Ik heb een Freelander 2 uit 2013. 100.000km op de teller.
De dealer melde mij vandaag dat ze (bij een beurt) hebben geconstateerd dat zowel mijn voordif als mijn achterdif kapot zijn.
Totale kosten incl. Beurt, APK en wat andere kleine zaken schatten ze op ca 10.000,-
Het lijkt mij raar dat er na 100.000km al zo’n grote reparatie noodzakelijk is.
Hebben meerdere mensen dit probleem?
Wat heeft Landrover toen gedaan?
Freelander 2 Differentieel kapot
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
Dag Ecombrink,
Ik zou graag (van de dealer) willen weten hoe dit alles zo gekomen is (zeker als de auto al langer dealer-onderhouden is).
Eventueel zou ik ook nog een second-opinion willen (maar dat hangt een beetje van de dealer af: er zijn kwaliteitsverschillen).
't Zit kennelijk in de lucht. De boswachter bij de buren kwam ineens met een andere dienstauto voorrijden ... voor zijn oude bleek er bij de APK voor zo'n € 10.000 aan reparaties in de lucht te hangen. De "baas" vond dat wat veel en dus de oude dienstauto maar ingeruild voor de "directie-auto" van de dealer. Alleen betrof het hier een Toyauto (die bekend staan om duur bij ernstiger reparaties) en bovendien was de oude nu ingeruilde auto een 14 jaar oud ex SBB tweedehandsje en is de nieuwe nu 4 jaar oud (en die nieuwe had tot nog toe nog maar weinig off-road gedaan).
O ja, ik vind het jammer dat ze indertijd geen Land Rover's hebben gekocht. Een factor hierin was denkelijk dat de beheerder zelf een oude 90 heeft, een ex Army 90 en die 90 mist natuurlijk alle comfort, heeft slechts een 2,5 NA en is bovendien al weer even uit de running. Ze keken nu ook nog even naar een tweede-handse Defender maar die zijn de laatste jaren enorm in prijs gestegen, de depreciatie is op het moment ongekend laag.
Groeten MarcS
Ik zou graag (van de dealer) willen weten hoe dit alles zo gekomen is (zeker als de auto al langer dealer-onderhouden is).
Eventueel zou ik ook nog een second-opinion willen (maar dat hangt een beetje van de dealer af: er zijn kwaliteitsverschillen).
't Zit kennelijk in de lucht. De boswachter bij de buren kwam ineens met een andere dienstauto voorrijden ... voor zijn oude bleek er bij de APK voor zo'n € 10.000 aan reparaties in de lucht te hangen. De "baas" vond dat wat veel en dus de oude dienstauto maar ingeruild voor de "directie-auto" van de dealer. Alleen betrof het hier een Toyauto (die bekend staan om duur bij ernstiger reparaties) en bovendien was de oude nu ingeruilde auto een 14 jaar oud ex SBB tweedehandsje en is de nieuwe nu 4 jaar oud (en die nieuwe had tot nog toe nog maar weinig off-road gedaan).
O ja, ik vind het jammer dat ze indertijd geen Land Rover's hebben gekocht. Een factor hierin was denkelijk dat de beheerder zelf een oude 90 heeft, een ex Army 90 en die 90 mist natuurlijk alle comfort, heeft slechts een 2,5 NA en is bovendien al weer even uit de running. Ze keken nu ook nog even naar een tweede-handse Defender maar die zijn de laatste jaren enorm in prijs gestegen, de depreciatie is op het moment ongekend laag.
Groeten MarcS
- peter191064
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
- Locatie: Brouwershaven
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
Voor-diff dan alszijnde IRD en achterdiff schade ontstaat meestal door een niet funtionerende visco-koppeling bij de FL1. Nu weet ik niet wat er bij de FL2 gebruikt is.
Maar 5 jaar en weinig km is erg vlot.
Ik hoop voor je dat de dealer ergens in mee gaat.
Maar 5 jaar en weinig km is erg vlot.
Ik hoop voor je dat de dealer ergens in mee gaat.
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
peter191064 schreef:Voor-diff dan alszijnde IRD en achterdiff schade ontstaat meestal door een niet funtionerende visco-koppeling bij de FL1.
Bij een Freelander 2 is er sprake van een Haldex-koppeling ipv de visco-koppeling.
De gekende Freelander 1 visco-problemen heb je dus niet bij de Freelander 2.
Groeten MarcS
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
Er schijnt wel een probleem te zijn met de eerste Freelander 2 modellen.
Maar dit is aangepast vanaf 2009.
Meestal gaan dit soort problemen gepaard met een vrij luidruchtig achter differentieel.
Maar dit is aangepast vanaf 2009.
Meestal gaan dit soort problemen gepaard met een vrij luidruchtig achter differentieel.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
Ben toch wel benieuwd hoe de offerte er uit ziet, je zou bijna denken dat er met een vork is geschreven..
Groet Ron
http://www.vislandrovers.nl/index.php/r ... rentielen/
Groet Ron
http://www.vislandrovers.nl/index.php/r ... rentielen/
110-Td5 X-tech 2006
- peter191064
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
- Locatie: Brouwershaven
Re: Freelander 2 Differentieel kapot
Landmarcs schreef:peter191064 schreef:Voor-diff dan alszijnde IRD en achterdiff schade ontstaat meestal door een niet funtionerende visco-koppeling bij de FL1.
Bij een Freelander 2 is er sprake van een Haldex-koppeling ipv de visco-koppeling.
De gekende Freelander 1 visco-problemen heb je dus niet bij de Freelander 2.
Groeten MarcS
Als ik internet mag geloven dan pas vanaf 2009, daarvoor nog de visco-koppeling.
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten