Defender 90 TD5 2003 uitval spanning sigaret aansteker

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Smilda

Defender 90 TD5 2003 uitval spanning sigaret aansteker

Berichtdoor Smilda » 11 Dec 2018, 23:31

In mijn Defender heb ik twee sigaret aanstekers pluggen, een met spanning zodra contact aan staat een met constante spanning.
Dit functioneert al enkele jaren goed, echter toen ik vanavond de verlichting inschakelde viel de spanning op beide pluggen weg.
Gebeurd gelijk bij inschakelen stadslicht. Verder gaan mijn verstralers branden bij elke stand van de licht schakelaar, deze zijn volgen schema aangesloten. Schakelaar heb ik wel altijd aan staan en verstralers branden altijd alleen bij het voeren van groot licht. Dan nog een raar iets, als de wagen op contact staat en je geeft seinlicht met de groot licht schakelaar. Dan gaat de verlichting in de sigaret aanstekers branden.
Kan iemand mij op weg helpen wat te doen ?.

Groet, Kees.

Edward

Re: Defender 90 TD5 2003 uitval spanning sigaret aansteker

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2018, 23:43

Meestal is bij zulke rare klachten de hoofdlichtschakelaar stuk en of de grootlichtschakelaar. Simpelst is de lichtschakelaar even te verwijderen en door te lussen met een stukje draad. dan weet je of die slecht is of stuk. (Goed is ie nieuw namelijk nog niet te noemen) :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Smilda

Berichtdoor Smilda » 12 Dec 2018, 21:57

Edward bedankt voor je reactie. Ik gebruik de wagen dagelijks, vanmorgen was de storing nog aanwezig tussen de middag naar huis ook nog. Echter toen ik na de lunch weer naar de zaak reed, functioneerde alles weer als voorheen. Zo ook vanavond nog, mocht de storing terug komen dan zal ik je advies opvolgen. Op het forum wel eens gelezen over het zelf reparerend vermogen van een Landrover, deze storing zal voorlopig hier wel onder vallen.
Groet, Kees.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2018, 23:18

Smilda schreef:.... . Op het forum wel eens gelezen over het zelf reparerend vermogen van een Landrover, deze storing zal voorlopig hier wel onder vallen.

Nee .... Lucas King of Darkness wacht rustig af tot je in het echte donker rijdt, liefst in combinatie met een sneeuwstorm.
En dan .... dan ziet ie dat het goed is, dan is er ineens eindeloze "Darkness".
Dit wat je nu meemaakte was slechts een generale repetitie.

Groeten MarcS

Smilda

Berichtdoor Smilda » 13 Dec 2018, 22:04

Het ziet er wel naar uit dat het een waarschuwing was (toch aardig van Lucas) Marc, de hele dag was het normaal en op de thuis reis was het weer mis.
Ik ga voor twee nieuwe schakelaars, de eersten hebben het 15 jaar volgehouden. Mochten de nieuwen het net zolang volhouden, dan zitten ze mijn tijd wel uit.
Groet, Kees.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2018, 00:30

Smilda schreef:Het ziet er wel naar uit dat het een waarschuwing was (toch aardig van Lucas) Marc, de hele dag was het normaal en op de thuis reis was het weer mis.
Ik ga voor twee nieuwe schakelaars, de eersten hebben het 15 jaar volgehouden. Mochten de nieuwen het net zolang volhouden, dan zitten ze mijn tijd wel uit.

Kees,

Ik zou toch even kijken waar het probleem zit, welke schakelaar want het is een keten van probleemmakers, vaak is het er ééntje in die keten, en het is niet altijd een van de twee, er is ook nog een relais en relais-voet bijv.
En verder moet je er niet op vertrouwen dat nieuwe schakelaars die 15 jaar halen ... het kan ook maar 5 jaar zijn.
Het veiligst monteer je een "Zweedse Lichtversterker" of een ± vergelijkbare relais-schakeling.
LandRover heeft ook zelf een modificatie, maar die modificatie is ingewikkelder als de "Zweedse Lichtversterker".

Groeten MarcS

Gerard90TD5

Berichtdoor Gerard90TD5 » 14 Dec 2018, 10:14

Kees,

zou ook willen weten wat het euvel is. Ik had het vorige week dindsdag ook, alles opeens donker en daar sta je dan in de middel of the Achterhoek. Voor de zekerheid vast een nieuwe grootlicht-claxon schakelaar gekocht. Blijkt er een probleem te zitten in de verstralers. Eén lens/glas zat niet helemaal jofel en er zat vocht in. Ik denk dat het vocht de oorzaak is en sluiting veroorzaakte. Het kan natuurlijk ook nog in het relais vd verstralers zitten of elders zitten. Ik heb ze afgekoppeld, zekering erin en voila, alles werkt weer. Oh ja, Defender 90Td5.

Heb wel de Zweedse lichtversteker om de prince of darness buiten de deur te houden, met crystal clear koplampen ook nog eens meer licht.

Gr GerardTD5

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Dec 2018, 11:42

Gerard90TD5 schreef:Blijkt er een probleem te zitten in de verstralers. Eén lens/glas zat niet helemaal jofel en er zat vocht in. Ik denk dat het vocht de oorzaak is en sluiting veroorzaakte.
Gr GerardTD5

Dat klinkt mij dan weer niet aannemelijk in de oren. Heb met beide Discovery's rond gereden met de mislampen half vol water en dat geeft geen sluiting. Ook niet als je ze gewoon blijft gebruiken (wat ik natuurlijk doe want zolang het niet helemaal stuk is voldoet het nog prima).

Water is een hele slechte geleider. Als je bijvoorbeeld een wagen onder water gooit blijven je lampen gewoon branden, gaan de ramen gewoon nog open en dicht en als je naar boven zwemt kun je zelf gewoon de centrale vergrendeling gebruiken om te voorkomen dat ie bij berging leeg geroofd wordt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Dec 2018, 11:58

iedere defender rijder loopt hier vroeg of laat tegenaan als er geen Zweedse licht versterker is ingezet.

grootlichtschakelaar of hoofdschakelaar licht of beiden kapot.

vervangen voor nieuwe en je kan er weer een paar jaar, maanden of weken tegenaan als je geen echte oplossing in de vorm van genoemde schakeling installeert.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”