Hallo,
Ik ben nieuw hier, ik heb sinds een maand een 110 hardtop TD5 uit 2001. Ik kom er binnenkort nog wel een keer op terug, maar ik heb even een noodvraagje: ik heb gemerkt dat de auto nogal wat koelvloeistof gebruikt, dus ik ben bezig geweest met de koelvloeistof. Morgen ga ik langs de garage om e.e.a. na te laten kijken.
Oen als ik ben heb ik de laatste keer - vanmiddag - de koelvloeistofdop eraf gehaald om bij te vullen, op de motor gelegd, en ben daarna weggereden. Nu dus geen dop meer.
Ik moet alleen vanmiddag wel 100km naar huis rijden...
Toevallig zat hier in de buurt een sloperij, daar heb ik een dop gevonden die past, maar die komt van een andere auto en een ander reservoir. Het is dus niet de juiste dop en waarschijnlijk ook niet 1 met een specifieke druk, hij past alleen op de schroefdraad.
Kan ik met deze dop naar huis rijden?
Re: Defender Td5 - dop koelvloeistofreservoir -
[110 TD5 '01] dop koelvloeistofreservoir
Laatst gewijzigd door zakraket op 03 Jan 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Dag 'zakraket',
Naar huis rijden zal wel gaan ... zeker als je onderweg zo nu en dan stopt om te kijken hoe het ermee staat.
De overdruk zal bij andere auto's niet enorm veel afwijken van die van een Td5 Defender.
Daarnaast is er een "olijk" eigenaardigheidje bij de Td5 (en de "Puma", en wellicht ook andere LandRovers):
Het reservoir is eigenlijk aan de kleine kant en het zit ook niet ideaal tov de kachel.
In de harde praktijk gooit de Td5 er gewoon koelvloeistof uit totdat ie op een paar cm lager als het aangewezen niveau staat.
Dus als je braaf bijvult ... zal je nog veel meer koelvloeistof verliezen en wellicht ook nog meer koelvloeistof-reservoir-doppen.
Overigens wil het overdrukventiel soms ontregeld raken dus een keertje een nieuwe is niet erg.
Groeten MarcS
Naar huis rijden zal wel gaan ... zeker als je onderweg zo nu en dan stopt om te kijken hoe het ermee staat.
De overdruk zal bij andere auto's niet enorm veel afwijken van die van een Td5 Defender.
Daarnaast is er een "olijk" eigenaardigheidje bij de Td5 (en de "Puma", en wellicht ook andere LandRovers):
Het reservoir is eigenlijk aan de kleine kant en het zit ook niet ideaal tov de kachel.
In de harde praktijk gooit de Td5 er gewoon koelvloeistof uit totdat ie op een paar cm lager als het aangewezen niveau staat.
Dus als je braaf bijvult ... zal je nog veel meer koelvloeistof verliezen en wellicht ook nog meer koelvloeistof-reservoir-doppen.
Overigens wil het overdrukventiel soms ontregeld raken dus een keertje een nieuwe is niet erg.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 04 Jan 2019, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: dop koelvloeistofreservoir
Inderdaad is de maatstreep op het reservoir een beetje een overbodig item bij een Td5. Iedere Td5 die ik gehad heb had z'n eigen hoogte van vloeistof in het reservoir.
En die verschikt per auto, dus het is ook niet zo dat je bv 15mm onder de streep op het reservoir gewoon een andere streep kunt zetten want het kan zo maar zijn dat je auto daar heel anders over denkt.
En die verschikt per auto, dus het is ook niet zo dat je bv 15mm onder de streep op het reservoir gewoon een andere streep kunt zetten want het kan zo maar zijn dat je auto daar heel anders over denkt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: dop koelvloeistofreservoir
Ik ben inmiddels naar huis gereden.
Ik had al gelezen over de kuren van de td5 icm de koelvloeistof, maar maandag werd de verwarming koud toen ik de auto stationair liet lopen. Gisteren reed ik een stuk en toen werd de verwarming warm, toen koud, warm etc, tot ik ineens de tempmeter heel hoog zag staan. Dat zakte ook direct weer.
Daarna moest ik 1,5L koelvloeistof bijvullen... en vandaag weer 0,75L na 100km. In het reservoir stond in ieder geval nagenoeg niets meer.
Bijkomend probleem is dat de auto de afgelopen weken enorm rookte bij het starten. Dat leek afgelopen week wat minder. Koelvloeistof stond toen ws. al erg laag.
Vandaag 2x 100km gereden, en als ik dan de auto enkele minuten uitzet en weer start komt er behoorlijk wat rook uit....vnl. wit als je het mij vraagt, maar t lijkt ook wat blauwig te zijn.... Veel rook bij de start is niet goed, maar veel rook als de motor volledig op temp is???
Ik verwacht dat het reservoir morgen weer leeg is
reservoir zit sowieso superonhandig zo net onder de motorkap... Niet mogelijk om erin te kijken en ook niet om met iets groters dan een fles bij te vullen
Ik had al gelezen over de kuren van de td5 icm de koelvloeistof, maar maandag werd de verwarming koud toen ik de auto stationair liet lopen. Gisteren reed ik een stuk en toen werd de verwarming warm, toen koud, warm etc, tot ik ineens de tempmeter heel hoog zag staan. Dat zakte ook direct weer.
Daarna moest ik 1,5L koelvloeistof bijvullen... en vandaag weer 0,75L na 100km. In het reservoir stond in ieder geval nagenoeg niets meer.
Bijkomend probleem is dat de auto de afgelopen weken enorm rookte bij het starten. Dat leek afgelopen week wat minder. Koelvloeistof stond toen ws. al erg laag.
Vandaag 2x 100km gereden, en als ik dan de auto enkele minuten uitzet en weer start komt er behoorlijk wat rook uit....vnl. wit als je het mij vraagt, maar t lijkt ook wat blauwig te zijn.... Veel rook bij de start is niet goed, maar veel rook als de motor volledig op temp is???
Ik verwacht dat het reservoir morgen weer leeg is
reservoir zit sowieso superonhandig zo net onder de motorkap... Niet mogelijk om erin te kijken en ook niet om met iets groters dan een fles bij te vullen
Laat een zgn snuffeltest uitvoeren, om te kijken of er uitlaatgassen zich vermengen met de koelvloeistof.
het klinkt iig niet erg positief.
het klinkt iig niet erg positief.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
"zakraket"
Dat lijkt op een koppakking-probleem. Hoeveel kilometers heeft ie gereden ?
Groeten MarcS
PS Het reservoir is heel makkelijk toegankelijk als je de motorkap van de auto tilt.
Met een gieter of iets met een slang eraan is het bijvullen makkelijker.
Dat lijkt op een koppakking-probleem. Hoeveel kilometers heeft ie gereden ?
Groeten MarcS
PS Het reservoir is heel makkelijk toegankelijk als je de motorkap van de auto tilt.
Met een gieter of iets met een slang eraan is het bijvullen makkelijker.
250.000
Ik had de verkoper gevraagd om een koude start, maar door allerlei gedoe lukte dat niet. Tijdens twee proefritten niets gezien van rook. Tevens de garage die hem een aantal jaar in onderhoud heeft gehad gebeld en gevraagd naar hun mening. Uiteindelijk de auto op vertrouwen gekocht...
Ik ga vandaag naar de betreffende garage om hem te laten afpersen.
Ik had de verkoper gevraagd om een koude start, maar door allerlei gedoe lukte dat niet. Tijdens twee proefritten niets gezien van rook. Tevens de garage die hem een aantal jaar in onderhoud heeft gehad gebeld en gevraagd naar hun mening. Uiteindelijk de auto op vertrouwen gekocht...
Ik ga vandaag naar de betreffende garage om hem te laten afpersen.
het nivo controleren is eenvoudig mbv een lampje te doen. Hou het (zak) lampje aan de "achterzijde" en je ziet direkt het nivo.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Koelsysteem onder druk laten zetten, in een uur van 3 naar 1 bar en nergens koelwater te bespeuren...
kop moet er af en nog meer kosten als de kop gescheurd blijkt
Zag inderdaad dat de motorkap er makkelijk af gaat, handig hoor
Zag inderdaad dat de motorkap er makkelijk af gaat, handig hoor
En nu blijkt ook de kop gescheurd