Sinds de terugweg van onze vakantie maakt de brandstofpomp een zingend geluid.
Ook start de auto moeilijk, pas na het uitvoeren van de ontluchtings procedure slaat de motor aan.
Inmiddels zitten we op de veerboot naar Nederland, dus morgen nog 1x starten voor we thuis zijn.
Maar ik vraag me af, is de pomp kapot aan het gaan of trekt het systeem ergens lucht vandaan?
Defender 130, TD5, brandstofpomp
Defender 130, TD5, brandstofpomp
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
-
Landmarcs
Re: Defender 130, TD5, brandstofpomp
Dag atilgen,
Misschien is het de brandstof-druk-regelaar die lek is en maakt dat de pomp meer werk moet doen.
Hangt er ook iets van een diesel-lucht rond de motor ?
Groeten MarcS
Misschien is het de brandstof-druk-regelaar die lek is en maakt dat de pomp meer werk moet doen.
Hangt er ook iets van een diesel-lucht rond de motor ?
Groeten MarcS
Als het lucht is die van elders komt, brandplaatjes, brandstofdrukregelaar etc. Dan zingt de pomp alleen bij het ontluchten en starten en is ie daarna stil.
Als ie blijft zingen als de motor loopt is het meestal de pomp zelf ie aan het doodgaan is. (daar kan ie trouwens knap lang over doen)
Als ie blijft zingen als de motor loopt is het meestal de pomp zelf ie aan het doodgaan is. (daar kan ie trouwens knap lang over doen)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
De pomp blijft na het starten gewoon zingen.
Heeft het nog zin om de return valve en de ontluchtingsklep welke bij het filter zitten te vervangen?
Het vervangen van de pomp is:
Vulleiding los halen.
Beugels van de tank los.
Tank laten zakken en leidingen los en pomp vervangen.
Heb je bij het verwijderen van de pomp dat speciaal stuk gereedschap nodig?
Heeft het nog zin om de return valve en de ontluchtingsklep welke bij het filter zitten te vervangen?
Het vervangen van de pomp is:
Vulleiding los halen.
Beugels van de tank los.
Tank laten zakken en leidingen los en pomp vervangen.
Heb je bij het verwijderen van de pomp dat speciaal stuk gereedschap nodig?
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Bij een 130 is de bak er sneller afgepakt dan de tank eronderuit. Maar da's mijn voorkeur.
Speciaal gereedschap is niet nodig. De pomp zit met een draairing waar je een speciale sleutel voor kunt kopen als je graag dingen hebt die je zelden gebruikt en die in de weg liggen. Ik doe het gewoon met een grote schroevendraaier, een nylon hamer en wat beleid.
Speciaal gereedschap is niet nodig. De pomp zit met een draairing waar je een speciale sleutel voor kunt kopen als je graag dingen hebt die je zelden gebruikt en die in de weg liggen. Ik doe het gewoon met een grote schroevendraaier, een nylon hamer en wat beleid.
Edward van Vugt
de bak eraf geeft bovendien het voordeel dat je van bovenaf kunt werken zonder de brandstofleidingen (en je armen/vingers) in een knoop te draaien 
(ervaring met een S3 109 achtertank wisselen van onderaf)
Fenna
Fenna

fenix2 schreef:de bak eraf geeft bovendien het voordeel dat je van bovenaf kunt werken zonder de brandstofleidingen (en je armen/vingers) in een knoop te draaien
Fenna
Ja, precies. De bak losbouten kun je lekker zittend doen en het vechten met de koppelingen etc en vooral het schoonmaken is dan heerlijk relaxt ipv boven je hoofd staan te klooien. Zelfs als ik een brug heb pak ik nog gewoon de bak eraf.
Zometeen die van de Disco doen. Tapijt opzij leggen, klepje los en pomp wisselen
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:fenix2 schreef:de bak eraf geeft bovendien het voordeel dat je van bovenaf kunt werken zonder de brandstofleidingen (en je armen/vingers) in een knoop te draaien
Fenna
Ja, precies. De bak losbouten kun je lekker zittend doen en het vechten met de koppelingen etc en vooral het schoonmaken is dan heerlijk relaxt ipv boven je hoofd staan te klooien. Zelfs als ik een brug heb pak ik nog gewoon de bak eraf.
Zo meteen die van de Disco doen. Tapijt opzij leggen, klepje los en pomp wisselen![]()
En hoe zit dat dan met ...
... zoek maar eens terug ...
... de hel en verdoemenis die gepreekt wordt als iemand suggereert dat je bij een 110 een luikje in de vloer kunt zagen.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:En hoe zit dat dan met ...
... zoek maar eens terug ...
... de hel en verdoemenis die gepreekt wordt als iemand suggereert dat je bij een 110 een luikje in de vloer kunt zagen.
Groeten MarcS
Het luikje in een Discovery is standaard af fabriek en vereist niet het kapot zagen van de bodem, wat niet eens zo boeiend is, én het doorzagen van een dwarsbalkje ónder de vloer wat wel heel boeiend is.
Edward van Vugt
Ik was niet echt van plan om een gat in mijn achterbak te zagen.
Zeker niet gezien dat de bak bekleed is met traanplaat en die krijg ik er niet meer uit.
Bij een Disco gaat het inderdaad wat makkelijker. Daar hek ik een keer de leiding van moeten vervangen en dat was zo gefixt.
Overigens is de bak er bij mij ook niet zomaar af want er zit een roofrack bovenop wat er nog eerst af moet.
Zeker niet gezien dat de bak bekleed is met traanplaat en die krijg ik er niet meer uit.
Bij een Disco gaat het inderdaad wat makkelijker. Daar hek ik een keer de leiding van moeten vervangen en dat was zo gefixt.
Overigens is de bak er bij mij ook niet zomaar af want er zit een roofrack bovenop wat er nog eerst af moet.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel