Sinds vorige week dinsdag ben ik de trotste eigenaar van een Range Rover. Het onderstel is van 1973 en de body van 1988 Vogue SE.
Hij loopt niet op benzine. Iets met ontbrekende elektronica en kapotte brandstofpomp.
Afgelopen vrijdag stond ik voor een stoplicht en toen sloeg hij af en niet meer aan de praat te krijgen. Wegenwacht er bij bleek de verdamper bevroren. Op een oprijwagen afgevoerd. Als het goed is komt hij morgen weer thuis.
Ik heb gehoord dat dit een veel voorkomende kwaal is bij Range Rover. Ook heb ik gehoord dat er een verdamper is die niet bevriest. Wie kan mij daar meer over vertellen?
verdamper bevriest
- Erik Peters
Re: verdamper bevriest
Als de verdamper bevroren is na een stuk rijden, dan circuleert het koelwater waarschijnlijk onvoldoende, of helemaal niet, door de verdamper.
Misschien zit er lucht in de verdamper of in een toevoerleiding?
Heel vroeger heb ik een Peugeot 504 pick-up gehad op LPG (die liep overigens ook wel op benzine), maar ik reed en startte altijd op gas, ook met vorst.
Als de verdamper niet meteen bevroor tijdens of na het starten dan circuleerde er voldoende koelwater (wat rap warmer werd) doorheen om bevriezen tegen te gaan.
Groet,
Erik.
Misschien zit er lucht in de verdamper of in een toevoerleiding?
Heel vroeger heb ik een Peugeot 504 pick-up gehad op LPG (die liep overigens ook wel op benzine), maar ik reed en startte altijd op gas, ook met vorst.
Als de verdamper niet meteen bevroor tijdens of na het starten dan circuleerde er voldoende koelwater (wat rap warmer werd) doorheen om bevriezen tegen te gaan.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Hij is al weer thuis. Morgen gaat de koelvloeistof er uit. Misschien te oud, aangevuld met water???? We vullen hem weer door de hoogst gelegen slang om zo zo min mogelijk lucht in het systeem te krijgen.
Probleem is waarschijnlijk opgelost. Snaar van de waterpomp was te slap. Nieuwe besteld, is morgen binnen. We gaan het ervaren.
helaas. De zoektocht gaat verder. Hoe kan je controleren of de waterpomp het doet?
Je kunt aan de slangen voelen of die warm worden en/of hard door de druk
Je verdamper dient ook aangesloten te zijn op je koelsysteem.
Direct na de kop en het liefst voordat de slang naar je verwarming gaan.
Bij mijn serie2a is de verdamper zelfs paralel aan mijn verwarming aangesloten en dus staat de verwarming altijd aan
In de zomer niet handig.....maar nog nooit een bevroren verdamper gehad
Succes
Bij mijn serie2a is de verdamper zelfs paralel aan mijn verwarming aangesloten en dus staat de verwarming altijd aan
Succes
trix G4 schreef:Je kunt aan de slangen voelen of die warm worden en/of hard door de druk
Succes
Dan moet hij wel lang genoeg willen lopen om warm te worden/druk op te bouwen. De slangen zitten aangesloten net voor het schutbord op de kachelleidigen
- Erik Peters
YvonneV schreef:Dan moet hij wel lang genoeg willen lopen om warm te worden/druk op te bouwen. De slangen zitten aangesloten net voor het schutbord op de kachelleidigen
En of de kachel warm wordt kun je natuurlijk ook niet nagaan.
Je zou er haast toe komen om een elektrisch circulatiepompje in te bouwen (rekening houdend met de stroomrichting) zodat er altijd koelwater door de verdamper stroomt. Alleen zijn die dingen nogal duur: https://www.schulteco.nl/producten/1.-alle-pompen-uit-ons-programma!/6.-circulatie-pompen/59510-0012 en het moet eigenlijk niet nodig zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Het is niet heel ingewikkeld om de verdamper zelf even tijdelijk warm te houden om de motor langer te laten draaien. Met een goede haarfohn of beter nog een heteluchtpistool hou je hem ook wel op werkbare temperatuur. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:YvonneV schreef:Dan moet hij wel lang genoeg willen lopen om warm te worden/druk op te bouwen. De slangen zitten aangesloten net voor het schutbord op de kachelleidigen
En of de kachel warm wordt kun je natuurlijk ook niet nagaan.
Je zou er haast toe komen om een elektrisch circulatiepompje in te bouwen (rekening houdend met de stroomrichting) zodat er altijd koelwater door de verdamper stroomt. Alleen zijn die dingen nogal duur: https://www.schulteco.nl/producten/1.-alle-pompen-uit-ons-programma!/6.-circulatie-pompen/59510-0012 en het moet eigenlijk niet nodig zijn.
Tja, je zou eigenlijk een 12 V Motorvärme moeten hebben. De 220V versie van ± 1 KW is een beetje veel van het goede - een maatje kleiner qua verwarming/accubelasting en dan zou het bescheiden impellertje genoeg kunnen zijn om de verdamper net iets te helpen.
Groeten MarcS