Onze afgelopen vakantie naar Zuid Spanje met onze "nieuwe" Defender 130 camper met 300 tdi motor was een succes, lekker weer in het zuiden en onderweg 's nachts goed koud om onze vorstbestendigheid in de tent te testen.
Wel ontstond er tijdens het afdalen in de bergen een probleempje.
Bij het afremmen op de motor ging alles prima, alleen als ik weer gas gaf hield de motor aanvankelijk iets in waarna een flinke witte rookpluim werd uitgestoten. Duidelijk diesel kon ik ruiken in de auto. Dat was best hinderlijk voor de auto's achter ons en ook niet bepaald prettig voor onszelf en het milieu...
Kan iemand me vertellen waar dit motor/verbrandingsprobleem vandaan kan komen en hoe ik het kan oplossen?
Defender 300TDI, witte rook
Defender 300TDI, witte rook
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Re: Defender 300TDI, witte rook
Witte rook is koelvloeistof. Onverbrande diesel geeft zwarte rook.
Even (laten) testen of de koppakking er niet uit ligt. Dat is heel normaal bij een 300TDI als ie hard moet werken......
Even (laten) testen of de koppakking er niet uit ligt. Dat is heel normaal bij een 300TDI als ie hard moet werken......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender 300TDI, witte rook
Edward schreef:Witte rook is koelvloeistof. Onverbrande diesel geeft zwarte rook.
Even (laten) testen of de koppakking er niet uit ligt. Dat is heel normaal bij een 300TDI als ie hard moet werken......
Ik ruik duidelijk diesel en geen koelvloeistof.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Re: Defender 300TDI, witte rook
Dat hoeft niet; die van mij (td5) doet dat ook de 1e paar honderd meter als hij koud is. Pure onverbrande diesel, maar in een andere fase. Als je volgas geeft komt er zwarte rook uit; dat is niet voldoende verbrande diesel. Bij koud (of bij TS hoog in de bergen) wel geinjecteerd, maar alleen maar gecomprimeerde diesel, krijg je witte rook.
Verschil merk je duidelijk; ga er maar in staan en ruik het lekker op. Verschil tussen stoom en diesel hoef je geen duur testapparaat voor te gebruiken.
Probleem bij mij is onbekend; doe er ook niks aan. Probleem lost zich binnen kilometer op. Probleem bij TS lijkt mij een verstuiver die niet lekker meer functioneert.
Verschil merk je duidelijk; ga er maar in staan en ruik het lekker op. Verschil tussen stoom en diesel hoef je geen duur testapparaat voor te gebruiken.
Probleem bij mij is onbekend; doe er ook niks aan. Probleem lost zich binnen kilometer op. Probleem bij TS lijkt mij een verstuiver die niet lekker meer functioneert.
Re: Defender 300TDI, witte rook
lijkt me ook niks ernstigs.
tijdens afdalen waarschijnlijk een licht overschot aan onverbrande diesel opgebouwd omdat er geen vermogen is gevraagd.
motor wellicht zelfs iets afgekoeld.
als je dan ineens weer wel vermogen nodig hebt wordt het aanwezig overschot niet verbrand en geeft de bekende onverbrande diesellucht en witte rook en wat haperende motor.
een slecht startende diesel (bijv door slechte gloeipluggen) geeft bij koude start en al helemaal in koud weer een zelfde lucht en witte rook.
tijdens afdalen waarschijnlijk een licht overschot aan onverbrande diesel opgebouwd omdat er geen vermogen is gevraagd.
motor wellicht zelfs iets afgekoeld.
als je dan ineens weer wel vermogen nodig hebt wordt het aanwezig overschot niet verbrand en geeft de bekende onverbrande diesellucht en witte rook en wat haperende motor.
een slecht startende diesel (bijv door slechte gloeipluggen) geeft bij koude start en al helemaal in koud weer een zelfde lucht en witte rook.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Defender 300TDI, witte rook
Mmhhhh, in dat geval zou ik op z'n minst de verstuivers er eens uittrekken en naar een specialist brengen om te testen.
Want het is iig niet normaal in de zin dat iedere 300TDI dat doet.
Want het is iig niet normaal in de zin dat iedere 300TDI dat doet.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 300TDI, witte rook
Ben het met Conny eens, het hoeft geen koelwater te zijn, witte rook is bij koude motor onverbrande diesel. Bij de oude trekkers (met voorkamer diesel) hier, is het standaard dat die wit roken direct na de koude start. Dat geeft een hele penetrante (diesel)lucht.
Waarschijnlijk koelt het motorblok wat te veel af tijdens de afdaling (thermostaat??) en het is ook goed mogelijk dat er een verstuiver niet deugt.
Groet,
Erik.
p.s. Bij mijn 300 Tdi heb ik al eens nieuwe verstuivers geplaatst (tegen de 200.000 km).
Waarschijnlijk koelt het motorblok wat te veel af tijdens de afdaling (thermostaat??) en het is ook goed mogelijk dat er een verstuiver niet deugt.
Groet,
Erik.
p.s. Bij mijn 300 Tdi heb ik al eens nieuwe verstuivers geplaatst (tegen de 200.000 km).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender 300TDI, witte rook
Dan ga ik toch maar nieuwe verstuivers bestellen, dat lijkt me een eerste remedie die bij deze motor (400.000+) geen luxe zal zijn.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Re: Defender 300TDI, witte rook
Flink afremmen op de motor kan volgens mij inderdaad ook tot (sterk) afkoelen vd motor leiden doordat het blok "door de compressie getrokken wordt" door het remmen op de motor, terwijl er weinig verbrandingsmengsel ingespoten wordt. Er vindt dus geforceerde snelle/extra expansie van het weinige verbrandingsmengsel plaats, waardoor de boel afkoelt doordat warmte aan het blok onttrokken wordt. Vergelijk het met een spuitbus/campinggaz blikje, dan krijg je condens aan de buitenkant doordat het door de expansie sterk afkoelt.
Of praat ik nou onzin?
Of praat ik nou onzin?
130 HCPU TD5 MY2000
Re: Defender 300TDI, witte rook
Je kunt ze ook prima laten reviseren, Gert Jan. Nieuw hoeft niet echt. En na 4 ton lijkt me het inderdaad geen overbodige luxe 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten