Ik heb nu voor de tweede keer een aanhanger achter onze disco gehad die begint te slingeren.
Eerste keer was een hulco 5x2 met ongeveer 2 ton aan materiaal (sandwichpanelen 5mtr).
Tweede keer met mijn eigen nieuwe saris 330x170 2700 kg totaal gewicht met 2 kuub gedroogd brandhout.
Dit álles met nog geen 80 km per uur de auto zoekt vooral als je boven de 50 km komt.
Kan dit aan de vering liggen of gewoon aan de auto zelf?
Ik héb de auto nu een half jaar en dit zijn de eerste vrachten die tegen de 2 ton aan gewicht er achter hangen.
Hoe is jullie ervaring met een aanhanger achter een discovery?
De auto is niet verhoogt maar ik zit er nu over te denken om er zwaardere veren en schokdempers onder te plaatsen.
De auto heeft geen luchtvering meer maar in het verleden omgebouwd.
En met wat voor vering rijden jullie dan!
Groet Richard
Aanhanger slingert discovery
Re: Aanhanger slingert discovery
Doet ie dat ook zonder aanhanger maar mét wat gewicht achterin?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Re: Aanhanger slingert discovery
Nee, maar als ik bij ons uit onze uitrit rij dan veert hij wel even diep na en als ik er een beetje scheef vanaf ga schommelt de auto ook best wel.
Re: Aanhanger slingert discovery
Schokbrekers is idd ook mijn eerste gedachte.
Check ook je watts-linkage op speling, daar kan ie ook van gaan 'kwispelen
Check ook je watts-linkage op speling, daar kan ie ook van gaan 'kwispelen
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Re: Aanhanger slingert discovery
Versleten boel idd. Wat er versleten is moet je uitzoeken. Na 9 jaar met een D2 kan ik je vertellen dat de grens qua trekken ongeveer een ton of 5 is, dat vind ie niet echt fijn.
Maar daaronder is geen probleem. Net mijn Hulco 5x2 met drie assen verkocht. Wel is het zo dat een D2 op lucht wat raar voelt als je een Def oid gewend bent. Maar mijn huidige D2 is standaard op gewone veren geleverd en dat rijdt ook met een dikke kar gewoon prima.
Nu staat ie op nieuwe veren met Fox dempers en dat rijdt wel beter. Maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan....
(vooral als je je trekhaak weer op soort van standaard hoogt wilt krijgen)
Maar daaronder is geen probleem. Net mijn Hulco 5x2 met drie assen verkocht. Wel is het zo dat een D2 op lucht wat raar voelt als je een Def oid gewend bent. Maar mijn huidige D2 is standaard op gewone veren geleverd en dat rijdt ook met een dikke kar gewoon prima.
Nu staat ie op nieuwe veren met Fox dempers en dat rijdt wel beter. Maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan....
(vooral als je je trekhaak weer op soort van standaard hoogt wilt krijgen)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Aanhanger slingert discovery
Rare vraag maar waar zit de watts Linkage?
Ik wíl sowieso mijn vering vernieuwen maar wil niet de boel niet verhogen.
Nu weet ik bij paddock niet zo goed welke spiraalveren ik moet hebben ze werken namelijk met kleurcodes.
Ik wíl graag de zwaarste veren.
Schokbrekers zag ik van koni die schijnen wel goed te zijn
Ik wíl sowieso mijn vering vernieuwen maar wil niet de boel niet verhogen.
Nu weet ik bij paddock niet zo goed welke spiraalveren ik moet hebben ze werken namelijk met kleurcodes.
Ik wíl graag de zwaarste veren.
Schokbrekers zag ik van koni die schijnen wel goed te zijn
Re: Aanhanger slingert discovery
RichardR schreef:Rare vraag maar waar zit de watts Linkage?
Ik wíl sowieso mijn vering vernieuwen maar wil niet de boel niet verhogen.
Nu weet ik bij paddock niet zo goed welke spiraalveren ik moet hebben ze werken namelijk met kleurcodes.
Ik wíl graag de zwaarste veren.
Schokbrekers zag ik van koni die schijnen wel goed te zijn
De Watts linkage is de 8 die midden achterop de as zit en met twee stangen aan het chassis. Als je daar een bandenijzer oid tussen drukt zie je vaak wel of de bussen speling hebben of niet.
Schokbrekers van Koni zijn idd prima kwaliteit voor een redelijke prijs. De originele veren codes ken ik ook niet. Dan kun je het beste ff bellen met de dealert.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Aanhanger slingert discovery
Dankjewel voor alle informatie, ik zal morgen de watts Linkage testen.
En volgende week nieuwe verenpakket bestellen.
En volgende week nieuwe verenpakket bestellen.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Aanhanger slingert discovery
RichardR schreef:......
Nu weet ik bij paddock niet zo goed welke spiraalveren ik moet hebben ze werken namelijk met kleurcodes.
Ik wíl graag de zwaarste veren.
Richard,
Let goed op de veer-karakteristieken, en verdiep je in de betekenis van de cijfertjes.
Er zijn al heel wat LandRovers van hun toch al niet sublieme veergedrag beroofd door maar zo iets aan de vering te veranderen.
Hoger en zwaarder is mooi maar heeft een prijs, zeker als er onoordeelkundig de een of andere veer die "beter" zou zijn uit het schap getrokken wordt kan je met een hopeloos resultaat blijven zitten.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten