Roger schreef:ik koop altijd gewoon 5 nieuwe banden en rouleer het reservewiel iedere 5000km.
zo zijn alle banden altijd evenveel versleten en gebruik je ook je reservewiel gewoon.
en je hebt altijd dezelfde banden overal en met een gelijk verslijtpatroon.
uiteindelijk niks duurder en tegelijkertijd check je iedere keer je remblokjes en schijven even.
Per twee rouleren heeft voordelen. Als je er slechts eentje hebt om te rouleren slijten ze gelijk op.
Heb je er twee dan kan je naar keuze de twee beste voor doen en de twee second-best achter - als je verwacht meer grip nodig te hebben.
Voor meer alledaags gebruik kan je dan juist de second-best voor doe en de meest versleten achter.
Zo heb je indien gewenst altijd redelijk veel profiel, en kan je wanneer het kan de oudere banden op rijden - en daarbij zorg je ervoor dat je niet met een te groot voor-achter verschil rijdt.
Zo kan je bovendien twee nieuwe banden kopen en zit je niet met de twijfel of je de oude nog verder op moet rijden danwel een volledige set nieuw moet kopen. Het vraag een keer de investering in een 2º reservewiel maar daarna is het goedkoper. (Nog goedkoper is het zo nu en dan een ongebruikt reservewiel tweede hands te kopen ... dat deed ik in mijn XPC-tijden.)
O ja, heb je een keertje de pech dat je een band naar god rijdt dan is het ook makkelijker als je met paren van ± gelijke slijtage werkt,
Met mijn winterbanden is het makkelijker ... winterbanden rijdt je niet echt op, althans niet als winterband (eigenlijk hoop ik de winterbanden tzt als poor-mans-winterbanden te verkopen, dus nog vóór ze op 50% zitten - dan zijn ze nog prima voor een paar keer op en neer naar de wintersport, maar niet voor het echte werk). Met winterbanden is het extra lastig dat de betere gewoonlijk uni-directioneel zijn, dus daar is het alleen maar wisselen tussen voor en achter (als reserve heb ik daar du een bi-directionele winterband).
En remblokjes en schijven check is dus al tweemaal per jaar tijdens de winterbanden-wissel, en dan nog een derde keer bij de APK.
Groeten MarcS