Laadpaal

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
ppw

Laadpaal

Berichtdoor ppw » 17 Apr 2018, 07:19

Ik vraag me af ; als ik bij een laadpaal parkeer & m’n c-teck druppellader wil gebruiken, werkt dat/kan dat/mag dat?
Hoeveel volt komt eruit, en Kan ik ook zo’n pasje krijgen of is dat voertuig gerelateerd?
Vanwege dit; https://www.telegraaf.nl/nieuws/1925471 ... m-laadpaal
Of denk ik krom?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

dormos

Re: Laadpaal

Berichtdoor dormos » 17 Apr 2018, 08:49

Je denkt redelijk krom...

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2018, 12:00

Ik dacht ook al eens ... net zo krom (vooral omdat voorbijgangers al eens vroegen of ik een hybride had gekocht).

Het is zelfs niet helemaal krom: Als de motor de accu oplaadt kost dat motorvermogen, als je via de 220V de accu oplaadt scheelt dat uitstoot.
      ('t Scheelt natuurlijk wel zero,zero-zero-zero ... )
Als je de 220V ook nog eens gebruikt om de motor voor te verwarmen scheelt het nog weer (wat) uitstoot ... zelfs meer als die zero,zero ...

Overigens, als je van de PTO een "power-take-on" maakt met een electro-motor dan is de Defender ineens een echte hybride.

Maar goed, als je het echt wilt weten dan moet je de regelgeving heel precies uitvlooien, nakijken welke termen en definities spelen.

Groeten MarcS

PS Monteer wel een dikker kabeltje aan die CTek, dat ziet er geloofwardiger uit !!

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2018, 17:55

Bij iedere laadpaal mag je sowieso gewoon parkeren. Dat die paal erbij staat maakt niet dat de parkeerplek ineens exclusief toe te dichten is aan een ev. Geen idee wat de laadstroom van een ev is, maar dat zal vast niet exact overeenkomen met 240Volt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 19 Apr 2018, 22:49

Edward schreef: Geen idee wat de laadstroom van een ev is, maar dat zal vast niet exact overeenkomen met 240Volt. :lol: :lol:

Sinds wanneer wordt stroom uitgedrukt in Volt?

Nu heb ik totaal geen verstand van electrische auto's, maar na 1 minuut zoeken op internet weet ik dat er ,afhankelijk van de EV, geladen wordt op
1 fase 230V AC, 3 fase 400V AC (hierbij zit een AC/DC omvormer in de auto) of met gelijkstroom (en dan zit de omvormer in de laadpaal).
Niet iedere EV kan aan iedere laadpaal gehangen worden dus.
Maar als ppw een 230/400V paal pakt kan hij gewoon zijn c-teck ladertje er aan hangen als hij de goede pennen pakt.
Moettie niet met krokodillenbekjes ofzo gaan werken, want dat is dan weer niet volgens de VCA. :D

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Apr 2018, 00:34

Eric Tol schreef:Maar als ppw een 230/400V paal pakt kan hij gewoon zijn c-teck ladertje er aan hangen als hij de goede pennen pakt.
Moettie niet met krokodillenbekjes ofzo gaan werken, want dat is dan weer niet volgens de VCA. :D

Hij moet gewoon een Mennekes stekker type 2 gebruiken, daar zijn alle laadpalen in Nederland voor/mee uitgerust (en dan inderdaad de juiste pennen aansluiten).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dormos

Berichtdoor dormos » 20 Apr 2018, 09:02

Er bestaan adapters van Mennekens type 2 naar gewone 230 geaarde stekker (schuko):
https://www.laadkabeldiscounter.nl/ratio-adapter-type-2-naar-schuko.html?source=googlebase&gclid=Cj0KCQjw_ODWBRCTARIsAE2_EvUPkRM25v9DeqVuB-fQdw0iim8_BTAJWjxnou3Z4TqPzRuQqV4NqHUaAkM3EALw_wcB
Ik heb deze voor m'n Renault Twizy, die op deze manier aan elke laadpaal kan, maar ook gewoon thuis in het stopcontact.
Verder heb je nog een pas nodig om de paal te activeren:
https://evcompany.eu/laadpalen/laadpas/ev-laadpas-opladen-elektrische-auto/
Dit is 1 van de goedkoopste; 10 cent per laadsessie plus de verbruikte energie (tarief afhankelijk van aanbieder)

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Apr 2018, 20:14

Eric Tol schreef:
Edward schreef: Geen idee wat de laadstroom van een ev is, maar dat zal vast niet exact overeenkomen met 240Volt. :lol: :lol:

Sinds wanneer wordt stroom uitgedrukt in Volt?

Nu heb ik totaal geen verstand van electrische auto's, maar na 1 minuut zoeken op internet weet ik dat er ,afhankelijk van de EV, geladen wordt op
1 fase 230V AC, 3 fase 400V AC (hierbij zit een AC/DC omvormer in de auto) of met gelijkstroom (en dan zit de omvormer in de laadpaal).
Niet iedere EV kan aan iedere laadpaal gehangen worden dus.
Maar als ppw een 230/400V paal pakt kan hij gewoon zijn c-teck ladertje er aan hangen als hij de goede pennen pakt.

Ben er niet in thuis. Wist ook niet dat een EV op 240Volt geladen wordt. Ga niet goegelen om dan wijs over te komen........

Weet alleen dat als je een heftruck aan de verkeerde lader hangt de elektronica ontploft. Het voltage van alle laders in het bedrijf was gelijk, maar de amperage verschilde dermate dat de truck het niet trok en de hele boel letterlijk klapte.....

Ik zou dus niet zomaar inpluggen in zo'n paal zonder even profi info te vragen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”