijdens aandrijving hoor je er niets van.
Ter info; gebeld met de dealer en er is nooit een recall geweest en er wordt zeker geen coulanse op toegepast (helaas).
@Bowmore, het geluid is alleen als de auto in neutraal staat, tijdens aandrijving hoor je er niets van.
Ter info; gebeld met de dealer en er is nooit een recall geweest en er wordt zeker geen coulanse op toegepast (helaas).
Discovery 2 td5
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
arjan_de_jong schreef:Neem dan gelijk de tussen as tussen bak en tussenbak mee. Die is vaak ook al een eind ingesleten.
Zou dat met 55.000 km ook al het geval zijn?? Maar kijken kan geen kwaad als het allemaal los moet. En als het (nog) niet versleten is: netjes invetten met speciaal vet.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
Ik heb al een flink versleten tussen as gezien met een lagere km stand... Van een td4 is het gewoon een erg slap onderdeel.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007
arjan_de_jong schreef:Ik heb al een flink versleten tussen as gezien met een lagere km stand... Van een td4 is het gewoon een erg slap onderdeel.
Ik begreep dat vooral het probleem zit in de eerste (fabrieks)montage: Men gebruikte kopervet (en schreef dit om te beginnen ook voor).
Onder de werkomstandigheden was dit kopervet verre van toereikend, binnen enkele 10.000 km is het vet weg en ontstaat er een fijne roestmassa, een roestmassa die met een knullig plastic kapje ook nog eens extra rond de dan droge spines wordt vastgehouden ... en dan, was het maar echt droog, er is evenwel een weliswaar klein maar open "tochtgat", dus bij temperatuurswisselingen, vooral dus bij wisselend koude periodes, kan er makkelijk wat vocht bij komen. Die roestmassa samen met de wisselende mechanische belastingen gaan dan werken, net als de meenemers op de steek-as-einden.
Men gebruikt nu - als het goed gedaan wordt - een nogal taai high-temperature vet, dat zou een heel veel langere levensduur hebben, en daarmee zou de steekas-constructie ook heel veel duurzamer zijn. Alternatief is een Ashcroft conversie, daarmee wordt een en ander met versnellingsbak-olie gesmeerd, maar daarmee heb je wellicht op den duur ook weer een nieuw lekkage-probleem.
Met één kapotte meenemer kan je nog naar huis of de garage rijden (zolang je niet 100% afhankelijk bent van 4x4 aandrijving).
Een ander, ook groot verschil is dat je de steek-as-meenemers eenvoudig kan controleren (en desgewenst ook nog eens makkelijk een likje vet kan geven) -- de "reuze meenemer" tussen versnellingsbak en tussenbak is niet te controleren, dwz: als je de controle uitvoert is vervangen nauwelijks extra werk, voor de extra kosten hoef je het niet te laten -- je merkt het ook niet aan extra klonk-klonk-speling.
Misschien wel het belangrijkste is dat je indien de "reuze meenemer" de geest geeft je gewoon zonder aandrijving staat .... dus zelfs met een nieuwe en het nieuwe vet is er sprake van een zekere tijdbom, met een nieuwe en nieuw vet wel een uiterst traag tikkende tijdbom ... als ie dan maar trager tikt als de slijtage van de koppelingsplaten, dan zit je goed.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten