Dag allemaal,
Mijn naam is Henk (gebruikersnaam Tannegy) en rij ongeveer 20 jaar met veel enthousiasme in een Land Rover, Ik heb al verschillende types gehad waaronder een 109 en verschillende defenders (2.5 n.a. , 2.25 B en 300Tdi) en nu sinds afgelopen week een 110 hardtop TD4 2.2 van 2013.
Ik kijk al jaren op het forum voor voor informatie en weetjes en heb nu een vraag, waar ik nog geen antwoord van kon vinden op het forum.
Er zit bij mijn TD4 wel een originele trekhaak onder, maar nog geen stekkeraansluiting. Nou is mijn vraag: is er bij dit model Defender een trekhaakvoorbereiding gemonteerd, of moet je zelf de bedrading vanuit de kabelboom halen. En als je zelf de bedrading uit de kabelboom haalt kan dit zonder dat dit gevolgen heeft voor de regel of besturingselektronica die deze modellen hebben.
Alvast bedankt voor jullie informatie.
Henk
Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
- Bowmore_and_more
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 13 Jan 2010, 12:33
- Locatie: Heerhugowaard
- Contact:
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Dag Henk,
Volgens mij is de auto qua bedrading al voorbereid op een trekhaak. 100% zeker weet ik dat niet, omdat mijn auto af fabriek met trekhaak was geleverd. Je kunt bij het rechterachterwiel kijken of je daar een kabelboom ziet lopen (net achter het wiel), als dat zo is, zit daar vermoedelijk ook de stekker voor de trekhaak.
Succes!
Volgens mij is de auto qua bedrading al voorbereid op een trekhaak. 100% zeker weet ik dat niet, omdat mijn auto af fabriek met trekhaak was geleverd. Je kunt bij het rechterachterwiel kijken of je daar een kabelboom ziet lopen (net achter het wiel), als dat zo is, zit daar vermoedelijk ook de stekker voor de trekhaak.
Succes!
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Dag Andre,
Ik ga het vanavond even bekijken.
Bedankt voor je reactie.
Ik ga het vanavond even bekijken.
Bedankt voor je reactie.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Dag Henk,
Vlgs mij hoef je je niet teveel zorgen te maken over de "besturingselectronica" in een Defender (of deze electronica zou ineens in een 2,2 Puma moeten zijn ingebouwd).
Het enige wat er bij de verlichting in de war raakt is het clignoteur-relais als je LED-lichtjes monteert - en dat verhelp je dan met een bijbehorend solid-state-relais (eventueel raakt dan wel het aanhanger-verklikkerlichtje van streek). Verder is de electrickery van een hoog houtje-touwtje gehalte, met messingen contactjes in plasticken plaatjes .... een Lucas "King of Darkness" patent.
LED-lichtjes monteren is overigens geen gek idee, niet alleen omdat ze meer licht geven maar ook omdat de "stadslichtstroom" door de beruchte lichtschakelaar gaat, zelfs als je een "Zweedse Lichtversterker" hebt gemonteerd -- en dus zodra je een aanhanger inplugt gaat er ook de stroom van die aanhanger door de driestanden-lichtschakelaar. (Je kan natuurlijk voor die stadslicht-stroom nog een extra relais inbouwen.)
Groeten MarcS
Vlgs mij hoef je je niet teveel zorgen te maken over de "besturingselectronica" in een Defender (of deze electronica zou ineens in een 2,2 Puma moeten zijn ingebouwd).
Het enige wat er bij de verlichting in de war raakt is het clignoteur-relais als je LED-lichtjes monteert - en dat verhelp je dan met een bijbehorend solid-state-relais (eventueel raakt dan wel het aanhanger-verklikkerlichtje van streek). Verder is de electrickery van een hoog houtje-touwtje gehalte, met messingen contactjes in plasticken plaatjes .... een Lucas "King of Darkness" patent.
LED-lichtjes monteren is overigens geen gek idee, niet alleen omdat ze meer licht geven maar ook omdat de "stadslichtstroom" door de beruchte lichtschakelaar gaat, zelfs als je een "Zweedse Lichtversterker" hebt gemonteerd -- en dus zodra je een aanhanger inplugt gaat er ook de stroom van die aanhanger door de driestanden-lichtschakelaar. (Je kan natuurlijk voor die stadslicht-stroom nog een extra relais inbouwen.)
Groeten MarcS
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Aan de achterkant net voor de achterbalk bij de brandstoftank zit een grijs oranje stekker waar de stekkerbedrading, mits origineel of compatible, zo in past. Conserveer hem wel goed want het is de beroerdste plek die ze konden verzinnen voor een stekkerverbinding.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Dag MarcS,
Ben blij om te horen dat het nog een redelijk houtje-touwtje gehalte heeft. Ik schrok gisteren wel even toen ik in de ruimte onder bijrijdersstoel keek, Dit zit vol met elektronica. Voor mij was dit bij mijn vorige Land Rovers altijd een handige opbergruimte. Ik was al bang dat je net als tegenwoordig bij veel moderne auto's, weinig meer zelf aan accessoires kunt monteren. ik kan mij verder redelijk redden met het onderhoud aan de Defender, maar elektronica is niet mijn ding.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Ben blij om te horen dat het nog een redelijk houtje-touwtje gehalte heeft. Ik schrok gisteren wel even toen ik in de ruimte onder bijrijdersstoel keek, Dit zit vol met elektronica. Voor mij was dit bij mijn vorige Land Rovers altijd een handige opbergruimte. Ik was al bang dat je net als tegenwoordig bij veel moderne auto's, weinig meer zelf aan accessoires kunt monteren. ik kan mij verder redelijk redden met het onderhoud aan de Defender, maar elektronica is niet mijn ding.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Tannegy schreef:Dag MarcS,
Ben blij om te horen dat het nog een redelijk houtje-touwtje gehalte heeft. Ik schrok gisteren wel even toen ik in de ruimte onder bijrijdersstoel keek, Dit zit vol met elektronica. Voor mij was dit bij mijn vorige Land Rovers altijd een handige opbergruimte. Ik was al bang dat je net als tegenwoordig bij veel moderne auto's, weinig meer zelf aan accessoires kunt monteren. ik kan mij verder redelijk redden met het onderhoud aan de Defender, maar elektronica is niet mijn ding.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Elektra is niet hetzelfde als electronica. Die bak zit vooral vol met een zekeringenkast een shitload aan relais en nog wat zwevende zekeringen om het onoverzichtelijk te maken.
De enige computer hangt onder de motorkap tegen het schutbord. De ecu vd motor.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Trekhaakvoorbereiding en even voorstellen
Klopt helemaal, stekker gevonden, zat inderdaad bij de achterbalk. Ga hem gelijk morgen monteren.
Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten