Regelmatig blijkt dat APK keurmeesters niet weten hoe ze de remmen moeten testen van permanent 4-wiel aangedreven voertuigen.
Testen kan op de weg, of op een platenremtestbank. Ik heb de belangrijkste regelgeving opgezocht, zodat ik deze kan afgeven aan de keurmeester:
Bron: https://handboek.rdw.nl/personenautos/reminrichting/remvertraging-parkeerrem
Remproef algemeen
Het voertuig moet in de rollenremtestbank kunnen dan wel op de platenremtestbank passen. Het voertuig moet in voorwaartse rijrichting getest worden. Als de remmentestbank na de remproef een resultaat aangeeft, is de remtest geslaagd. Voor de platenremtestbank maakt het niet uit als er (delen van) banden buiten/binnen de remplaten uitsteken.
Remkracht per wiel en per as
Per wiel moet u vaststellen of de rem werkt. Daarnaast moet u per as het remverschil bepalen. Dus elke as moet u apart op de remmentestbank testen. (RV artikel 5.*.38) (APE Hoofdstuk 1, afdeling 2).
Gebruik remvertragingsmeter
In de onderstaande gevallen mag u een remproef op de weg uitvoeren met behulp van een goedgekeurde remvertragingsmeter:
1. Als het voertuig te laag is om op een remmentestbank te worden getest.
2. Als het voertuig breder is dan 2,60 m.
3. Als het voertuig een permanente niet-uitschakelbare vierwielaandrijving heeft.
4. Als het voertuig een te kleine wieldiameter heeft om op de rollenremtestbank te worden geremd.
5. Als het niet mogelijk is om elke as van een asstel afzonderlijk te remmen op een remmentestbank.
6. Als het om een aanhangwagen gaat met in elkaars verlengde pendelassen (diepladers)
Hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 7. Reminrichting
Afdeling 2. Remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
§ 1.Wijze van bepaling van remvertraging
Artikel 57 Wijze van bepaling remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
1. De controle van de remvertraging van personenauto's, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens vindt plaats door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter dan wel door middel van een beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of een rollenremtestbank.
2. Bij het gebruik van de meetmiddelen, genoemd in het eerste lid, wordt de pedaalkracht alleen in geval van twijfel gemeten met een pedaalkrachtmeter.
3. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs moet, in afwijking van het eerste lid, bij voertuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van de in paragraaf 3 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of door middel van de in paragraaf 2.1 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank.
4. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs moet, in afwijking van het eerste lid, bij voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg alsmede bij aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van de in paragraaf 2.1, respectievelijk paragraaf 2.2 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank.
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing op voertuigen waarbij het om technische redenen niet mogelijk is het voertuig op een rollenremtestbank of platenremtestbank te remmen. Hieronder worden onder andere verstaan:
1. voertuigen die breder zijn dan 2,60 m;
2. voertuigen met een zodanig kleine wieldiameter dat beproeving niet mogelijk is;
3. voertuigen die zijn voorzien van een permanente, niet automatische of met de hand uitschakelbare aandrijving op meer dan één as;
4. aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg met één of meerdere achter elkaar gelegen aslijnen en waarbij één of meerdere aslijnen bestaan uit twee in elkaars verlengde gelegen enkele assen.
Artikel 81 Bepalen remvertraging parkeerrem
Voor het bepalen van de remvertraging van de parkeerrem:
1. moet de snelheid bij de aanvang van de remproef ongeveer 10 km/h bedragen;
2. moet het voertuig aan het einde van de remproef geheel of nagenoeg geheel stilstaan;
3. moeten de bij de remproef aan de wielen behaalde remkrachten worden gedeeld door de in het kentekenregister vermelde massa in rijklare toestand. Indien de massa in rijklare toestand niet in het kentekenregister is vermeld, moet worden gerekend met de in het kentekenregister vermelde massa ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg.
Artikel 85 Bepalen remvertraging parkeerrem
De remvertraging van de parkeerrem van een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg wordt met een zelfregistrerende remvertragingsmeter vastgesteld. Het voertuig moet aan het einde van de remproef geheel of nagenoeg geheel stilstaan.
Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Wa verdien jij daar aan
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
islander schreef:Wa verdien jij daar aan![]()
![]()
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen
Ja, da's een makkelijk uitgangspunt. Toch heb je er geen zak aan als de berger langskomt om je wagen na een aanrijding weg te slepen en later blijkt dat de blikschade 7800,== euri is en de aandrijflijn schade een dikke 9K doordat de tussenbak en de automaat aan gort liggen........
Dat is een klant van me overkomen met z'n Range........
Dus ik ben het met Guido eens dat het wel van belang is dat een en ander goed gebeurd om geen schade te veroorzaken of om er achter te komen dat bij vollast remmen je auto toch ineens héél hard rechtsaf blijkt te gaan.......
Hier in het dorp zit een garage die doet apk voor 19,90....... Vast een lokkertje om je aan de gang naar hun garage te laten wennen maar veel kun je niet doen voor dat bedrag. De Disco is er ook gekeurd. Maar heb toch wel ff gekeken wat voor testbank ze hebben liggen..... Platenbank gelukkig
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
De garage waar ik mijn APK laat doen, heeft een rollentestbank.
Voor het testen van mijn 300 Tdi wordt die testbank 'omgezet', d.w.z. het ene wiel draait vooruit en het andere wiel draait achteruit, met als gevolg dat het middendifferentieel 'niks doet'. Officieel moet de keurmeester vervolgens de wielen net andersom laten draaien zodat de remkracht links en rechts beide vooruit draaiend gemeten zijn. Als er amper verschil zit tussen links en rechts doet hij voorgaande niet.
Het testen van mijn Td5, met ABS/ETC op de rollentestbank ging niet omdat de ETC ingreep, dus dat werd testen op de weg, ik kreeg toen ook nog een steekproef op de auto, dus dat werd twee maal testen op de weg.
Inmiddels heb ik een schakelaar geplaatst waarmee ik de ABS/ETC simpel kan uitschakelen dus is de Td5 nu op de rollentestbank te testen (weliswaar met de wielen per as in tegengestelde richting draaiend).
Groet,
Erik.
Voor het testen van mijn 300 Tdi wordt die testbank 'omgezet', d.w.z. het ene wiel draait vooruit en het andere wiel draait achteruit, met als gevolg dat het middendifferentieel 'niks doet'. Officieel moet de keurmeester vervolgens de wielen net andersom laten draaien zodat de remkracht links en rechts beide vooruit draaiend gemeten zijn. Als er amper verschil zit tussen links en rechts doet hij voorgaande niet.
Het testen van mijn Td5, met ABS/ETC op de rollentestbank ging niet omdat de ETC ingreep, dus dat werd testen op de weg, ik kreeg toen ook nog een steekproef op de auto, dus dat werd twee maal testen op de weg.
Inmiddels heb ik een schakelaar geplaatst waarmee ik de ABS/ETC simpel kan uitschakelen dus is de Td5 nu op de rollentestbank te testen (weliswaar met de wielen per as in tegengestelde richting draaiend).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Edward schreef:islander schreef:Wa verdien jij daar aan![]()
![]()
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen
Ja, da's een makkelijk uitgangspunt. Toch heb je er geen zak aan als de berger langskomt om je wagen na een aanrijding weg te slepen en later blijkt dat de blikschade 7800,== euri is en de aandrijflijn schade een dikke 9K doordat de tussenbak en de automaat aan gort liggen........![]()
![]()
Dat is een klant van me overkomen met z'n Range........![]()
Dus ik ben het met Guido eens dat het wel van belang is dat een en ander goed gebeurd om geen schade te veroorzaken of om er achter te komen dat bij vollast remmen je auto toch ineens héél hard rechtsaf blijkt te gaan.......![]()
Hier in het dorp zit een garage die doet apk voor 19,90....... Vast een lokkertje om je aan de gang naar hun garage te laten wennen maar veel kun je niet doen voor dat bedrag. De Disco is er ook gekeurd. Maar heb toch wel ff gekeken wat voor testbank ze hebben liggen..... Platenbank gelukkig
als dit hier in belgie gebeurd is de keurder aansprakelijk voor de schade aan de wagen , en neem het van mij aan ze zijn daar heel voorzichtig mee om een permante aangedreven wagen te testen
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
hier in Frankrijk doen ze het ook door een wiel vooruit en het andere achteruit te laten draaien.
ETCen ABS omzeil je door gewoon met motor uit de remmentest te doen.
maar inderdaad hebben ze er weinig ervaring mee ook hier en blijft t van de keurmeester afhangen of ie t snapt.
ETCen ABS omzeil je door gewoon met motor uit de remmentest te doen.
maar inderdaad hebben ze er weinig ervaring mee ook hier en blijft t van de keurmeester afhangen of ie t snapt.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Even een oud draadje opfrissen met een vraag.
Met mijn Defender 90 TD5 uit 2002 en RRC uit 1982 ben ik geëmigreerd naar Portugal.
Beide auto’s zijn in topconditie.
Ik ben bezig de auto’s in te voeren en ik zal je niet lastig vallen met de details over de enorme (en trage) bureaucratie om dat te kunnen realiseren; hoezo één Europa (!?).
Bij de technische keuring stuit ik nu op het in dit draadje genoemde fenomeen dat de electronica van de TC/ABS van de TD5 ervoor zorgt dat de auto van de remmentestbank (rollen bank) wordt gegooid en de test niet kan worden gedaan. Ook als onder de niet geteste wielen een vrijloop rollenframe wordt gezet.
De teksten in bovenstaand draadje zijn duidelijk, maar het omzeilen van dit probleem is hier in Portugal niet makkelijk. Je ziet hier op zo’n beetje elke straathoek een oude Defender of Disco, maar gek genoeg is dit fenomeen hier absoluut onbekend. De verklaring van de keurmeester (die is hier heilig en spreek je niet tegen) is dat de auto niet deugt. Einde verhaal.
Vragen:
1. Weet iemand waarom dit fenomeen (door mij) alleen terug te vinden is op Nederlandse fora (dit forum diverse draadjes)?
2. Heeft iemand wellicht een link naar een draadje op een internationaal (Engels of andere taal) forum waarin hetzelfde probleem wordt besproken en een oplossing wordt geboden? Ik kan het niet vinden, maar wellicht zoek ik niet op de juiste manier.
3. Heeft iemand officiële Land Rover documentatie (of een link daar naar toe) waarin dit probleem wordt geduid.
LET OP! Het gaat mij dus om het feit dat de electronica van de ABS/TC van de TD5 roet in het eten gooit en wat je moet doen om de remmen toch te kunnen testen. Het gaat mij niet om de theorie over speciale remmentestbanken voor permanent 4x4 aangedreven auto’s die voorkomen dat differentieels en tussenbakken in de soep draaien.
N.B. Volgens de keurmeester is het niet toegestaan (Portugese regelgeving) de ABS zekering eruit te trekken waardoor die electronica niet meer kan ingrijpen.
Ik blijf het vreemd vinden dat in een Land Rover en 4x4 land als Portugal dit probleem niet bekend is en ik door de keurmeester en de lokale Land Rover specialist voor gek wordt verklaard.
Met mijn Defender 90 TD5 uit 2002 en RRC uit 1982 ben ik geëmigreerd naar Portugal.
Beide auto’s zijn in topconditie.
Ik ben bezig de auto’s in te voeren en ik zal je niet lastig vallen met de details over de enorme (en trage) bureaucratie om dat te kunnen realiseren; hoezo één Europa (!?).
Bij de technische keuring stuit ik nu op het in dit draadje genoemde fenomeen dat de electronica van de TC/ABS van de TD5 ervoor zorgt dat de auto van de remmentestbank (rollen bank) wordt gegooid en de test niet kan worden gedaan. Ook als onder de niet geteste wielen een vrijloop rollenframe wordt gezet.
De teksten in bovenstaand draadje zijn duidelijk, maar het omzeilen van dit probleem is hier in Portugal niet makkelijk. Je ziet hier op zo’n beetje elke straathoek een oude Defender of Disco, maar gek genoeg is dit fenomeen hier absoluut onbekend. De verklaring van de keurmeester (die is hier heilig en spreek je niet tegen) is dat de auto niet deugt. Einde verhaal.
Vragen:
1. Weet iemand waarom dit fenomeen (door mij) alleen terug te vinden is op Nederlandse fora (dit forum diverse draadjes)?
2. Heeft iemand wellicht een link naar een draadje op een internationaal (Engels of andere taal) forum waarin hetzelfde probleem wordt besproken en een oplossing wordt geboden? Ik kan het niet vinden, maar wellicht zoek ik niet op de juiste manier.
3. Heeft iemand officiële Land Rover documentatie (of een link daar naar toe) waarin dit probleem wordt geduid.
LET OP! Het gaat mij dus om het feit dat de electronica van de ABS/TC van de TD5 roet in het eten gooit en wat je moet doen om de remmen toch te kunnen testen. Het gaat mij niet om de theorie over speciale remmentestbanken voor permanent 4x4 aangedreven auto’s die voorkomen dat differentieels en tussenbakken in de soep draaien.
N.B. Volgens de keurmeester is het niet toegestaan (Portugese regelgeving) de ABS zekering eruit te trekken waardoor die electronica niet meer kan ingrijpen.
Ik blijf het vreemd vinden dat in een Land Rover en 4x4 land als Portugal dit probleem niet bekend is en ik door de keurmeester en de lokale Land Rover specialist voor gek wordt verklaard.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
DEF90RB schreef:Even een oud draadje opfrissen met een vraag.
....
Bij de technische keuring stuit ik nu op het in dit draadje genoemde fenomeen dat de electronica van de TC/ABS van de TD5 ervoor zorgt dat de auto van de remmentestbank (rollen bank) wordt gegooid en de test niet kan worden gedaan. Ook als onder de niet geteste wielen een vrijloop rollenframe wordt gezet.
....
LET OP! Het gaat mij dus om het feit dat de electronica van de ABS/TC van de TD5 roet in het eten gooit en wat je moet doen om de remmen toch te kunnen testen. Het gaat mij niet om de theorie over speciale remmentestbanken voor permanent 4x4 aangedreven auto’s die voorkomen dat differentieels en tussenbakken in de soep draaien.
N.B. Volgens de keurmeester is het niet toegestaan (Portugese regelgeving) de ABS zekering eruit te trekken waardoor die electronica niet meer kan ingrijpen.
De goede manier van testen is een platen-rem-testbank of een rijdende remmentest met een vertragingsmeter in de auto (ik meen dat deze laatste manier hier inmiddels niet meer toegestaan is), een rollentestbank met de mogelijkheid om alle 4 de wielen aan te drijven zou het ook moeten werken.
Overigens vermoed ik dat de rollentestbank samen met vrijlooprollen wel zou moeten werken wanneer je Diff-Lock inschakelt. De wielen op de vrijlooprollen worden dan gedwongen om gelijk te lopen en daarmee voorkom je een ABS/ETC-ingreep. Alleen meet je dan de remwerking weer niet onafhankelijk.
Misschien is een met een schakelaar uitschakelbare ABS/ETC de beste pragmatische oplossing* (je hoeft dan geen zekeringen-truuk te doen).
Overigens, er zijn toch inmiddels wel meer 4x4 auto's met een ABS/ETC-systeem, daarvoor moeten ze dan toch minstens ergens in Portugal een meetmethode voor bedacht hebben ? Doe eens navraag bij (de importeur) van dergelijke auto's (aangenomen dat de LandRover importeur niet thuis geeft).
* In principe is dit sowieso de "beste" oplossing want er zijn momenten dat de ABS/ETC zodanig ingrijpt dat je er meer last dan gemak van hebt.
Groeten MarcS
PS In het verleden hadden we hier een andere Defender-eigenaar in Portugal. Uit zijn berichten maakte ik op dat ze in Portugal - althans bij hem in de buurt - het warme water niet hadden uitgevonden ... hij ging voor het onderhoud aan zijn auto naar Spanje. Zoiets helpt natuurlijk niet bij het keuren, het geeft evenwel wel te denken.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Apr 2024, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Eens, gewoon een garage die het niet snapt en de verkeerde apparatuur gebruikt. Alle wielen op rollen (heeft geen hond) of een platen-testbank. En die heeft 80% van de garages. Ik zie hier bijna nooit iets anders meer. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Als je de massa aansluiting van de TC/ABS ecu onderbreekt werkt e.e.a. niet meer (zwarte draad). Ik heb daar een schakelaartje tussen gezet zodat ik dit kan uitschakelen bij de APK.
De eerste keer met de Td5 voor de APK snapte de keurmeester er niks van, de auto remde zelf (en hij liet nog wel het ene wiel vooruit en het andere wiel achteruit draaien, zo testte hij de 300 TDI ook). Vervolgens remmen getest op de weg. Td5 APK goedgekeurd.
Groet,
Erik
De eerste keer met de Td5 voor de APK snapte de keurmeester er niks van, de auto remde zelf (en hij liet nog wel het ene wiel vooruit en het andere wiel achteruit draaien, zo testte hij de 300 TDI ook). Vervolgens remmen getest op de weg. Td5 APK goedgekeurd.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten