Hallo,
Mijn Defender 2,4 puma uit 2008 kampte in de zomer van 2017 in Marokko (en op weg ernaar toe) met koelingsproblemen. Op dit forum is er al meer over geschreven. We rijden met een daktent op de auto en een aanhanger van ca 800 kg. De auto is getuned en heeft een lier en airco.
Het plotseling wegvallen van het vermogen kan heel gevaarlijk zijn.
Bij terugkomst in nederland heb ik het probleem voorgelegd aan een dealer. Het probleem zou zijn dat de koppakking defect was.
Alhoewel ik niet helemaal kon volgen waarom een defecte koppakking invloed zou hebben op de motortemperatuur, verzekerde men mij dat het probleem 100% zeker verholpen zou zijn met vervanging van de koppakking. Dat is dan ook gebeurd.
Afgelopen dagen kwam ik er in de Pyreneeen achter dat het probleem in het geheel niet opgelost is...
Mijn vraag is of er onder de techneuten hier bekend is of er inmiddels een oplossing is voor het koelingsprobleem. Is een oplossing een grotere radiateur? Zo ja, Wie kan zo’n radiateur leveren?
Hoor graag!
Groeg, John
Koeling Defender Puma
Re: Koeling Defender Puma
Radiateur kun je kopen bij Allisport in UK of gewoon bij een lokale radiateurfabriek. Ik heb ze jaren geleden laten maken bij ERF, de Eindhovense Radiateuren Fabriek. Reken op een 4-500 euro.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Ray vd Velden
Alleen dat Allisport problemen heeft met de radiators en niet kan leveren.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Ray vd Velden schreef:Alleen dat Allisport problemen heeft met de radiators en niet kan leveren.
Ben sowieso nie onder de indruk van Alli.
Ik heb ze dus bij ERF laten maken. Alleen ben ik dan zo'n domme lul dat ik die voor m'n eigen wagen toen ook verkocht heb. Ding heeft altijd de boven beschreven kwaal gehouden tot en met ik hem verkocht
Edward van Vugt
Als noodoplossing kun je rijden me de motorkap op de windhaak
Als het echt problematisch wordt zelfs de motorkap er helemaal afhalen; het is niet voor niets dat dat zo makkelijk gaat.
-
Landmarcs
Tja, zoals ik al eens eerder suggereerde: wellicht is er een samenhang met de airco, en/of de tuning.
Ik heb geen van beide en ik heb deze zomer nog weer eens gekeken hoever ik de temperatuurmeter kan laten bewegen.
De helling "achter" Luik in de 6º omhoog, met voorafgaand al vele kilometers hete weg (en als enige afkoeling de tunnel-passage in Maastricht en een korte stop om zelf wat te drinken).
Je ziet de wijzer iets omhoog kruipen maar meer ook niet.
O ja, ik rijd jaarrond met een radiator-muff (met zomers natuurlijk het slabbetje omhooggerold).
Ik zou graag zien dat de visco-fan wat vaker in kwam - dat geeft wat extra verkoeling rond de versnellingsbak, en dus ook een koelere tunnel - maar de visco-fan krijg ik maar zelden aan het werk. Misschien is dit een aanwijzing: wellicht maakt het meer dan gedacht uit hoe schoon de radiator is (mijn radiator is bovengemiddeld schoon, ik het 5x5mm RVS-gaas achter de plastic grill gemonteerd: vliegende beestjes en ander vuil wordt tegengehouden en/of gefragmenteerd, de radiator blijft hierdoor opvallend goed schoon).
Groeten MarcS
Ik heb geen van beide en ik heb deze zomer nog weer eens gekeken hoever ik de temperatuurmeter kan laten bewegen.
De helling "achter" Luik in de 6º omhoog, met voorafgaand al vele kilometers hete weg (en als enige afkoeling de tunnel-passage in Maastricht en een korte stop om zelf wat te drinken).
Je ziet de wijzer iets omhoog kruipen maar meer ook niet.
O ja, ik rijd jaarrond met een radiator-muff (met zomers natuurlijk het slabbetje omhooggerold).
Ik zou graag zien dat de visco-fan wat vaker in kwam - dat geeft wat extra verkoeling rond de versnellingsbak, en dus ook een koelere tunnel - maar de visco-fan krijg ik maar zelden aan het werk. Misschien is dit een aanwijzing: wellicht maakt het meer dan gedacht uit hoe schoon de radiator is (mijn radiator is bovengemiddeld schoon, ik het 5x5mm RVS-gaas achter de plastic grill gemonteerd: vliegende beestjes en ander vuil wordt tegengehouden en/of gefragmenteerd, de radiator blijft hierdoor opvallend goed schoon).
Groeten MarcS
Denk dat jullie ook een andere beladingsgraad hebben, aanhanger en daktent kosten ook de nodige energie.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Dank allen,
Ik heb ERF gevraagd of ze een grotere radiateur kunnen maken. Ik ontving onderstaande reactie.
“Zover we kunnen zien is dit een aluminium radiateur met kunststof reservoirs.
Deze is niet te vervangen door een radiateur met meer capaciteit.
We kunnen wel een koeler produceren met meer capaciteit, echter de afmeting (en dus de pasvorm) zal veranderen.
Deze zal pas gemaakt moeten worden in het voertuig.”
Ik zal nog vragen wat dat betekent qua aanpassing en prijs.
Voor wat betreft de fan: deze zou ik ook graag wat meer aan het werk zien. Zou er een mogelijkheid zijn om deze via een dashboardknop aan te zetten?
Rijden op de windhaak heb ik ook bedacht. Gevoelsmatig vind ik dat zonder extra veiligheid niet zo prettig.
Ik heb ERF gevraagd of ze een grotere radiateur kunnen maken. Ik ontving onderstaande reactie.
“Zover we kunnen zien is dit een aluminium radiateur met kunststof reservoirs.
Deze is niet te vervangen door een radiateur met meer capaciteit.
We kunnen wel een koeler produceren met meer capaciteit, echter de afmeting (en dus de pasvorm) zal veranderen.
Deze zal pas gemaakt moeten worden in het voertuig.”
Ik zal nog vragen wat dat betekent qua aanpassing en prijs.
Voor wat betreft de fan: deze zou ik ook graag wat meer aan het werk zien. Zou er een mogelijkheid zijn om deze via een dashboardknop aan te zetten?
Rijden op de windhaak heb ik ook bedacht. Gevoelsmatig vind ik dat zonder extra veiligheid niet zo prettig.
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Denk dat jullie ook een andere beladingsgraad hebben, aanhanger en daktent kosten ook de nodige energie.
Zeker, van een aanhanger heb je helling op het gewicht dat je moet meezeulen, een daktent telt vooral met toenemende snelheid (nl meer luchtweerstand) mee.
Maar ... als je tot aan de limiet in z'n 6º de helling op rijdt, dwz net aan de grens van het "er onder uitzakken" (en dat met een toerental van net iets boven het max koppel) dan levert de motor toch echt een "top-prestatie". Het enige wat dan nog "winst" is is dat de snelheid rond de 110 km/u ligt en dus de passieve koeling aardig meeblaast (zoveel dat de visco-fan niet eens inkomt), maar ... kennelijk kan de radiator de warmte voldoende kwijt.
Terugschakelen is overigens een goede remedie mocht de temperatuur toch oplopen: Aangenomen dat je het zelfde vermogen aan de wielen wilt en dus dezelfde snelheid gaat dan het toerental vlgs de overbrengingsverhoudingen-verhouding omhoog, aangenomen dat het motor-rendement niet al te veel verandert heb je dan dus ± dezelfde hoeveelheid brandstof en dus af te voeren warmte ... en je hebt ineens 20-25% (afhankelijk van die overbrengingsverhoudingen) meer verbrandingslucht en dus 20-25% meer inwendige koeling.
Let wel, die verbrandingsluchtstroom is niet niks: bij 2000 rpm moet je rekenen met ± 40 liter per seconde schakel je terug dan gaat die luchtstroom met het toerental mee omhoog.
Bij dit soort van zware belastingen samen met een motor-tuning (waarbij in het algemeen meer brandstof wordt ingespoten - je hoort enthousiaste geluiden over een beter oppakken bij lagere toeren, dus op die momenten dat de verbrandingslucht weinig koelende werking heeft, en daarbij op die momenten dat er juist meer vermogen gevraagd wordt) is het denkelijk verstandig een uitlaat-gas-temperatuur-meter te hebben en hierop te rijden.
Alternatief is het uitlezen van de sensor die de Puma temt vanwege de oplopende temperatuur, als je weet bij welke waarde het vermogen wordt teruggeschroefd dan kan je ook daarop proberen te rijden (het zou maar zo kunnen dat deze sensor net iets na-ijlt, de uitlaatgas-temperatuur is een directere meting van wat er aan restwarmte te verwerken is).
Groeten MarcS
PS Of het rijden met met motor-kap op de windhaak nu echt zo nuttig is is de vraag. Neemt de koeling werkelijk toe als de motorkap lucht hapt?
Wellicht wordt de koeling minder omdat de luchtstroom dóór de radiator juist kleiner wordt.
En ... de visco-fan beïnvloeden zou mooi zijn, ik zou dat graag kunnen doen, niet vanwege de motorkoeling maar vanwege de versnellingsbak.
Mijn 130 was motorisch 100% standaard. De lier weghalen voor de grill helpt niks. De motorkap achter in de bak gooien ook niet.
Is ook logisch, het is een watergekoelde motor, wat extra lucht door het motorruim voegt weinig toe aan het interne vd motor.
De bestaande radiateur aanpassen is idd kansloos. Een nieuwe laten maken met dezelfde afmetingen qua hoogte en breedte maar dubbel zo dik is echter geen enkel punt. Er is een dikke 270mm ruimte achter de radiateur en de dikkere is met weinig aanpassing te monteren.
Is ook logisch, het is een watergekoelde motor, wat extra lucht door het motorruim voegt weinig toe aan het interne vd motor.
De bestaande radiateur aanpassen is idd kansloos. Een nieuwe laten maken met dezelfde afmetingen qua hoogte en breedte maar dubbel zo dik is echter geen enkel punt. Er is een dikke 270mm ruimte achter de radiateur en de dikkere is met weinig aanpassing te monteren.
Edward van Vugt