Heren,
Ik ben bezig met koppakking te vervangen op defender td5.
Bij het aanspannen van 1 van de cilinderkop bouten naar stage 2: 65 Nm, zie ik dat rondel zich infreest in "nokkenas carrier" zoals te zien is op de toegevoegde afbeelding. Deze draaide dus veel verder door om aan 65 Nm te geraken.
Hoe komt dit? teveel wrijving tussen rondel en bout waardoor rondel meedraait met bout en zich dus zo infreest?
Hoe best op te lossen?
groeten
Bout cilinderkop "freest" in nokkenas carrier bij aanspannen
- Erik Peters
Re: Bout cilinderkop freest in nokkenas carrier bij aanspannen
Dat hoort natuurlijk niet zo. Nieuwe kopbouten (met schijfjes) gebruikt? Kan natuurlijk aan de bout of het schijfje liggen, dan zou ik een andere vragen.
Een heel klein beetje olie tussen bout en schijfje verminderd uiteraard de wrijving.
Maar ik heb een Td5 nog niet 'los' gehad, dus verder kan ik er weinig over zeggen.
Groet,
Erik.
Een heel klein beetje olie tussen bout en schijfje verminderd uiteraard de wrijving.
Maar ik heb een Td5 nog niet 'los' gehad, dus verder kan ik er weinig over zeggen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Bout cilinderkop freest in nokkenas carrier bij aanspannen
Erik Peters schreef:Dat hoort natuurlijk niet zo. Nieuwe kopbouten (met schijfjes) gebruikt? Kan natuurlijk aan de bout of het schijfje liggen, dan zou ik een andere vragen.
Groet,
Erik.
Erik,
Ja nieuwe bouten gebruikt, van bij Turner Engineering.
Momenteel staan alle 12 bouten op 65 Nm. Dit is een M12 10.9 bout dus ik neem aan dat deze nog niet 'elastisch' vervormd zijn en dat ik ze opnieuw kan gebruiken na demontage? Mag ik die ene bout gewoon losdraaien en olie tussen bout en schijfje doen? of moet ik alle bouten in juiste sequentie losdraaien?
groeten
- Erik Peters
Re: Bout cilinderkop "freest" in nokkenas carrier bij aanspannen
Met 65 Nm dan zijn die bouten nog niet vervormd, dat gebeurt pas bij het aantrekken op graden. Ik zou toch proberen of ik voor die ene bout een andere kan krijgen. En ik zou de rest van de bouten ook losdraaien en vervolgens weer van voren af aan beginnen met vastdraaien.
Heel iets olie tussen boutkop en schijf is denk ik een goed idee. Bij de kopbouten van (oude luchtgekoelde) Deutz motoren doe ik dat wel, die trek je ook aan op Nm en later op graden, dat zijn ook rekbouten (alleen worden die hergebruikt, tenzij ze te lang zijn geworden (opmeten, of als je tijdens het op graden aantrekken voelt dat de bout 'te makkelijk gaat') dan worden er nieuwe gemonteerd.
Groet,
Eriki.
Heel iets olie tussen boutkop en schijf is denk ik een goed idee. Bij de kopbouten van (oude luchtgekoelde) Deutz motoren doe ik dat wel, die trek je ook aan op Nm en later op graden, dat zijn ook rekbouten (alleen worden die hergebruikt, tenzij ze te lang zijn geworden (opmeten, of als je tijdens het op graden aantrekken voelt dat de bout 'te makkelijk gaat') dan worden er nieuwe gemonteerd.
Groet,
Eriki.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Bout cilinderkop "freest" in nokkenas carrier bij aanspannen
Is de momentsleutel gecontroleerd?