Motor ombouwen 109

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
johny

Motor ombouwen 109

Berichtdoor johny » 29 Mar 2018, 12:13

Goedendag mijn naam is johny ben nieuw hier ,maar heb een landrover 109 diesel uit 1981 deze staat nu zo'n 8 jaar stil ivm het bouwen van een huis , nu mag men steeds minder overal rijden met een diesel , nu is mijn vraag welke benzine motor kan men allemaal inbouwen in een landrover 109 diesel ,graag reactie dank alvast

Verplaatst uit de 'voorstelrubriek' naar techniek!

Chris / Forumbeheer

Landmarcs

Re: Series 3 -- Motor ombouwen

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2018, 14:15

Dag Johny,

De makkelijkste ombouw is omzien naar een 2,25 petrol.
Deze benzine-blokjes werden tot een paar jaar terug voor een appel en een ei aangeboden, sinds de 40 jaar voordat belastingvrij zijn ze ineens veelgevraagd en dus "goud" waard. Je kan wel raden waarom - nl de 25-40 jaar overgangsregeling een regeling die alleen voor benzine geldt.
Jouw 1981 auto is evenwel over ± 3 jaar ook belastingvrij en "historisch" dus kan je je afvragen wat wijsheid is.
Hoe het precies zit met diesel+historisch voertuig en de inrij-verboden met de vervuilende diesel weet ik niet.
In een aantal gevallen is een oude katalisator-loze benzine-motor ook niet meer toegestaan.
Kijken welke mogelijkheden de "historisch" status biedt lijk mij dus verstandig.

Groeten MarcS

johny

Re: Motor ombouwen

Berichtdoor johny » 29 Mar 2018, 14:33

Dedankt alvast MarcS ja wa is wijsheid maar omdat hij alweer zolang stilstaat wou ik er weer iets aan gaan doen , de wagen zelf is hard ,maar verkopen gaat ook nie want het is een diesel vandaar dat ik hem wou ombouwen en er gebruik van kon gaan maken

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 29 Mar 2018, 17:59

In principe kan elk blok dat fysiek in de beschikbare ruimte past (met alle toeters en bellen die er aan het blok vast horen), een voor de aandrijflijn geschikt toerental bereik heeft (meer dan ca 4200 toeren wil je niet gaan) en de versnellngsbak kan heel houden. Het is alleen de vraag hoeveel werk het je waard is ;) Het is overigens wel handig om het uitlaat spruitstuk aan de linkerkant te hebben als je tegen het vliegwiel aankijkt.

(omdat ik min of meer 'toevallig' een PSA KDX blok heb staan als reserve voor een inmiddels ondersteboven overleden peugeot 306 zou ik zomaar eens kunnen kijken of dat blokje in een 109 te knutselen is. Of het blokje blij wordt van een een halve 306 aan extra gewicht zal dan vanzelf wel blijken ;))

Maar zonder gekheid, de 2,25 benzine die Marc aanhaalde is de makkelijkste optie. In duitsland of engeland is daar wellicht nog aan te komen voor vriendelijk geld (wel zorgen dat de herkomst bekend is ivm rdw geneuzel).
Hmm dit schrijvend, is een 2 liter mpi misschien wel een idee (is in Italië standaard geleverd in een aantal modellen landrover: defender 90 en discovery)

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2018, 18:28

fenix2 schreef:....

Maar zonder gekheid, de 2,25 benzine die Marc aanhaalde is de makkelijkste optie. In duitsland of engeland is daar wellicht nog aan te komen voor vriendelijk geld (wel zorgen dat de herkomst bekend is ivm rdw geneuzel).
Hmm dit schrijvend, is een 2 liter mpi misschien wel een idee (is in Italië standaard geleverd in een aantal modellen landrover: defender 90 en discovery)

De iets recentere 2,5 benzine kan natuurlijk ook.
De 2,0 mpi is misschien iets makkelijker te vinden (die zat vlgs mijn herinnering ook in andere BMC-automobielen), maar dat is een wat hoogtoeriger motorretje, dus niet de wonderbaarlijke bijna diesel-gelijke (zelfs nog wat betere) vermogens- en koppel-cijfers van de LandRover 4 cilinder petrol-blokken.

Wat Fenna al aanhaalt: je moet heel wat meer gewicht verplaatsen als bij een alledaagse "luxe-wagen". Voor je het weet kom je aan het Freelander 1,8 petrol probleem: het benzineblok doet het prima in een lichtere Rover of MG, echter in de Freelander zijn problemen niet zeldzaam. Of te wel: het blok moet bestand zijn tegen de belastingen die de auto (gewicht, rol- en luchtweerstand, en gebruik) oplevert.

Vergelijkbaar was het gesteld met de VM-diesels die ooit in de RangeRover gemonteerd werden. Hier betrof het een "scheepsmotor" die het misschien nog aardig deed in een Alfa-Romeo (eigenlijk zou me dat verbazen), maar in ieder geval in de RangeRover was het een "gevoelig" motorblok: de grotere en wisselende belastingen waren soms teveel voor een indertijd toch veelbelovend motorblok.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2018, 19:35

Landmarcs schreef:De 2,0 mpi is misschien iets makkelijker te vinden (die zat vlgs mijn herinnering ook in andere BMC-automobielen), maar dat is een wat hoogtoeriger motorretje, dus niet de wonderbaarlijke bijna diesel-gelijke (zelfs nog wat betere) vermogens- en koppel-cijfers van de LandRover 4 cilinder petrol-blokken.
Kijk eventueel ook hier even: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=10760&hilit=rover+2+l+mpi Het is natuurlijk wel belangrijk, bij inbouw van een heel andere motor, dat de versnellingsbak het 'geweld' van de motor overleeft.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

johny

Berichtdoor johny » 30 Mar 2018, 16:12

Dank fen a ,Erik en marcS voor Julie reactie zal het eens bekijken

dyngo

Berichtdoor dyngo » 30 Mar 2018, 21:34

1981, dat is toch bijna belastingvrij in NL.
En in de meeste andere landen al lang historisch.
Zou gewoon de auto origineel laten.
Er zijn overigens landen (Zwitserland, Frankrijk, ..) waar een historisch kenteken onmogelijk is als de auto niet de originele motor heeft. In Zwitserland komt het heel nauw, daar moet het originele blok (passende motornummer) aanwezig zijn. Anders geen historische voordelen.
En zoals we nu weten, op elk moment kan ook bij ons de wet compleet verdraaid worden. Origineel lijkt het meest toekomstbestendig.
Ik kan met mijn 70er V8 Range Rovers overal rijden behalve in Antwerpen (sic). Gewoon door de leeftijd, hoewel LPG natuurlijk altijd al veel schoner is als welk andere brandstof met/zonder kat/ filter ook.

Terug naar “Techniek”