Mijn versnellingsbak lekt en het is moeilijk te zien waar het vandaan komt. Maar telkens liggen er druppels rode olie onder de auto. Het lekken werd minder, maar omdat men zegt dat als een laro niet lekt, de olie op is, vulde ik vandaag ATF bij ( er moest ruim een kwart liter olie bij) en het lekken werd erger! Ik kan evenwel niet goed zien waar de olie vandaan komt: niet van de vul-, noch van de aftapplug, maar ergens hoger. Het drupt vooral van de tussenbak af, dat schuine plaatje met die 6 bouten. Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? En moet de versnellingsbak er dan af?
Bedankt vast voor de tips!
E. Mulder
110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
sorry, niet goed gekeken. Ik zie nu net dat er een soortgelijke vraag onlangs ook is gesteld.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
Dat schuine plaatje zit toch met 10 boutjes vast?Everhard Mulder schreef:Het drupt vooral van de tussenbak af, dat schuine plaatje met die 6 bouten. Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? En moet de versnellingsbak er dan af?
De keerring van de uitgaande as versleten? Dan lekt de olie, door een speciaal kanaaltje, tussen versnellingsbak en tussenbak door. Van de voorkant gezien, zit er onderaan de aluminium flens, aan de achterkant van de versnellingsbak, een rond 'blind' gat (van ongeveer 15 mm diameter), dat doorgaans vol met bagger zit. Daar komt dat kanaaltje uit. Met het uiteinde van een trekbandje kun je dat kanaaltje open krijgen door er naar boven toe in te steken. Dan hoort de lekolie uit dat gaatje te komen.
En als die keerring (van de uitgaande as) lekt dan moet de tussenbak eraf.
Het is zinvol om gelijk te kijken of de bus waar die keerring op afdicht niet beschadigd is.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
heb je al bovenop de bak naar de ontluchting gekeken.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
nee, wel gezocht maar ik kon t niet vinden. Ik heb de plaat tussen de 2 voorstoelen losgehaald, maar kon de ontluchting niet vinden....
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
Nabericht: de lekkage hield aan en kwam van de bovenkant van de versnellingsbak. Vandaag hebben we de versnellingsbak wat naar beneden gekanteld, zodat het schakelhuis (heet dat zo???) eraf kon. In dat schakelhuis zit een centrale as, waar een O-ring omheen zit. Die was versleten en liet olie door. O-ring vervangen en geen lekkage meer (tot u toe!)
Everhard
Everhard
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en (nog veel belangrijker) opgelost.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
Erik Peters schreef:Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en (nog veel belangrijker) opgelost.
Alles is relatief - het tweede kan niet zonder het eerste ...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
VeeTee schreef:Erik Peters schreef:Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en (nog veel belangrijker) opgelost.
Alles is relatief - het tweede kan niet zonder het eerste ...
Je hebt natuurlijk ook nog het zelfhelende effect.
Een oplossing uit het niets zonder verdere kennis (meestal blijkt het dan ook een oplossing van niets).
Mijn versnellingsbak lekte ook iets, een jaar later was ie mooi droog (nee, nee, hij stond niet droog: er zat de juiste hoeveelheid olie in), onlangs echter was ie weer wat vet zo constateerde Erik. Een klein beetje olie die in de rijwind onder de auto vernevelt is weer gezond voor het chassis (voor het "gezond" zou mijn versnellingbak dus beter nog wat meer lekken).
Groeten MarcS
Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt
Marc, maak dan liever een roestbeschermingsvoorziening in de pakking van het kleppendeksel. Dat zit meer naar voren en zo is de roestbescherming meteen over een meer uitgebreid gebied. Tevens is het betreffende middel goedkoper en makkelijke bij te vullen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten