Nauwelijks een "techniek" vraagje:
Waar zal ik de (origineel LandRover) ventilatie-roostertjes in de achter-dakrand zetten ?
Vroegeh .. toen ze ook wel standaard in de Defender(oïden) werden geleverd zaten ze in de smalle rand boven de achterdeur.
Ik heb even een malletje gemaakt (want het komt nogal nauw: de roostertjes moeten met een verend lipje achter de rand van het gat klemmen).
Anyway, op basis van het malletje zag ik dat de roosterjes ook links en rechts in de bredere dakrand boven de linker en rechter raampjes passen.
Bij een plaatsing links en rechts zitten de roostertjes in een breder stuk aluminium, en niet in de smalle rand -- ze tasten daar de rigiditeit van de dakrand dus minder aan (omdat ik een grijskenteken-dak heb is er ook al een vierkant gat onder het opzetdakje).
Dus ... wat is wijsheid, en zijn er nog aanvullende haken en ogen aan dit verder triviale probleem.
O ja, nog een overweging: Ik heb nu geen derde remlicht (dus niet meer die domme bult op de achterruit) de roostertjes "mogen" dus sowieso niet te dicht opeen boven de achterdeur ... want ik denk erover dáár een smal, plat, opbouw derde-remlicht te monteren (eventueel eentje met ingebouwde achteruitrij-camera).
Groeten MarcS
PS Niet acuut maar wel nuttig qua multifunctionaliteit:
- De roostertjes links en rechts hoeven niet in de weg te zitten voor een dak-ladder, dat heb ik al uitgemeten.
Bij mijn vorige Defender had ik caravan-roosterjes gemonteerd: die zaten wel "in de weg".