Een tijdje terug mijn steekas gebroken van een 110 2.5NA 1985. Het hele assenstelsel ligt nu uit elkaar. de rechter vooras in gebroken in het voor diff.
Diff ziet er nog goed uit, dus nu de zaak weer monteren. Echter is de steekas nog verbonden met de homokineet en waarschijnlijk met een borgveertje gefixeerd aan het uiteinde van de ass, waar je niet bij kunt. Wat is de juist manier om deze twee delen te scheiden van elkaar?
steekas uit swivel halen
steekas uit swivel halen
Laatst gewijzigd door wiro op 05 Apr 2018, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Re: steekas uit swivel halen
Op de U-buis kun je je hart ophalen aan allerlei filmpjes, bijvoorbeeld: https://youtu.be/KcPSdCVlJu8 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: steekas uit swivel halen
Tja, veel filmpjes gezienmaar deze helaas niet gevonden
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Re: steekas uit swivel halen
Het is tegenwoordig de kunst om niet alles te weten, maar vooral om te weten hoe/waar je moet zoeken... 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: steekas uit swivel halen
Helemaal waar! Vandaar de vraag. Toch maar een nieuwe besteld.....
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: steekas uit swivel halen
wiro schreef: Echter is de steekas nog verbonden met de homokineet en waarschijnlijk met een borgveertje gefixeerd aan het uiteinde van de as, waar je niet bij kunt. Wat is de juist manier om deze twee delen te scheiden van elkaar?
Dat is een ronde borgveer die ruim in een groef zit in de as en de homokineet. Je moet wel heel hard trekken om de as eruit te krijgen (die veer moet ingedrukt worden), dus as inklemmen (op een plek waar het geen schade oplevert) en dan de homokineet er proberen af te 'hevelen' of slaan met een zware hamer (maar dat geeft ook kans op schade).
Hier een as met borgveer (bij 4,45 minuut): https://www.youtube.com/watch?v=TM4kDyWyxv8
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Frank110V8
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
- Locatie: Schiedam
Re: steekas uit swivel halen
Met een ruk de as eruit trekken. Als je geluk hebt blijft het veertje op de as zitten, bij pech blijft hij in de homokineet achter en moet je de homokineet uit elkaar halen om de veer eruit te toveren.
Soms meerdere keren proberen voordat de as uit de homokineet schiet.
Soms meerdere keren proberen voordat de as uit de homokineet schiet.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper
Nu Defender110 TD5 camper
Re: steekas uit swivel halen
Enige methode is "met gepast geweld" met een paar tikken de homokineet scheiden van de as, je moet namelijk even met momentum de vasthoudt-kracht van het borgveertje overwinnen en dat gaat bijna onmogelijk door gewoon te trekken.
As in de hand vasthouden met de homokineet naar beneden hangend, niet te hoog boven "iets", tafel dan wel grond met daarop iets zachts waar de homokineet op kan landen.
Dan met een stevige hamer langs de as (pas op voor je vingers
) naar beneden slaan op het deel van de homokineet waar de as in verdwijnt, is niet zo breed, klein stukje de as draaien en weer een klap en dat volhouden totdat de homokineet is "geland", moet met een klap of drie vier wel klaar zijn.
Works every time, zelfs al een aantal keer voor diverse mensen gedaan in het terrein omdat ze niet verder konden.
Als je eenmaal "de slag" te pakken hebt is het een fluitje van een cent, maar dan willen die verrekte assen natuurlijk nooit meer breken
.
Overigens hoeft de homokineet zelf helemaal niet uit elkaar als het veertje daar in blijft zitten, wordt wel even klooien met iets om hem er uit te halen maar zit gewoon in het binnenste deel van de homokineet, waar de as in gaat dus.
Gert-Jan.
As in de hand vasthouden met de homokineet naar beneden hangend, niet te hoog boven "iets", tafel dan wel grond met daarop iets zachts waar de homokineet op kan landen.
Dan met een stevige hamer langs de as (pas op voor je vingers
Works every time, zelfs al een aantal keer voor diverse mensen gedaan in het terrein omdat ze niet verder konden.
Als je eenmaal "de slag" te pakken hebt is het een fluitje van een cent, maar dan willen die verrekte assen natuurlijk nooit meer breken
Overigens hoeft de homokineet zelf helemaal niet uit elkaar als het veertje daar in blijft zitten, wordt wel even klooien met iets om hem er uit te halen maar zit gewoon in het binnenste deel van de homokineet, waar de as in gaat dus.
Gert-Jan.
Re: steekas uit swivel halen
Kan natuurlijk ook in de bankschroef, dan kan je de homokineet op spanning houden als je de klap geeft.
Groet Ron
Ps: ik kneep de borg soms met een waterpomptang weer wat dichter, monteren was dan wat gemakkelijker.
Groet Ron
Ps: ik kneep de borg soms met een waterpomptang weer wat dichter, monteren was dan wat gemakkelijker.
110-Td5 X-tech 2006
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten