Koppelings- probleem LR series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Scrambler850

Koppelings- probleem LR series 3

Berichtdoor Scrambler850 » 06 Aug 2018, 20:37

De land rover heeft 3 weken stil mogen staan wegens vakantie in zweden en noorwegen. Maar zoals altijd meteen weer starten. Maar helaas kreeg ik geen versnelling ingeschakeld en ook voelde de koppeling drukloos aan.

Meteen even het potje gecheckt en ja hoor helemaal leeg :?
Nu had ik voor de vakantie al gemerkt dat hij redelijk moeizaam wou schakelen.
Meteen even langs de brezan gereden en dot 3 en 4 remvloeistof gehaald.
Bij de eerste poging ontluchten werd het al iets beter maar de koppeling moet altijd 2 keer ingedrukt worden en dan ligt het "grijp punt" echter op de bodem en bij 5 mm de voet laten komen was al genoeg en hij rijdt weg. :shock:

dus nog 2 keer ontlucht (revers en op de normale manier) maar het "grijp punt" blijft ontzettend laag en ook moet ik 2 maal de koppeling drukken voordat hij ontkoppelt (de eerste keer voelt drukloos aan).

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Voor de vakantie nog redelijk oke en na de vakantie niks meer...

fenix2

Re: Koppelings- probleem LR series 3

Berichtdoor fenix2 » 06 Aug 2018, 20:51

Hi,

Mijn eerste check zou zijn de waadopening onder in het vliegwielhuis. Als je een reservoir aan dot 3 kwijt bent, zou het zomaar daar naar buiten kunnen druppelen. Dan heb je een lekke slave koppelingcilinder en moet die vervangen/gereviseerd worden. In hoeverre revisie moglijk is, hangt erg af van de binnenkant van de cilinder.
Je pedaal 2 keer intrappen kan indicatie zijn van lekke hoofdkoppelingcilinder. tav revisie/vervangen, zie boven.

Overigens heeft dot 4 geen plek in een series landrover tenzij je 100% garantie kunt geven dat de afdichtingen tegen dot 4 kunnen.

vervangen is een dagje klussen (RHD) en wat complexer bij LHD.
Met de slave cilinder wel even opletten dat de stang naar de vork aan de vork vast blijft zitten. Het plastic klemmetje dat het stangetje in de vork houdt, kan na jaren wat bros worden of op een andere manier zijn werk staken.

Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Aug 2018, 00:30

fenix2 schreef:In hoeverre revisie moglijk is, hangt erg af van de binnenkant van de cilinder.

Precies en mijn ervaring is dat die doorgaans te veel aan slijtage heeft geleden en dat een revisiesetje het niet al te lang vol houdt.
En als het potje leeg is en er is geen remolie langs het pedaal op de vloer gelekt, dan is de slave cilinder vermoedelijk lek.
Twee keer moeten trappen om te ontkoppelen, dan zou ik toch denken aan lucht in het systeem. Mijn ervaring is dat die (laatste) lucht uiteindelijk via het potje wel ontsnapt, door het pedaal regelmatig iets (ca. 1 á 2 cm) in te drukken en weer los te laten (je ziet dan luchtbelletjes in het potje omhoog borrelen).

Groet,

Erik.

p.s. ik heb wel een keer gehad dat de master cilinder inwendig lek was (toen trapte ik het pedaal ook zo weg, er werd dus geen remolie verpompt doordat het gaatje naar het reservoir niet goed werd afgedicht door het daarvoor bestemde rubbertje).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Scrambler850

Berichtdoor Scrambler850 » 07 Aug 2018, 07:33

Oke, bedankt voor de snelle reactie,

Het zou natuurlijk kunnen dat de master of slave cilinder lek is maar ook zomaar na 3 weken stilstaan zo in een keer?
Heb op internet gelezen dat het verstandiger is om ze te vervangen in plaats van te reviseren.

Voor de rest zie ik geen lekkage of iets bij de Master, en als ik op de bodem lig is het wel "vochtig" maar een lekkage kan ik het niet noemen.

dat met het indrukken (2/3 cm) van de koppeling ontlucht die zich zelf dan?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Aug 2018, 09:07

Scrambler850 schreef:Voor de rest zie ik geen lekkage of iets bij de Master, en als ik op de bodem lig is het wel "vochtig" maar een lekkage kan ik het niet noemen.
Scrambler850 schreef:Voor de vakantie nog redelijk oke

Dus, het was voor die tijd al niet goed. Normaal kan de auto rustig een half jaar stil staan en dan werkt het nog gewoon.

Bij mijn Td5 heb ik de mastercilinder een tijd geleden vervangen (dus geen revisiesetje erin), omdat er af en toe een drup remolie op de vloer kwam en ik moest ook iets remolie bijvullen (niveau zakte, weliswaar weinig, in het gebruik). Daar heb ik de mastercilinder ontlucht door het reservoir weer vol te doen en vervolgens het koppelingspedaal iets heen en weer te bewegen (net zo lang tot er geen luchtbelletjes meer uit het gaatje onderin kwamen). Het neemt wel tijd, maar het gaat. Het reservoir is het hoogste punt en luchtbellen gaan altijd omhoog (tenzij er voldoende doorstroming is, dan worden ze meegevoerd in de stroom). Ik heb ook een Easy-Bleed (Midlock) setje, maar dat heb ik niet gebruikt (de rest van het systeem zat nog vol remolie).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Aug 2018, 11:30

Erik Peters schreef:Twee keer moeten trappen om te ontkoppelen, dan zou ik toch denken aan lucht in het systeem. Mijn ervaring is dat die (laatste) lucht uiteindelijk via het potje wel ontsnapt, door het pedaal regelmatig iets (ca. 1 á 2 cm) in te drukken en weer los te laten (je ziet dan luchtbelletjes in het potje omhoog borrelen).

Ik "moest" bij mijn oude Td5 toen de master-cilinder iets lekte ook tweemaal trappen, maar alleen de eerste keer na een tijdje stilstaan, dat tweemaal trappen zorgde dan voor het weer goed vullen van de hydrauliek. Het voorraad "vat" is klein ook de inhoud van de hydraulische "lijn" is klein dus een klein beetje lek is al snel merkbaar.

Het klopt dat je het systeem niet serieus hoeft te ontluchten zolang er maar geen lucht opgesloten zit in de slave-cilinder.
Het een paar maal een beetje trappen helpt natuurlijk wel de luchtbelletjes in beweging te zetten (en eventueel te houden) de tijdelijke drukverhoging maakt het belletje ook iets kleiner en daardoor wil het makkelijker in beweging komen, je heb anders de kans dat een paar belletjes samenvloeien en een "opstopping" in het slangetje vormen.
Het "automatisch" ontluchten vraagt overigens wel wat geduld ... maar na langer stil staan zou er geen sprake van lucht mogen zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”