LAge Hoge Gearing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RangerLandy

LAge Hoge Gearing

Berichtdoor RangerLandy » 09 Apr 2018, 20:43

Hallo allemaal. Ik heb hier een vraag aan de deskundige l322 van bj 2003.
Ik heb voor een paar maanden terug een probleempje gehad met mijn actuator / high to low ratio.
Daar was volgens mijn icarsoft i930 noise in, onderzoek wees uit dat er 2 koolborstels gebroken waren. Nu jullie begrijpen al dat bij de oomes van LR alleen een nieuwe actuator te verkrijgen was/is a € 1400,-. Echter voor een paar koolborstels ging mij dat te ver, ik heb alle 4 verwijdert en deze laten maken en dat was toch nog €130,-. Deze erin gesoldeerd en de actuator weer terug geplaatst. Nu komt het, tussen tijds de auto gebruikt en geen storing anders dan al aanwezig. Na terug bouwen storing motor noodbedrijf. Echter dit is niet het geval, Ranger rijdt gewoon in 1ste weg. Heb alleen géén sport bedrijf en hoge/lage ratio. Ben bij Peter de Koning in Zuid Beijerland geweest maar hij kon ook niets voor mij betekenen buiten mijn Lock-up te vervangen in mijn GM 5L40-E bak. Maar nu ben ik natuurlijk verder gaan zoeken hoe dit op te lossen. Ik kwam er achter dat als je de actuator van de bak haalt dan eerst de synchroniser sleeve position in hoge range gezet moest worden met T4 Testbook. Dit is dus niet gedaan. Wel heb ik nadien alle resets die mogelijk zijn uitgevoerd maar geen resultaat. Tevens ben ik er achter gekomen dat de actuator ook voor de 50:50 en 35/65 en 65/35 verhouding op de Assen zorgt. Maar tot nog toe geen probleem van ondervonden onderweg. Nu staat voor mijn Ranger de TÜV weer voor de deur in Mei en de storing motor noodbedrijf staat in beeld met waarschuwings geluid als je de motor start. Gezien dat wordt de Ranger beslist afgekeurd. Wie weet hoe deze storing weer verholpen kan worden in de software. Mijn OBDII lezer kan hier niet bij. Help help help. Vast bedankt voor het lezen en meedenken :-)

vandeven

Re: LAge Hoge Gearing

Berichtdoor vandeven » 11 Apr 2018, 08:37

beste
je moet eerst het motorje verwijderen ,dan met 12v en een multimeter de weerstand draaien op4,73k ohm de regelstang in de transferbak moet helemaal ingedrukt zijn (hoge gearing) zodat het dubbele tandwieltje op 11h staaten natuurlijk het motortje ook terug monteren,kontakt af sleutel
er uit dit alles met de hendel in neutraal dan zekering 37 er in ,kontakt aan en wachten tot hij zegt transfer case neutraal motor starten en naar lage
gearing schakelen en terug bij mijn ranchke is het zo gelukt en alles werkt weer
sucses
mvg luc

Hans de Kluijver

Berichtdoor Hans de Kluijver » 22 Aug 2023, 21:44

Ik heb vrees ik een soortgelijk probleem. Ik heb een L322 uit 2003 met 115.000 km.
De auto komt uit zwitserland dus de foutmeldingen zijn in het duits en wel de volgende:"UntsGetriebe Neutral" tesamen met een wel zeer regelmatige vervelende ping. Overschakelen van hoog naar laag of omgekeerd lukt dan niet meer. Echter als ik de auto uit zet en weer aan dan lukt het feitelijk wel maar gaat het lampje knipperen van de lage gearing. De foutmelding is weg en ook de ping. Echter de auto moet een keertje uit en dan hebben we hetzelfde gedonder weer. Waar zoek ik de oplossing voor dit probleem?

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 25 Aug 2023, 06:01

Terug naar “Techniek”