Interpretatie Nanocom; High Speed Crank logged

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nocoffee

Interpretatie Nanocom; High Speed Crank logged

Berichtdoor nocoffee » 21 Okt 2018, 19:36

Hallo allen,
Ik heb pasgeleden een Nanocom gekocht om mijn TD5 van wat meer aandacht en liefde te voorzien.
Het allereerste gebruik van de Nanocom liet me al direct een nieuwe MAF sensor bestellen ;) top apparaatje.
Die MAF heb ik dus intussen vervangen.

Nu heb ik nog een aantal codes; één ervan zorgt voor aan springen van het motormanagement lampje.
Kunnen jullie eens meekijken/denken? (ik heb evt ook de 'live' instrument data beschikbaar vanuit de nanocom tijdens deze rit)

(20,5) EGR VALVE STUCK CLOSED, (LOGGED).
(24,5) EGR VALVE STUCK CLOSED, (CURRENT).

Deze kan ik wel verklaren. De EGR zit er nog wel in maar wordt niet aangestuurd.. de EGR modulator is niet meer aangesloten.
Wel zag ik tijdens rijden waarden bij "EGR inlet" en "EGR mod" op de Nanocom. Wat betekenen deze?

(15,2) HIGH SPEED CRANK (LOGGED).

Ik heb zo een vermoeden dat deze het dashboardlampje laat branden. Gebeurt tesamen met een enkele 'hik' van de motor..
Duid dit op de CKP sensor? Schoonmaken of beter helemaal vervangen? Ik kom uit de workshop manual niet helemaal wijs waar dit ding zit. Is er ergens een foto van de Defender TD5 engine bay waar het op aan te wijzen is?
En dan vond ik ook nog dit : Tech Bulletin 32. Kan dit van toepassing zijn cq. is dat dezelfde foutmelding?

En tot slot nog een rits met andere codes die me niet direct iets zeggen... Iemand hier meer info over?
(10,1) AIR CONDITIONING FAN DRIVE OPEN LOAD, (LOGGED).
(10,3) TACHOMETER DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(10,4) GEARBOX / ABS DRIVE OPEN LOAD, (LOGGED).
(10,5) AIR CONDITIONING CLUTCH DRIVE OPEN LOA D, (LOGGED).
(14,1) AIR CONDITIONING FAN DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(14,3) TACHOMETER DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(14,4) GEARBOX / ABS DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(14,5) AIR CONDITIONING CLUTCH DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).

Alvast erg bedankt!
-Mark
Defender 110 TD5 CSW (2001)

conny

Re: Interpretatie Nanocom; High Speed Crank logged

Berichtdoor conny » 22 Okt 2018, 11:53

Een td5 geeft alleen storing op de krukas sensor. Dat is het enige ding dat hem doet stoppen; de rest van de sensoren laten hem alleen beroerd lopen. Qua electronica dan, he :roll:
De meeste storingen die je laat zien hebben te maken met het feit dat het er gewoon niet opzit; als je geen abs hebt, dan geeft de nanocom een fout. Logisch.

De krukassensor zit ongeveer rechts boven op het vliegwielhuis. Doe maar gewoon vervangen.

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 23 Okt 2018, 09:20

Dank voor je reactie conny.
Sensor besteld :geek:

W.b.t. de EGR, aangezien het toch al niet wordt aangestuurd, kan ik het ding er net zo goed uit halen.
Iemand goede tips om de schroeven op het uitlaatstuk los te krijgen? Die zullen wel goed vast zitten ivm hitte :?:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2018, 10:16

nocoffee schreef:W.b.t. de EGR, aangezien het toch al niet wordt aangestuurd, kan ik het ding er net zo goed uit halen.
Iemand goede tips om de schroeven op het uitlaatstuk los te krijgen? Die zullen wel goed vast zitten ivm hitte :?:

Dag nocoffee,

Ik deel je mening mbt de koffie, maar niet wat betreft de EGR.
Ook al geven die dingen soms storingen ben ik van mening dat je (indirect) door de EGR te verwijderen (of onwerkzaam te maken) er aan bijdraagt dat de diesel steeds meer in een "kwade reuk" staat. Als de EGR goed werkt, en als je met een beetje verstand het mechaniek gebruikt is er weinig tegen, en je krijgt - in tegenstelling tot de bakerpraatjes - niet minder vermogen door de EGR. Maar goed, ieder zijn mening.
Echter ... doordat er zoveel gesjoemeld wordt met EGR en andere basis-eigenschappen van de motor loop je de kans dat vroeger of later de aanwezigheid en werking van o.a. de EGR bij de APK gechecked gaat worden ... (dat zou mij althans niet verbazen, bij een iets modernere Defender wordt dit alles al gewoon uitgelezen) ... je zou je dus aardig in je voet kunnen schieten door de nu niet werkende EGR maar even helemaal te verwijderen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Okt 2018, 10:51

Landmarcs schreef:Ook al geven die dingen soms storingen ben ik van mening......

Groeten MarcS

In een Td5 geven die dingen juist verbazend weinig storing. Het is vooral het vermeende vervuilende effect van de inlaat en het gewaande voordeel qua verbruik of snelheid dat die dingen massaal verwijderd worden. Ik laat em altijd gewoon zitten.

Ben nu met m'n derde Td5 bezig en nog nooit problemen gehad met het ding. De vorige heeft 3.5 ton gedaan met de originele klep. :roll:

Tis geen Puma blok met bijbehorend e jaarlijks klepwissel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2018, 11:11

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Ook al geven die dingen soms storingen ben ik van mening......

Groeten MarcS

In een Td5 geven die dingen juist verbazend weinig storing. Het is vooral het vermeende vervuilende effect van de inlaat en het gewaande voordeel qua verbruik of snelheid dat die dingen massaal verwijderd worden. Ik laat em altijd gewoon zitten.

Ben nu met m'n derde Td5 bezig en nog nooit problemen gehad met het ding. De vorige heeft 3.5 ton gedaan met de originele klep. :roll:

Tis geen Puma blok met bijbehorend e jaarlijks klepwissel. :lol: :lol:

Bij de Td5 heb ik 10 jaar aan een stuk nix, noppes, nada aan EGR-problemen gehad, en ook qua vervuiling geen problemen.

Bij de Puma is het anders ... maar jammer genoeg nog niet jaarlijks (ik denk dat ik dan de nieuwe kleppen onder garantie kreeg).
Overigens ook bij de Puma geen vervuilingsproblemen, dwz naar het schijnt raakt de EGR van slag doordat er langzaamaan wat fijnstof in het mechaniek verdwaalt en uiteindelijk vastklontert waardoor het "klepper-mechaniek" eerst wat lawaaiiger en uiteindelijk ook trager wordt -- bij de Puma (althans de 2,4 Puma) is het dus de EGR zelf die last heeft van vervuilingsproblemen.

En er is een ander verschil: De Td5 EGR is veel minder "actief", de Puma klep kleppert er op los, de Puma is een aardige stap schoner.

Groeten MarcS

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 23 Okt 2018, 14:39

Ik begrijp de sentimenten, maar heb hier persoonlijk geen duidelijk standpunt in eigenlijk.
(met betrekking tot de klep dan, w.b.t. de koffie wel ;) )

De bedrading naar de modulator is door een vorige eigenaar onklaar gemaakt. Het ding er tussenuit halen is stukken goedkoper, gemakkelijker en sneller dan uitzoeken wat er met de bedrading gebeurt is en wat er nog intact en bruikbaar is, waarbij geheel of gedeeltelijk vervangen van kabelbomen het resultaat van dat zoeken kan zijn.
(nog maar niet te noemen het wellicht defect zijn van de EGR klep als die eenmaal wel aangesloten is (dat is nu een onbekende))

Met andere woorden... ik kies tussen twee kwaden? :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2018, 15:03

nocoffee schreef: ... ik kies tussen twee kwaden? :roll:

Even niet kiezen .... en gewoon werkloos laten zitten ?
Wellicht is het weer in orde krijgen van de EGR-aansturing makkelijk, en dat is sowieso makkelijker als de EGR er nog zit.

Groeten MarcS (die ook een duidelijk standpunt mbt koffie heeft)

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 23 Okt 2018, 15:12

W.b.t. laten zitten: hoe controleer ik of die klep 100% dicht staat?
Ik wil niet het risico lopen dat deze permanent een beetje open staat / vast zit (die uitlaatgassen hebben daar immers niets te zoeken als ik vermogen vraag van de motor)

Grtz,
Mark

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Okt 2018, 15:55

https://www.paddockspares.com/pm026-egr ... l-td5.html

Ofwel afdoppen. Kun je ook makkelijk zat zelf even maken. Dan is het altijd omkeerbaar in geval van veranderende regelgeving en voor nu sluit je problemen uit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”