Inmiddels heb ik een hele studie verricht naar veren en schokbrekers. Ook op het forum is hier veel over te vinden, maar toch vind ik niet al mijn antwoorden. Mijn defender Td5 (2003) is toe aan nieuwe schokbrekers, de veren zijn nog prima, maar als we toch bezig zijn dan maar meteen goed.
De Defender maakt niet heel veel kilometers, maar komt wel regelmatig in het terrein. Daktent is gemonteerd, deze wordt volgend jaar vervangen door een offroad trailer (ca.500kg).
Verhogen is niet nodig, dus dat elimineert al een hoop opties. Waar ik nu aan zit te denken is schokbrekeres Koni Heavy Track (RAID is in mijn ogen een beetje overkill).
Voor de vering ben ik eigenlijk prima tevreden met de originele veren, maar vanwege de lier is de voorkant iets ingezakt. De voorveren wil ik dan ook vervangen door Defender 90 achterveren (NRC9448 en NRC9449). De achtervering wil ik standaard houden (progressief) RKB101111.
Nu zijn mijn vragen:
1. Ik hoor goede ervaring met Britpart HD Yellow, maar de progressieve veren lijken mij comfortabeler en meer ontwikkeld? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
2. Als ik kies voor de originele veren, wat is dan wijsheid? Originele veren (a E90,-) of Britpart, Bearmach etc? Scheelt in prijs, maar wat zijn de ervaringen hiermee? Goedkoop is duurkoop of is een veer gewoon een veer?
Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Advies merk veren
-
Landmarcs
Re: Def 110 Td5 - Advies merk veren
Dag Pascal,
Je laat iets te raden: met Def 110 Td5 in de titel is het makkelijker.
En verder, kijk even verder: drietrapsveren
Als je in principe tevreden bent maar toch beter wilt dan zijn de drietrapsveren wellicht een aanwinst.
Ik denk ook over zulke drietrappers ... en mijn tweetrappers zijn nog "zo goed als nieuw".
Groeten MarcS
PS Veren die goedkoper zijn, maar ook goedkoper qua comfort zijn snel duurkoop.
Je laat iets te raden: met Def 110 Td5 in de titel is het makkelijker.
En verder, kijk even verder: drietrapsveren
Als je in principe tevreden bent maar toch beter wilt dan zijn de drietrapsveren wellicht een aanwinst.
Ik denk ook over zulke drietrappers ... en mijn tweetrappers zijn nog "zo goed als nieuw".
Groeten MarcS
PS Veren die goedkoper zijn, maar ook goedkoper qua comfort zijn snel duurkoop.
- En bedenk dat de oude veren het inmiddels 15 jaar hebben volgehouden en daarbij nog niet op.
Goede kwaliteitsveren gaan het naar verwachting nog weer eens zo lang mee.
- Erik Peters
Re: Advies merk veren
Pascal87 schreef:Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Die 90 achterveren worden inderdaad gebruikt als HD voorveren bij een 110. Dat geeft ca. 20 kg extra draagvermogen, maar het zijn volgens mij geen progressieve veren.
Die Koni’s zijn comfortabeler dan de originele dempers. De Koni achterdempers die ik heb roesten nogal zodat de zuigerstang nu gewoon zichtbaar is.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Die 90 achterveren worden inderdaad gebruikt als HD voorveren bij een 110. Dat geeft ca. 20 kg extra draagvermogen, maar het zijn volgens mij geen progressieve veren.
Volgens de groene veren site zijn de genoemde veren geen tweetraps.
- Code ----- lengte - lb/inch --- coils --- kleur ---------- origine -
NRC8044 - 15.13 - 155/215 - 9 - wit-wit --------- Origineel Voor 110 links
NRC8045 - 14.49 - 155/215 - 9 - geel-geel ------- Origineel Voor 110 rechts
NRC9462 - 15.25 - 210/240 - 9,2 - groen-geel-rood - Achter 90HD links
NRC9463 - 14.81 - 210/240 - 9,2 - groen-geel-wit -- Achter 90HD rechts
NRC9448 - 15.31 - 225 - 8 - blauw-rood ----- Achter 90 links
NRC9449 - 14.80 - 225 - 8 - geel-wit -------- Achter 90 rechts
Ze hebben ruim een winding meer - zijn dus minder stug - en hebben een wat bredere "veerkracht".
Groeten MarcS
- JoostKenya
Ik zou op de vooras twee keer NRC9448 rood-wit monteren. Die heb ik zelf ook.
De goedkoopste Britpart veren zijn prima!
Achter kan je de veren gewoon zo laten.
Wat dempers betreft zou ik Bilsteins kiezen.
Konis zijn (vind ik) overpriced.
Wat dempers betreft zou ik Bilsteins kiezen.
Konis zijn (vind ik) overpriced.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Ik zou op de vooras twee keer NRC9448 rood-wit monteren. Die heb ik zelf ook.
Dag Joost,
Wat is de reden dat je niet de tweetraps 90HD prefereert.
De tweetraps-veren lijken het meest op origineel maar dan een hele slag zwaarder.
En qua achterveren: Origineel is beslist zo gek nog niet, eventueel is drietraps iets comfortabeler.
Groeten MarcS
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Wat is de reden dat je niet de tweetraps 90HD prefereert.
Op de vooras is dat niet nodig aangezien de afgeveerde massa toch min of meer constant is (onafhankelijk van de lading).
Heavy duty 110 veren rood-wit werken goed. Daarmee komt de voorkant ook iets omhoog.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 12 Apr 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Landmarcs schreef:Wat is de reden dat je niet de tweetraps 90HD prefereert.
Op de vooras is dat niet nodig aangezien de on-afgeveerde massa toch min of meer constant is (onafhankelijk van de lading).
Heavy duty 110 veren rood-wit werken goed. Daarmee komt de voorkant ook iets omhoog.
Hmm ... de onafgeveerde massa is sowieso ± constant
Maar goed de af te veren massa vóór is redelijk constant.
Echter, door de tweetraps-veren heb je wel meer veerweg, mij lijkt dat dat ook de reden is voor de tweetraps-veren die voor een standaard 110 origineel gebruikt worden. Verder is het verschil tussen de standaard 90 en de HD90 veren niet schokkend, de HD90 veren worden als ik het goed heb met name in de luxere 90 gebruikt. (De standaard 90 achter-veren die dus ook als HD110 & 130 vóór-veren worden ingezet lijken mij meer passend bij een echt Heavy-Duty gebruik.)
Groeten MarcS
- JoostKenya
Sorry ik bedoel uiteraard de afgeveerde massa
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Sorry ik bedoel uiteraard de afgeveerde massa
Ja, sorry, het was ook een beetje wijsneuzerij.
MarcS
PS Ik ben wat "vasthoudend" op dit punt omdat er wel degelijk een zekere gewichts-factor zit op die vooras (die mag voor voor een non HD-versie tot max 1250 kg vóór en tot max 1850 kg achter). En daarbij is er welgedegelijk een verschil tussen een gewone zware lading en de dynamiek van een door het bescheiden gewicht van een lier. Bij een lier + zware lierbumper voorop zijn het niet per se de kilo's maar het feit dat die maximaal vóór de vooras hun gewicht in de schaal werpen. Mijns inziens is een progressieve veerwerking daarbij een aanbeveling: onder gewoon gebruik wil je graag een wat vriendelijker vering, echter bij het in de voor-veren "duiken" van de auto - door de machtarm-werking van die lier+bumper-kilo's - wil je graag een steviger veerwerking.
Althans, dit lijkt mij een redelijke theorie.