Hey, hopelijk kan je me helpen want zoveel kennis heb ik nog niet!
Mijn vrouw en ik willen op avontuur en dromen van een road-trip van Nederland naar Griekenland. We houden erg van de natuur en de reis gaat vooral om mooie plekken bezoeken en ontdekken (ik kijk uit naar Kroatie!). We krijgen een kindje en hebben een hond, die we graag meenemen. Ik denk dat we tussen de 3 en 5 weken nemen voor de reis. Het mooist zou zijn om dit met een stoere 4x4 te doen. Ik verwacht niet dat we echt de modder in gaan, maar wel avontuurlijke routes. 5-sterren hotels vinden we maar saai en kunnen we altijd nog opzoeken. Na een 4x4 cursus vorig weekend is de geest uit fles en wil ik de komende tijd van deze droom een werkelijkheid maken.
Maar ons luxe probleem is nog veel groter, we hebben een (familie)huis in Frankrijk waar we ook graag een 4x4 zouden willen hebben.. niet geheel onnodig in de winter. Mogelijk kan de 4x4 na de reis verder leven in Frankrijk. Wel roep ik al jaren dat er een kleine fijne Jimny moet komen want dat heeft iedereen daar (of een Pajero). Ik denk dat we in Frankrijk 5.000 km per jaar rijden waarvan een paar keer per jaar off-road.
Ik heb nu een beetje de volgende opties in mijn hoofd:
Discovery 2 (2.5TDI?)
Pajero Sport (Goedkoper in aanschaf en onderhoud)
Jimny voor dag trips enkel in frankrijk en een disco/defender huren voor de lange trip
Bij een jimny maak ik me zorgen over ruimte in de auto, maar een dak rek kan daarbij helpen. Het mag allemaal best wat geld kosten, maar ik heb geen geld boom staan. Momenteel neig ik naar een discovery kopen van 5-6k en die op te knappen met 2-3k.. daarmee op reis te gaan en daarna inruilen voor een Jimny
Hopelijk zit ik er niet totaal naast als een naive kereltje!
Een discovery kopen?
Re: Een discovery kopen?
hjfkuiper schreef: Momenteel neig ik naar een discovery kopen van 5-6k en die op te knappen met 2-3k.. daarmee op reis te gaan en daarna inruilen voor een Jimny
Volgens mij begin je met een 2 kamerflatje op Kanaleneiland in Utrecht en groei je naar een huis in de duinen op Vlieland.
Niet andersom..
Maw; doe dit nou niet, en koop een goede disco, met 300 tdi of TD 5 erin.
Daar heb je een dijk van een auto aan.
Jimmy's en pajero's ken ik alleen van het voorbij rijden, en dat wil ik vooral zo houden.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
Dag hjfkuiper,
Een dakrek op een Jimny is "handig" ... want met zo'n dakrek ligt ie nog sneller op z'n gepoetste kant.
Of een Pajero Sport goedkoper is in onderhoud weet ik niet: Japanse auto's gaan niet veel stuk, maar als ze stuk gaan zijn ze nogal begrotelijk.
In Frankrijk is wellicht een R4, een Kangoo (eventueel 4x4) of een Duster wel zo praktisch, ik weet niet waar het vakantiehuis staat maar het grootste deel van Frankrijk is een groot deel van het jaar met een R4 of 2CV te bereiken (zo is Frankrijk ook "ontgonnen"). Wil je een auto die zowel een zeker comfort wil en ook voldoende kan vervoeren als ook nog een terrein-kwaliteit heeft dan is er eigenlijk weinig ruimte voor een compromis.
Ik denk dat de Fransen die een Jimny hebben die alleen als terrein-boodschappenwagentje gebruiken. Ik had de afgelopen weken Franse buren en die lieten de Patrol en de RAV meestentijds staan, de Patrol is voor het houthakken, de RAV om de boomgaard te doen (het betreft heel verschillende buren, want de Patrol is zo "woest" als de RAV braaf is) -- een gewone comfortabele Franse auto is gewoon wel zo comfortabel.
Kijk naar de beste Disco die je voor je budget kan kopen, en de beste is niet per se die met de meeste toeters en bellen (dakramen bijv. zijn wellicht leuk, maar niet als ze gaan lekken).
O ja, als je er het nodige geduld en voldoende doorzettingsvermogen hebt dan kan je tzt de Disco in Frankrijk importeren, dat maakt de auto een stuk goedkoper qua belastingen (alleen mag je er dan niet - of alleen bij uitzondering mee in NL rijden zolang je NL-ingezetene bent).
Je kan ook direct een auto in Frankrijk kopen (maar zorg dan dat je eerst genoeg kennis hebt) en voor je Griekenland plan de uitzondering slim benutten.
Groeten MarcS
Een dakrek op een Jimny is "handig" ... want met zo'n dakrek ligt ie nog sneller op z'n gepoetste kant.
Of een Pajero Sport goedkoper is in onderhoud weet ik niet: Japanse auto's gaan niet veel stuk, maar als ze stuk gaan zijn ze nogal begrotelijk.
In Frankrijk is wellicht een R4, een Kangoo (eventueel 4x4) of een Duster wel zo praktisch, ik weet niet waar het vakantiehuis staat maar het grootste deel van Frankrijk is een groot deel van het jaar met een R4 of 2CV te bereiken (zo is Frankrijk ook "ontgonnen"). Wil je een auto die zowel een zeker comfort wil en ook voldoende kan vervoeren als ook nog een terrein-kwaliteit heeft dan is er eigenlijk weinig ruimte voor een compromis.
Ik denk dat de Fransen die een Jimny hebben die alleen als terrein-boodschappenwagentje gebruiken. Ik had de afgelopen weken Franse buren en die lieten de Patrol en de RAV meestentijds staan, de Patrol is voor het houthakken, de RAV om de boomgaard te doen (het betreft heel verschillende buren, want de Patrol is zo "woest" als de RAV braaf is) -- een gewone comfortabele Franse auto is gewoon wel zo comfortabel.
Kijk naar de beste Disco die je voor je budget kan kopen, en de beste is niet per se die met de meeste toeters en bellen (dakramen bijv. zijn wellicht leuk, maar niet als ze gaan lekken).
O ja, als je er het nodige geduld en voldoende doorzettingsvermogen hebt dan kan je tzt de Disco in Frankrijk importeren, dat maakt de auto een stuk goedkoper qua belastingen (alleen mag je er dan niet - of alleen bij uitzondering mee in NL rijden zolang je NL-ingezetene bent).
Je kan ook direct een auto in Frankrijk kopen (maar zorg dan dat je eerst genoeg kennis hebt) en voor je Griekenland plan de uitzondering slim benutten.
Groeten MarcS
@Tim
Bedankt voor je advies. Kan je me nog wat voorbeeld links sturen van goede discos? Ik kan me goed vinden in je advies, maar heb (nog) niet de kennis om dat zelf helemaal te kunnen. Ik blijf me inlezen..
https://www.autoweek.nl/autoreview/3225 ... 5-xs-2000/
@Landmarcs
Importeren naar Frankrijk staat hoog op de lijst. De 600euro per kwartaal is onbehoorlijk. Ik zal nog eens kijken naar een 4x4 duster, maar ik ben niet gecharmeerd van het goedkope intereur (alles trilt). Ik herken wat je zegt over de Patrols en RAVs, maar in de ardeche zijn dat de oudjes van 1995-2000. Ook nog een schitterende pickup g200 gezien (met de nodige roest).
We zetten voort!
Bedankt voor je advies. Kan je me nog wat voorbeeld links sturen van goede discos? Ik kan me goed vinden in je advies, maar heb (nog) niet de kennis om dat zelf helemaal te kunnen. Ik blijf me inlezen..
https://www.autoweek.nl/autoreview/3225 ... 5-xs-2000/
@Landmarcs
Importeren naar Frankrijk staat hoog op de lijst. De 600euro per kwartaal is onbehoorlijk. Ik zal nog eens kijken naar een 4x4 duster, maar ik ben niet gecharmeerd van het goedkope intereur (alles trilt). Ik herken wat je zegt over de Patrols en RAVs, maar in de ardeche zijn dat de oudjes van 1995-2000. Ook nog een schitterende pickup g200 gezien (met de nodige roest).
We zetten voort!
-
Landmarcs
hjfkuiper schreef:Importeren naar Frankrijk staat hoog op de lijst.
Vraag aan Roger (tout-court) eens naar het import-verhaal, en vraag hem ook eens naar tweede-hands in Frankrijk.
Je kan eventueel een kortlopende ontheffing vragen om met een "vreemde" auto als NL-ingezetene in NL te rijden.
Groeten MarcS
PS Mijn recente Franse ervaring(en) zijn een overjarige Patrol (geheel in huisvlijt opgeknapt dwz uit twee samengesteld), en een redelijk nieuwe RAV. Verder zie je veel Toyauto&Nissan pickup's, maar in de buurgemeente hebben ze ook minstens drie Defenders (en dat is een toch best hoge score op 22 inwoners).
Je link van Autoweek gelezen, en moet zeggen een goed verslag.
Ik heb zelf nimmer een disco gehad , maar voldoende vaak mee gereden in disco's om het een ronduit fraaie landrover te vinden, die naast de weg ook nog eens z'n reputatie waarmaakt.
Op het inet , en vooral ook hier is meer dan voldoende info te krijgen om jezelf een redelijk totaal beeld te vormen aangaande een disco.
Tip, indien je een geschikt exemplaar denkt gevonden te hebben, neem dan eens contact op met Roger B van dit forum.
Hij is semi professioneel actief op landrover onderhoud gebied, en een disco kent totaal geen geheimen voor hem.
Maw; hij kan je een zeer gedegen advies geven, noem het een grondige aankoopkeuring.
De kosten hiervan staan niet in verhouding tot een potentieel stukje onzekerheid wat je mogelijk aangaat.
Succes!
Ik heb zelf nimmer een disco gehad , maar voldoende vaak mee gereden in disco's om het een ronduit fraaie landrover te vinden, die naast de weg ook nog eens z'n reputatie waarmaakt.
Op het inet , en vooral ook hier is meer dan voldoende info te krijgen om jezelf een redelijk totaal beeld te vormen aangaande een disco.
Tip, indien je een geschikt exemplaar denkt gevonden te hebben, neem dan eens contact op met Roger B van dit forum.
Hij is semi professioneel actief op landrover onderhoud gebied, en een disco kent totaal geen geheimen voor hem.
Maw; hij kan je een zeer gedegen advies geven, noem het een grondige aankoopkeuring.
De kosten hiervan staan niet in verhouding tot een potentieel stukje onzekerheid wat je mogelijk aangaat.
Succes!
110 HT 200 Tdi 1989.
Een mooie droom voor na de Griekse reis, je moet dan ook even naar Creta.... Tot een paar jaar geleden was het inderdaad relatief eenvoudig een auto als Nederlander naar Frankrijk te exporteren. Een rekening van het energiebedrijf was genoeg om aan te tonen dat je een (tweede) woonadres in Frankrijk had. Echter...de regels zijn veranderd, je moet nu in Frankrijk ingeschreven staan en dus ook aldaar belastingplichtig zijn om een Frans kenteken te mogen voeren. Ikzelf heb in dezelfde situatie in 2005 een Disco II naar Frankrijk geëxporteerd, mag inderdaad eenmalig per twee jaar 2 weken in Nederland rijden (wat ik doe om onder andere een onderhoudsbeurt bij Jeroen in Weesp te laten doen), maar wel op naam van mijn partner als berijder bij de RDW aanvraag. Zij heeft, heel verstandig, bij ons (moetje na Creta reis) huwelijk eind 1981 haar eigen naam aangehouden. Onze Disco II situatie in Frankrijk wordt gedoogd, maar ik weet niet wat er gebeurt bij een accident. Europese regels.... Want een Disco II als bij-auto onder de oude regels kost niet zo veel, WA premie is helft van NL, geen wegenbelasting en (tot nu toe, want dat gaat ook veranderen, een zeer "soepele" CT). Sterkte, Viktor Lindeboom
-
Landmarcs
lviktor schreef:.... Tot een paar jaar geleden was het inderdaad relatief eenvoudig een auto als Nederlander naar Frankrijk te exporteren. Een rekening van het energiebedrijf was genoeg om aan te tonen dat je een (tweede) woonadres in Frankrijk had.
't Was ook vroeger niet echt eenvoudig, maar wel te doen. Ik herinner me dat mijn broertje ook nog een verklaring van de burgemeester nodig had. (En een verklaring van zijn verzekering over de schadevrije jaren.) En verder was het de "vraag" of de Renault R25 wel in Franrkijk gebouwd was (dat was ie) en of er indertijd wel BTW over afgedragen was (dat was natuurlijk ook het geval), en ondanks de verklaring van conformiteit moest er ook nog een 5º veiligheidsgordel in.
Echter...de regels zijn veranderd, je moet nu in Frankrijk ingeschreven staan en dus ook aldaar belastingplichtig zijn om een Frans kenteken te mogen voeren.
Daar is natuurlijk wel een mouw aan te passen: Niets houd je tegen om tijdelijk in Frankrijk ingeschreven te staan (nu ja niets ... je moet natuurlijk wel even kijken naar die belastingplichtigheid). Is de auto eenmaal ingeschreven en ben jij inmiddels weer uitgeschreven is er verder weinig dat mis kan gaan, de kenteken-registratie zou erg slordig zijn als een auto na zo'n actie ineens "statenloos" zou worden.
Alternatief is omzien naar de route via goede vrienden, of in de limiet via een "rechtspersoon".
Ikzelf heb in dezelfde situatie in 2005 een Disco II naar Frankrijk geëxporteerd, mag inderdaad eenmalig per twee jaar 2 weken in Nederland rijden (wat ik doe om onder andere een onderhoudsbeurt bij Jeroen in Weesp te laten doen), maar wel op naam van mijn partner als berijder bij de RDW aanvraag. Zij heeft, heel verstandig, bij ons (moetje na Creta reis) huwelijk eind 1981 haar eigen naam aangehouden.
Ik zie niet wat de "eigen" naam er mee van doen heeft. (Sowieso houd je - behoudens grote uitzonderingen - je "eigen" naam - ik kan het weten, maar dat is verder off-topic.)
Onze Disco II situatie in Frankrijk wordt gedoogd, maar ik weet niet wat er gebeurt bij een accident. Europese regels....
Als de auto gewoon netjes verzekerd is, en een geldige Controle Technique heeft, is er niks mis.
Want een Disco II als bij-auto onder de oude regels kost niet zo veel, WA premie is helft van NL, geen wegenbelasting en (tot nu toe, want dat gaat ook veranderen, een zeer "soepele" CT).
De Controle Technique was in ieder geval tot nu toe niet al te streng, dus iets strenger hoeft nog niet zo'n ramp te zijn.
Groeten MarcS
de regels zijn inmiddels weer veranderd en zoals gewoonlijk niet eenvoudiger geworden.
kon je voorheen af met een bezoek aan de prefectuur en een aanzienlijk dossier om een auto op je naam te zetten en had je na een week je nieuwe kenteken in huis, nu moet alles via internet en loopt het via de ANTS.
een absoluut drama.
verwerken duurt nu 6 weken als alles in één keer goed gaat, anders nog langer.
er moeten nu meer documenten worden overlegd en het is duurder.
Frankrijk is administratief een land om gestoord van te worden.
compleet middeleeuws en zeeeeeeeeeer inefficiënt.
maar goed, geen wegenbelasting maakt veel goed.
kun je geen bewijs van woonplaats overleggen (factuur elektriciteit of telefoon) houdt het verhaal op.
hij moet ook aantoonbaar in Frankrijk verzekerd zijn, je moet geldig rijbewijs en CT overleggen, diverse ingevulde cerfea formulieren en het oude kentekenbewijs, een verklaring van Non Gage etc.
weet niet hoe het nu in NL gaat, maar daar kon je toch bij ieder postkantoor terecht voor een nieuw kentekenbewijs??.
kon je voorheen af met een bezoek aan de prefectuur en een aanzienlijk dossier om een auto op je naam te zetten en had je na een week je nieuwe kenteken in huis, nu moet alles via internet en loopt het via de ANTS.
een absoluut drama.
verwerken duurt nu 6 weken als alles in één keer goed gaat, anders nog langer.
er moeten nu meer documenten worden overlegd en het is duurder.
Frankrijk is administratief een land om gestoord van te worden.
compleet middeleeuws en zeeeeeeeeeer inefficiënt.
maar goed, geen wegenbelasting maakt veel goed.
kun je geen bewijs van woonplaats overleggen (factuur elektriciteit of telefoon) houdt het verhaal op.
hij moet ook aantoonbaar in Frankrijk verzekerd zijn, je moet geldig rijbewijs en CT overleggen, diverse ingevulde cerfea formulieren en het oude kentekenbewijs, een verklaring van Non Gage etc.
weet niet hoe het nu in NL gaat, maar daar kon je toch bij ieder postkantoor terecht voor een nieuw kentekenbewijs??.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Terug naar “Nieuw op het forum”