Ben nieuw op forum
We hebben net een defender 110 gekocht
Deze trekt naar rechts
Na onderzoek en ijtlujnen blijkt de wielbasis rechts korter dan links
Scheelt 1,5 tot 2 cm
Staat achteras scheef ?
Iemand ervaring cq oplossing ?
Achter as scheef
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Achter as scheef
Ilonkaruss schreef:Ben nieuw op forum
We hebben net een defender 110 gekocht
Deze trekt naar rechts
Na onderzoek en ijtlujnen blijkt de wielbasis rechts korter dan links
Scheelt 1,5 tot 2 cm
Staat achteras scheef ?
Iemand ervaring cq oplossing ?
Kijk eens goed naar een en ander onder de auto - het moet in grote lijnen links en rechts gelijk zijn.
De vooras wordt op z'n plek gehouden door de zogenaamde "hockey-sticks", en die "hockeysticks" zijn weer afgesteund op "outriggers".
De achteras-constructie is iets anders maar in grote lijnen vergelijkbaar: daar zijn het met name twee trekstangen die ook weer aan "outriggers" vast geschroefd zijn.
Wellicht is er sprake van ernstig nalatig onderhoud, of erger ... de auto heeft een klap gehad en er is een en ander krom.
Groeten MarcS
Re: Achter as scheef
Ja, dat is een lastige. Zoals Marc ook aangeeft hangen de assen aan draagarmen die een vaste lengte hebben. Die zitten aan het chassis in vastgelaste punten gebout.
Dus zou er een draagarm zo krom moeten zijn dat de lengte er wezenlijk korter van wordt, is er ergens een serieuze fout gemaakt met bussen of spacers oid of je hele chassis is krom.
Dus zou er een draagarm zo krom moeten zijn dat de lengte er wezenlijk korter van wordt, is er ergens een serieuze fout gemaakt met bussen of spacers oid of je hele chassis is krom.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Achter as scheef
of iemand heeft een outrigger vernieuwd en niet goed gemeten ...
deze afwijking moet je met een rolmaat wel kunnen vinden.
deze afwijking moet je met een rolmaat wel kunnen vinden.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Achter as scheef
Een kennis heeft ooit eens met een gangetje van 25-30 km/u, rechts voor, een boom 'gepakt'. Spatbord gedeukt, bumper haaks om (naast het chassis), spoorstang krom en lichtmetalen velg gedeukt. Verder leek het mee te vallen, maar als je goed keek kon je zien dat de reactiearm (hockeystick) de 'binnenkant' van het bevestigingspunt aan het chassis ook wat naar achteren had gedrukt. Dus die vooras stond niet meer helemaal haaks onder de auto. Rechts was de wielbasis 1-1,5 cm korter (geworden?) dan links.Edward schreef:Dus zou er een draagarm zo krom moeten zijn dat de lengte er wezenlijk korter van wordt, is er ergens een serieuze fout gemaakt met bussen of spacers oid of je hele chassis is krom.
En nee, het betrof géén 110, maar een 90. En deze 90 is later (gewoon doorrijden met een gedeukt spatbord en deels rechtgetrokken bumper) door de politie van de weg gehaald en naar de RDW gebracht, waar de auto kon blijven omdat het een omgekat ding zou zijn.
Groet,
Erik.
Aanvulling: Als de vooras rechts iets naar achteren is gedrukt gaat links automatisch iets naar voren (dat werkt a.h.w. dubbelop), dus misschien is het bevestigingspunt maar 0,5 cm ontzet. Met andere woorden je moet goed kijken/meten.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Achter as scheef
Hmm ... ik denk niet dat je met een halve cm verschil 1,5-2 cm verschil bij de wielen meet, maar het is zeker zo dat je goed moet meten.
De vaste punten op het chassis zitten op net iets meer als de chassis-breedte en een scheefstand wordt dus "vergroot" omdat de wielen een grotere (spoor)breedte hebben.
En ... het kan zowel voor als achter scheef zitten, of het nu komt door een ondeugelijke montage danwel door een klap.
Rijd je bijv. met een 110 een beetje onhandig kort langs een boomstronk of paaltje dan hoef je maar weinig in te sturen, of een beetje te schuiven en het achterwiel krijgt de klap die in Erik's voorbeeld vóór te hard aankwam.
Groeten MarcS
PS Met een lange rechte lat langs de achterwielen moet je wel een indruk krijgen of het wielbasis-verschil door de achteras veroorzaakt kan worden
De vaste punten op het chassis zitten op net iets meer als de chassis-breedte en een scheefstand wordt dus "vergroot" omdat de wielen een grotere (spoor)breedte hebben.
En ... het kan zowel voor als achter scheef zitten, of het nu komt door een ondeugelijke montage danwel door een klap.
Rijd je bijv. met een 110 een beetje onhandig kort langs een boomstronk of paaltje dan hoef je maar weinig in te sturen, of een beetje te schuiven en het achterwiel krijgt de klap die in Erik's voorbeeld vóór te hard aankwam.
Groeten MarcS
PS Met een lange rechte lat langs de achterwielen moet je wel een indruk krijgen of het wielbasis-verschil door de achteras veroorzaakt kan worden
Re: Achter as scheef
gerben1 schreef:of iemand heeft een outrigger vernieuwd en niet goed gemeten ...
deze afwijking moet je met een rolmaat wel kunnen vinden.
De draagarmen zitten niet aan outriggers maar aan aparte punten.
Eric, ik bedoel met krom chassis ook dat ie ergens ontzet is. Of dat letterlijk een krom chassis is of een opgestuikt draagarmpunt (die ik wel vaker gezien heb) is een tweede. Maar ik had het wel iets duidelijker kunnen optypen idd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Achter as scheef
Edward schreef:De draagarmen zitten niet aan outriggers maar aan aparte punten.
Eric, ik bedoel met krom chassis ook dat ie ergens ontzet is. Of dat letterlijk een krom chassis is of een opgestuikt draagarmpunt (die ik wel vaker gezien heb) is een tweede. Maar ik had het wel iets duidelijker kunnen optypen idd.
Da's een beetje een semantische discussie: "outriggers" of "draagarmpunten".
Het gaat in ieder geval om aan het chassis gelaste vaste punten.
En ... misschien is het maar een gelukkige omstandigheid dat die draagarmpunten makkelijker vervormen als het chassis zelf.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Achter as scheef
@ Edward: Het was ook niet bedoeld als kritiek.
even een fotootje:
Op de boom stonden alleen wat zwarte strepen van de band.
Groet,
Erik.
even een fotootje:
Op de boom stonden alleen wat zwarte strepen van de band.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten