Ik zag dat er op mijn freelander 1.8 uit 1999 maar 1 radiator fan zit. Nu lijkt het alsof er 2 op horen te zitten. Echter zie ik in het grote boek dat er maar 1 op zit.. kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Is 1 voldoende? Of horen er toch 2 op. En als 1 standaard is, is een tweede plaatsen slim?
Radiatorfan
Re: Radiatorfan
Is het niet zo dat de tweede fan er alleen op zit als je airco hebt?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Radiatorfan
Dan zal mijn vermoeden wel kloppen.
Nu draait de fan niet als de motor aan staat. Temp meter staat mooi in het midden. De fan getest door er spanning op te zetten en draait mooi rond.
Bij welke temp gaat de fan mee draaien? Zou de cooltemp sensor kapot kunnen zijn en zo ja.. waar zit deze
Nu draait de fan niet als de motor aan staat. Temp meter staat mooi in het midden. De fan getest door er spanning op te zetten en draait mooi rond.
Bij welke temp gaat de fan mee draaien? Zou de cooltemp sensor kapot kunnen zijn en zo ja.. waar zit deze
Re: Radiatorfan
De fan wordt geschakeld door de ECU (Engine Control Unit), daar komt de temperatuur binnen van het koelwatercircuit, de meetsensor zit in een van de koelvloeistofslangen.
Als de meter mooi in het midden staat zal hij denk ik niet aanslaan. Pas als de temperatuur enkele graden boven de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat stijgt zal hij aanslaan, dat zal zo ongeveer 90 graden zijn denk ik.
Idee: Als je de sensor gevonden hebt, kun je de boel misschien foppen door hem eruit te halen en met een fohn even te verwarmen? Of gewoon de motor hard laten werken om de boel op temperatuur te krijgen?
N.B. 1. De sensor zal wel niet kapot zijn, anders krijgt de ECU geen info en zal de meter ook niet mooi in het midden staan...
N.B. 2. Ik heb eens bij Conrad voor ongeveer een tientje een infrarood temperatuurmetertje gekocht, model kleine pen/sleutelhanger. Natuurlijk niet supernauwkeurig, maar goed genoeg om een indruk te krijgen van de temperatuur van allerlei onderdelen. Gekocht toen ik een overdrive geplaatst had, ik was bang dat de boel erg heet werd, uiteindelijk bleek dat dus erg mee te vallen - wat je met de hand voelt en inschat lijkt al snel veel heter dan het echt is...
Als de meter mooi in het midden staat zal hij denk ik niet aanslaan. Pas als de temperatuur enkele graden boven de temperatuur waarbij de thermostaat open gaat stijgt zal hij aanslaan, dat zal zo ongeveer 90 graden zijn denk ik.
Idee: Als je de sensor gevonden hebt, kun je de boel misschien foppen door hem eruit te halen en met een fohn even te verwarmen? Of gewoon de motor hard laten werken om de boel op temperatuur te krijgen?
N.B. 1. De sensor zal wel niet kapot zijn, anders krijgt de ECU geen info en zal de meter ook niet mooi in het midden staan...
N.B. 2. Ik heb eens bij Conrad voor ongeveer een tientje een infrarood temperatuurmetertje gekocht, model kleine pen/sleutelhanger. Natuurlijk niet supernauwkeurig, maar goed genoeg om een indruk te krijgen van de temperatuur van allerlei onderdelen. Gekocht toen ik een overdrive geplaatst had, ik was bang dat de boel erg heet werd, uiteindelijk bleek dat dus erg mee te vallen - wat je met de hand voelt en inschat lijkt al snel veel heter dan het echt is...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Radiatorfan
Tof, bedankt voor het antwoord.. dan wacht ik nog even met het vervangen van alles 
Binnenkort de sensor maar eens voor de gek houden door hem in een waterkoker te hangen. Eens kijken wat er dan gebeurt.
Had al wat onderdelen gekocht.. maar doordat de verkoper een oplichter bleek te zij nooit de onderdelen ontvangen en wel 100 euro kwijt..
Binnenkort de sensor maar eens voor de gek houden door hem in een waterkoker te hangen. Eens kijken wat er dan gebeurt.
Had al wat onderdelen gekocht.. maar doordat de verkoper een oplichter bleek te zij nooit de onderdelen ontvangen en wel 100 euro kwijt..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten