Hoi,
Mijn aanjager blaast in stand 3 voluit. In standen 1 en 2 helemaal niet.
De kachelweerstand is dus verdacht...
Wie kan me vertellen hoe ik daarbij kan?
Groet,
Jan
Kachelweerstand Defender Puma vervangen
- Erik Peters
Re: Kachelweerstand Defender Puma vervangen
Aangezien ik geen Puma heb, weet ik niet hoe je er bij moet komen.
Misschien kun je hier wat mee : viewtopic.php?t=9793#p75398
Groet,
Erik.
p.s. bij een Renault Twingo I zit de resistor ergens in het kachelkanaal op een lastige plaats.
Misschien kun je hier wat mee : viewtopic.php?t=9793#p75398
Groet,
Erik.
p.s. bij een Renault Twingo I zit de resistor ergens in het kachelkanaal op een lastige plaats.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dank je Erik, die post had ik gezien...
Het principe is me duidelijk.
Ik heb de auto pas. Maar nog geen boek... nog bestellen...
Ik ga vrijdag een weekendje weg en ik hoop eigenlijk dat e.e.a. makkelijk toegankelijk is en dat iemand me kort kon uitleggen hoe ik fysiek bij die weerstand kom.
Als het lastig is, dan wordt het volgende week!
Het principe is me duidelijk.
Ik heb de auto pas. Maar nog geen boek... nog bestellen...
Ik ga vrijdag een weekendje weg en ik hoop eigenlijk dat e.e.a. makkelijk toegankelijk is en dat iemand me kort kon uitleggen hoe ik fysiek bij die weerstand kom.
Als het lastig is, dan wordt het volgende week!
Boek binnen. Weerstand is bereikbaar via de motorruimte.
-
Landmarcs
JanT schreef:Boek binnen. Weerstand is bereikbaar via de motorruimte.
Klopt. De weerstand(en) zitten als ik het goed gezien heb tegen de aanjager aan.
Mijn aanjagermotor ging een jaar terug stuk, de dealer adviseerde tegelijk het weerstand-pakket te vervangen (gemakzuchtig heb ik een en ander door de dealer laten doen).
De nieuwe maakt minder herrie en draait wellicht ook iets rustiger (in ieder geval in stand 1) dus wellicht zijn die weerstandpakketten niet al te betrouwbaar (omgekeerd kan het ook zo zijn dat mijn oude aanjager altijd al met een ingebakken gebrek draaide).
Groeten MarcS
PS Eigenlijk is een electronische aanjager-regeling een veel betere optie: traploos en vrijwel verliesloos.
Ik heb een gebruikte kachelweerstand erin gezet. Eén connector, twee schroeven. Benodigd gereedschap: Trapje en torque.
Standen 1 en 2 werken weer.
Met de oude heb ik lopen experimenteren. Door het doorverbinden van de diode/weerstand op het einde van de module, werkte de oude ook weer. Het groende deel van de module werd toen wel erg warm...
Bij plaatsing van de nieuwe heb ik de temperatuur ook even gecontroleerd. Wordt ook wel warm, maar niet zo warm als de doorverbonden oude.
Vandaar dat de module in de windtunnel wordt geplaatst, koeling.
Wie weet wat de functie en waarde van de diode/weerstand op het eind is? Ik zou daardoor de oude module mogelijk kunnen maken.

Standen 1 en 2 werken weer.
Met de oude heb ik lopen experimenteren. Door het doorverbinden van de diode/weerstand op het einde van de module, werkte de oude ook weer. Het groende deel van de module werd toen wel erg warm...
Bij plaatsing van de nieuwe heb ik de temperatuur ook even gecontroleerd. Wordt ook wel warm, maar niet zo warm als de doorverbonden oude.
Wie weet wat de functie en waarde van de diode/weerstand op het eind is? Ik zou daardoor de oude module mogelijk kunnen maken.

- Erik Peters
JanT schreef:Wie weet wat de functie en waarde van de diode/weerstand op het eind is? Ik zou daardoor de oude module mogelijk kunnen maken.
In die Renault Twingo I, waar ik over schreef, heb ik inmiddels twee keer die temperatuurzekering vervangen. Hiertoe had ik nieuwe temperatuurzekeringen besteld bij Conrad: 2x 524186 (121°C) en 2x 524199 (128°C), omdat ik ergens had gelezen dat de waarde 125°C moest zijn.
De eerste keer (januari 2013) versie 121°C erin gezet. En in december 2015 de zwaardere 128°C en die doet het nog steeds.
Aangezien ik geen zin had aan solderen, heb ik een kroonsteentje gesloopt en het metalen deel doorgezaagd zodat ik twee oogjes had, voorzien van een (klem)schroefje. Zo veel mogelijk van de bestaande draad laten zitten (en iets verbogen) en daaraan, met het kroonsteentje, de nieuwe zekering bevestigd. De tweede keer was het dus makkelijk vervangen. Helaas een onscherpe foto, maar de temperatuurzekering zit 'overlangs' onder de 3 weerstanden (spiralen) door.
Groet,
Erik.
p.s. De prijs van die temperatuurzekeringen is omhoog gegaan (in 6 jaar tijd) zag ik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
JanT schreef:Met de oude heb ik lopen experimenteren. Door het doorverbinden van de diode/weerstand op het einde van de module, werkte de oude ook weer. Het groende deel van de module werd toen wel erg warm...
Wellicht wordt de oude te warm en was daarom de temperatuurzekering doorgebrand ?
Zoals ik al schreef: Mijn nieuwe aanjagermotor+weerstandspakket-combinatie is een stuk stiller, wellicht geeft ie ook net wat minder blaaskracht.
Ik vermoed een nogal ruime tolerantie in de kwaliteitscontrole, gaat het na 7 jaar stuk dan is het geen garantie meer dus geeft uitval alleen maar nieuwe omzet.
Groeten MarcS